امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53325 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۸:۲۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مرتضی اشرفی در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

تنبک دلگشا با عشق و علاقه شکل گرفت/ مسئولین حوزه موسیقی صدای ما رو به گوش مسئولین رده بالا برسانند / مشکل بیمه هنرمندان باید حل شود/ به لطف مافیای سازنده ساز بازاربا تنبک های بی کیفیت و ارزان اشباع شده است

خبرایران : سازنده ساز تنبک دلگشا گفت: مافیای سازنده ساز برای فروش بیشترتنبک های بی کیفیت خود، با بالا بردن تولید و پایین آوردن قیمت بازار را اشباع کرده و به سازندگان با کیفیت لطمات جبران ناپذیری وارد می کنند.
تنبک دلگشا با عشق و علاقه شکل گرفت/ مسئولین حوزه موسیقی صدای ما رو به گوش مسئولین رده بالا برسانند / مشکل بیمه هنرمندان باید حل شود/ به لطف مافیای سازنده ساز بازاربا تنبک های بی کیفیت و ارزان اشباع شده است

مرتضی اشرفی سازنده ساز تنبک دلگشا درگفتگوبا خبرنگارخبرایران اظهارداشت:  از سال 1396 به شکل خود آموز و تجربی شروع به ساختن تنبک کردیم. در کنار آن از مشاوره و راهنمایی های اساتیدی چون استاد «امیر همتی»، استاد «کروش بزرگ پور»، استاد «میرزاخانی» واستاد «ایرج طباطبایی» استفاده کردیم

وی تصریح کرد : درحال حاضر ساز تنبک را در سایز ها و طرح و مدل های مختلف می سازیم که سایزها از دهانه  20 تا دهانه 29 با استفاده از چوب های »گردو»، «زبان گنجشک» ، «نارون»، «توت»، «قره آغاج» ، «ون»، «گلابی» و «بید» می سازیم.

اشرفی ابرازداشت : نمایندگی فروش در هیچ شهر یا استانی نداریم ولی از سازهای ساخته شده به شهرها و استان های دیگه برای مشتریان خودمان می فرستیم . متاسفانه ما از طرف هیچ ارگانی حمایت نشدیم و کاملا با عشق و علاقه خودمان با غلبه بر همه مشکلات ادامه مسیر دادیم و عملکرد ارگان هاو متولیان موسیقی در کل خیلی ضعیف است و حمایتی از سازگران نمی شود.

وی ادامه داد : توقعی که ما ازمسئولین حوزه موسیقی داریم این است که صدای ما رو به گوش مسئولین رده بالا برسانند و مشکل بیمه هنرمندان را حل کنند و مجوزهایی برای برش ومجوز حمل و نقل چوب برای ما صادر کنند تا ما بتوانیم راحت تر مواد اولیه خودمان را تهیه کنیم .  اینکه اگر وام هایی با درصد و بهره کم به سازندگان ساز اختصاص بدهند ، می تواند برای حرفه سازگری ما مفید باشد و بتوانیم به فعالیت خودمان ادامه دهیم . 

اشرافی عنوان داشت : افزایش نرخ ارز و نواسانات ارزی برهمه حرفه ها  و شغل ها  تاثیر گذار بوده است.  درحرفه ما هم همین طورتاثیرات منفی خود را داشته است. مثلا در تهیه مواد اولیه مانند ابزار، چوب، رنگ، چسب، پوست و مواد مصرفی دیگر و همچنین در قیمت ساز تنبک هم به مراتب تاثیر گذار بوده و موجب بالا رفتن قیمت ساز تنبک شده است.

وی افزود : چوبهایی که ساز تنبک از آنها ساخته می شود معمولا از چوب های که تنه قطور دارند و از چوبهای  موجود در کشور ما مثل «گردو، «توت»،«زبان گنجشک» ، «نارون»، «گلابی»، «بید»، «کاج» ، «اقاقیا»، «اوکالیپتوس»، «قره آغاج» و «چوب ون» هستند. این چوبها را بیشتر از صاحبان باغ ها و کارگاه های چوب بری و از واسطه ها تهیه می کنیم.

این سازگر تاکید کرد:  تاکنون از سال 1396 نزدیک به  350 تنبک ساخته ایم و هر سازی که بعد از رنگ شدن و پوست کشیدن تا روزی که بفروش برسد نواخته می شود تا پوست جا افتاده و از خامی در بیاید.  البته این ساختن با همکاری و همیاری همکاران بنده «غلامعلی هوشمند» ،«عباس هوشمند» و «پرهام کچچیان» که نوازنده تنبک نیزهستند بوده است.

وی اضافه کرد: در حرفه سازگری مشکلات فراوانی وجود دارد که بسیاری از آنها در توان ما بود که حل شد و چند مشکل اساسی وجود دارد که موجب نا امیدی و دلسردی ما می شود. مثلا نبود مکان و جای مناسب برای فعالیت و ساختن این ساز در این سالها ، ما در مغازه 20متری فعالیت کردیم که 7متراش را دستگاه اشغال کرده یعنی ما 14متر مفید قابل استفاده داریم در حالی که این حرفه نیاز به جای بزرگتری مثل سوله کارگاهی دارد .

اشرفی ادامه داد: وضعیت درآمد ساخت سازتنبک با توجه به اینکه مواد اولیه چند برابر گران شده، پول آب، برق، گاز، پول ،حمل و نقل و دستمزد کارگر ساده کسر شود بهره آنچنانی برای ما نمی ماند. ولی خداروشکر راضی هستیم و به دلیل علاقه و عشق به کار ادامه می دهیم.

وی یاد آورشد : وضعیت ساخت ساز به لطف مافیای سازنده ساز که بیشتر ازما فعالیت داشتن و تنبک می سازند. یعنی در سال  6000 تنبک توسط یک سازنده ساخته می شود. برای فروش بیشتر قیمت تنبک را پایین می آورند . درچنین شرایطی ناخودآگاه خریدار ساز ما را با سازهای آنها مقایسه کرده به قیمت و سود اندکی که ما می بریم خورده می گیرند. مشکل دیگر که به لطف  جامعه مجازی حل شده تبلیغات است. که اگر این جامعه مجازی نبود فکر کنم بیشتر سازنده ها منزوی و مهجور می مانند. به هر حال در آخر تشکر می کنم از شما که واقعا سعی می کنید سازنده ها رو معرفی کنید و این امر خودش یک نوع تبلیغات و بازاریابی برای حرفه سازگری است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب