امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53179 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رضا شیرزاده درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

بالابان شیرزاده با عشق ساخته می شود/ حال فعلی سازنده های ساز زیاد خوب نیست/ متاسفانه ارگانها فقط به کارت دادن عادت کرده اند/ حمایت نکردن ها باعث دلسردی سازگران می شود

خبرایران : سازنده ساز بالابان و دودوک گفت : درخواست ما سازگران ازمتولیان موسیقی فراهم کردن زمینه مناسب برای شناخته شدن سازها و سازنده ها است. درکنار آن ساپورت و حمایت صدا و سیما نیزمهم است که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.
بالابان شیرزاده با عشق ساخته می شود/ حال فعلی سازنده های ساز زیاد خوب نیست/ متاسفانه ارگانها فقط به  کارت دادن عادت کرده اند/ حمایت نکردن ها باعث دلسردی سازگران می شود

رضا شیرزاده سازنده ساز بالابان ، دودوک ، می ، توتک و انواع سرنا درگفتگو با خبرایران اظهارداشت: از سن 8 سالگی شروع به نواختن ساز کردم. دراین مسیراستادم پدرم بود. ساز بالابان درخانواده پدری و مادری بود. به نحوی که من از کودکی با صدای «بالابان» بزرگ شدم . ازسال 1385 ، زمانی که ۱۱ساله بودم ساخت «بالابان و «دودوک» را درکنار پدرم شروع کردم.

شیرزاده درخصوص تولید انواع سازها با توجه به شرایط موجود دربازارهم تصریح کرد : بالابان ، دودوک ، نرمه نای، می ، توتک و انواع سرنا و قمیش می سازم و با نهایت تاسف باید گفت که حال فعلی سازنده های ساز زیاد خوب نیست. به این دلیل که فشار اقتصادی روی مردم زیاد شده و هیچ حمایتی از سوی دولت ونهاد های متولی موسیقی در کشورما انجام نمی شود . 

وی تاکیدکرد: اکثرنقاط ایران فروش وسفارش سازدارم.حتی صادرات هم به کشورهای مختلف جهان مثل : «برزیل»،«مکزیک»،«آلمان»،« لبنان»،«عراق»،«ترکیه»،«سوئد»،«اسپانیا»،«انگلیس» و... دارم وبازهم متاسفانه باید گفت هیچ حمایتی از سوی نهادهای دولتی نیست تمام صادرات و... با زحمت های خودم بوده است.

این نوازنده ساز درمورد درخواست از مسولین حوزه موسیقی هم افزود : درخواست ما سازگران ازمتولیان موسیقی فراهم کردن زمینه مناسب برای شناخته شدن سازها و سازنده ها است. درکنار آن ساپورت و حمایت صدا و سیما نیزمهم است که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. متاسفانه ارگانها فقط به  کارت دادن عادت کرده اند. که سال به سال باید یه مبلغی برای شارژآن پرداخت کنیم. خیلی از سازگرها به خاطر مالیات و غیره مجبورهستند جاهایی کار کنند که دیده نشوند.

وی درمورد گرانی مواد اولیه ساخت سازهم ابرازداشت : مواد اولیه بشدت گران شده، «سمباده»،« چسب»،«مغار» ،«اره» و تمام لوازم مصرفی مثل چوب و... چند برابر شدند و بشدت تاثیر منفی روی ساخت ساز داشته اند. ضمن اینکه گرانی ، تورم و تحریم ها باعث شده مردم کمتر به سمت خرید سازها بیایند و این عامل باعث آسیب های جدی به کسبو کار سازگرها شده است.

شیرزاده خاطرنشان کرد : ساز«بالابان» و« دودوک» اکثرا از چوب «زردآلو» ساخته می شوند. این چوب ها باید در شرایط خاصی خشک شوند. از طرفی با هر چوبی نمی توان این سازها را ساخت . حتما باید در چندین مرحله چوب تابگیری و خشک شده و آماده ساخت شوند.

وی با اشاره به اینکه یک ساعت ریگلاژ و تنظیم کردن ساز زمان می برد، ادامه داد: تعداد سازهای زیاده تا به امروز ساخته ام و آمار دقیقی از تعداد آنها ندارم. به تمام نقاط ایران و اکثر کشورهای غربی و شرقی ساز ارسال کردم. متاسفانه حمایتی از ساز و سازگان نیست و همین حمایت نکردن ها باعث دلسردی سازگران می شود. اما به این دلیل که من عشق و علاقه شدیدی به ساز و ساختن آن دارم . به عنوان یک شغل و کارتاکنون به آن نگاه نکرده ام و از کودکی با صدای بالابان بزرگ شدم و دوستش دارم و یقین دارم اگر این علاقه نبود خیلی وقت پیش این حرفه را کنار گذاشته بودم.

شیرزاده در خصوص درآمد سازگران هم عنوان داشت: درآمد ساخت ساز در حد معمولی است. اگراز سازگران حمایت شود قطعا وعیت بهترمی شود. کشورهمسایه ما ترکیه امروز با سازسازی کلی ارز وارد کشور خود می کند و کارگاههای زنجیره ای تشکیل داده است. درترکیه دولت از ساز و سازندگان آن حمایت می کند. ولی متاسفانه در ایران یک سازگر باید خودش تلاش کند تا به همه چیز برسد و حمایتی وجود ندارد. فقط خودت هستی و خودت باید برای همه چیز باید تلاش کنی تا به موفقیتی دست پیدا کنید.

وی با اشاره به تعمیر سازهای قدیمی دودوک و بالابان تاکید کرد: همیشه گفتم ایران بهترین سازنده ها و صنعت گران ساز را دارد. «تار»،« ویولون»،«تنبک»،«سه تار»،«کمانچه» و... خیلی سازنده های خوبی داریم ولی حمایت نیست در صورتی که اگر شرایط فراهم باشد خیلی راحت می توانیم سازهای مختلف را صادر کنیم. متاسفانه تنها  سکوی ما سازگران در بی توجهای اکثر رسانه های داخلی به ساز برای دیده شدن اینستاگرام و یوتویوب هستند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب