امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53221 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

یونس دقیق کیا درنشست خبری اعلام کرد؛

درخواست کمک بلاعوض دولت و حذف عوارض شهرداری از قیمت بلیت را داریم/ محدودیت ٦٠ درصدی در این شرایط درآمد شرکت های هواپیمایی را کاهش داده / صنعت هوایی در شرایط تحریم و کرونا خسارت فراوانی دید/ امکان تامین قطعات هواپیما وجود ندارد

خبرایران : رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرایط شرکت های هواپیمایی خوب نیست و امکان تامین قطعات هواپیما وجود ندارد و با این حال قیمت بلیت فعلا گران نمی شود و اکنون هیچ شرکت هواپیمایی اعلام ورشکستی نکرده است که در این صورت بیش از ٥٠٠ نیروی متخصص در هر شرکت هواپیمایی بیکار می شود.
درخواست کمک بلاعوض دولت و حذف عوارض شهرداری از قیمت بلیت را داریم/ محدودیت ٦٠ درصدی در این شرایط درآمد شرکت های هواپیمایی را کاهش داده / صنعت هوایی در شرایط تحریم و کرونا خسارت فراوانی دید/ امکان تامین قطعات هواپیما وجود ندارد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«انجمن شرکت‌های هواپیمایی»صبح امروزدوشنبه 22 دی ماه 1399 با حضور«یونس دقیق کیا» رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی، «مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی و اصحاب رسانه درفرودگاه مهرآباد برگزار و دراین نشست خبری مهندس «یونس دقیق کیا» رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهارداشت : وام کرونایی دولت به چند شرکت هواپیمایی تعلق گرفته که بر اساس تعداد ناوگان و تعداد کارکنان این وام را دریافت کردند.

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد : خسارت به صنعت هوایی در شرایط تحریم و کرونا آنقدر افزایش یافته که در خواست کمک بلاعوض از دولت داریم و رقم خسارت وارد شده به شرکت های هواپیمایی در شش ماه نخست سال به ٢ هزار میلیارد تومان رسیده است که همین رقم را به عنوان کمک بلاعوض از دولت درخواست کردیم.

وی خاطرنشان کرد : این رقم با محاسبه خسارت بیشتر شرکت های هواپیمایی افزایش خواهد داشت و به زودی رقم نهایی به ستاد مبارزه با کرونا اعلام می شود و متاسفانه به دلیل تحریم سنگین صنعت هوایی، امکان خرید قطعات وجود ندارد، نمی‌توانیم هزینه خرید قطعات را جابجا کنیم .

دقیق کیا عنوان داشت : افزایش نرخ ارز، فشار مصوبات ستاد کرونا و قوانین داخلی سخت هم در این شرایط مشکل صنعت هوایی را افزایش داده و سال گذشته بیش از ١٧٠ هزار پرواز داخلی و ٣٤ هزار پرواز خارجی داشتیم و این در حالی است که امسال در بخش پروازهای داخلی ٣٥ درصد کاهش و در بخش پرواز خارجی در شش ماه نخست سال ٩٦ درصد کاهش پرواز داشتیم. در بخش مسافرگیری نیز ٤٧ درصد کاهش مسافر نسبت به سال قبل داریم.

وی ابرازداشت : محدودیت ٦٠ درصدی در این شرایط که مصوبه ای داخلی است، درآمد شرکت های هواپیمایی را کاهش داده است و اکنون تمام شرکت های هواپیمایی خارجی در خاک ایران ۱۰۰ درصد مسافرگیری دارند، چرا باید پروازهای داخلی با ٦٠ درصد مسافرگیری شود و این تفاوت به چه دلیل این اتفاق افتاد.

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود : درخواست کمک بلاعوض دولت و حذف عوارض شهرداری از قیمت بلیت را داریم. چرا که شهرداری بدون ارائه هیچ خدماتی به مسافر از روی بلیت هر پرواز ٢ درصد سهم می‌گیرد و نرخ‌گذاری بلیت هواپیما آزاد است و قیمت بلیت هواپیما را بازار تعیین می‌کند، اما بر اساس مسوولیت اجتماعی قیمت بلیت را فقط ١٠ درصد افزایش دادیم که روی فروش هم به شدت نظارت وجود دارد.

وی اضافه کرد :  شرایط شرکت های هواپیمایی خوب نیست و امکان تامین قطعات هواپیما وجود ندارد و با این حال قیمت بلیت فعلا گران نمی شود و اکنون هیچ شرکت هواپیمایی اعلام ورشکستی نکرده است که در این صورت بیش از ٥٠٠ نیروی متخصص در هر شرکت هواپیمایی بیکار می شود. ما خواستار کمک بلاعوض دولت هستیم تا بتوانیم صنعت را حفظ کنیم و هواپیماهای کمتری به مرحله زمین‌گیری برسد.

 

اسعدی سامانی:  نسبت به پیشنهاد اعمال عوارض 2 درصدی برای اورژانس از محل بلیت پروازهای خارجی در بودجه‌۱۴۰۰ معترضیم

مقصود اسعدی سامانی دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی نیز درادامه این نشست خبری اظهار داشت: ۳۲۸ فروند در حال حاضر تعداد هواپیماهای موجود در ناوگان است که از این تعداد ۱۵۸فروند فعال است و پرواز دارند.

اسعدی سامانی ادامه داد : ما نسبت به پیشنهاد اعمال عوارض 2 درصدی برای اورژانس از محل بلیت پروازهای خارجی در بودجه‌۱۴۰۰ اعتراض داریم. چرا که در حال حاضر ۴عوارض از شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌شود که با وضع  این عوارض جدید فشار مضاعفی را متحمل می‌شویم.

وی ابرازداشت : فقط ۱۰درصد برای افزایش قیمت بلیت هواپیما اعمال شده و ما از آن تمکین کردیم اما هزینه‌های زیادی بابت تحریم و کرونا می‌پردازیم که باعث می‌شود منابعی برای ذخیره و استفاده از آن برای جایگزینی قطعات نداشته باشیم و درآینده واقعا به مشکل برخواهیم خورد و جا دارد دراین خصوص تدابیر لازم اندیشیده شود.

اسعدی سامانی تاکید کرد : بخش زیادی از قطعات هواپیما به عنوان قطعاتی است که زمان مشخص برای تعویض دارند و اگر در زمان مناسب خرید نشوند به ایمنی پرواز صدمه می‌زند و برای تعارض قانونی در اخذ عوارض شهرداری‌ها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم. قانون عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما باید حذف شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود : اکنون عوارض شهرداری، فرودگاهی، هلال احمر و ایمنی از محل فروش هواپیما پرداخت می شود و مجلس هم اخیرا مصوبه ای را در حال بررسی دارد که بتواند از محل فروش پرواز خارجی ٢ درصد عوارض دریافت کند. ما به این طرح اعتراض داریم و نسبت به ورشکستگی صنعت هشدار می دهیم.

وی خاطرنشان کرد : مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم تعارض دارد و به همین دلیل از مجلس خواستار رفع این مشکل هستیم و در ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهر محل استقرار ایرلاین به عنوان شهرداری اخذ عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز شهرداری محل فروش بلیت را به عنوان اخذ کننده عوارض ذکر می‌کند. به طور مثال در قزوین که فرودگاه نداریم، شهرداری این شهر از ایرلاین‌ها عوارض طلب کرده است. چرا ما باید به هر دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم؟ شهرداری‌ها چه خدماتی به ایرلاین‌ها یا مسافران هوایی می‌دهند؟

اسعدی سامانی تصریح کرد: شهرداری‌ها براساس سقف نرخ بلیت، مطالبه عوارض دارند، یعنی اگر بلیت پروازی در طیف ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته شود، شهرداری‌ها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار می‌دهند که از دولت درخواست داریم این مشکلات رفع شود. بنابراین برای تأمین قطعات هواپیما منابع لازم وجود ندارد و به دولت پیشنهاد داده‌ایم عوارض ۵ درصدی شهرداری روی بلیت‌ها حذف شود تا بتوانیم به حیاط خود ادامه دهیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب