امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53083 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدرضا عرفانی در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

دف عرفانی درهمه جای ایران به فروش می رسد/ عراق ، اتریش ، ترکیه وآلمان مشتری مخصوص وهمیشگی ماهستند/ چوب دف هرروزافزایش قیمت دارد/ متولیان موسیقی مجوزی برای ما سازگران جهت دسترسی آسان به چوب صادر کنند

خبرایران : تولید کننده ساز دف پوستی گفت: از مسئولین محترم خواهشمندم که از امثال من سازگر بیشتر حمایت کنند . درخواست دارم تا متولیان موسیقی مجوزی برای ما سازگران صادر کنند تا بتوانیم راحت تر چوب مورد نیاز برای ساخت سازهای خودمان را صادر کنند.
دف عرفانی درهمه جای ایران به فروش می رسد/ عراق ، اتریش ، ترکیه وآلمان مشتری مخصوص وهمیشگی ماهستند/ چوب دف هرروزافزایش قیمت دارد/ متولیان موسیقی مجوزی برای ما سازگران جهت دسترسی آسان به چوب صادر کنند

محمدرضا عرفانی تولید کننده ساز دف پوستی درگفتگو با خبرایران اظهارداشت : ازسال 1380 پیش پدرم استاد «عبدلله غریبی» در آذربایجان غربی شهر بوکان شروع به کار کرده و کم کم ساختن دف را فرا گرفتم. سال 1382 ازدواج کردم . بعد از ازدواج آموزش های بیشتر ساز سازی را نزد پدرهمسرم استاد «علی بشردوست»  به خوبی یاد گرفتم . از سال تقریباً 1383 کاملا دف سازی را آموخته و شروع به کار کردم.

 وی درخصوص ساخت و تولید انواع دف پوستی تصریح کرد: در حال حاضر ۳ نوع دف تولید می کنیم . دف بزرگ زنانه ، داریه و 7 یا 8 طرح مانند خورشیدی، طاوسی ،شیشه ای و ابری برفی را می سازیم. اما این روزها متاسفانه به دلیل کرونا وضعیت بازار زیاد خوب نیست . ولی من مشتری دائم ، تکی وعمده برای فروش دارم.

عرفانی در مورد نمایندگی فروش در استان ها و همچنین ارزیابی از وضعیت موجود به خصوص حمایت از طرف خانه موسیقی، ارشاد استان و میراث فرهنگی هم عنوان داشت : در «تهران»، «اصفهان، «کرمان، «ارومیه، «کرمانشاه»، «سنندج »، «مشهد»، «تبریز»، «گرگان»، «شیراز» و اکثر شهرهای ایران دف من به فروش می رسد. در واقع تا به حال هیچ شهری در ایران نبوده که دف نفرستاده باشم.

وی ادامه داد : من درکشور «عراق ،« اتریش» ،«ترکیه» و«آلمان» مشتری مخصوص وهمیشگی دارم. در شهرستان بوکان و استان آذربایجان غربی از دف پوستی طبیعی خیلی استقبال می‌کنند وخواهان زیادی دارد  ومن از این بابت خداوند را سپاس گذارم.

این سازگر در مورد توقع خود از مسئولین حوزه موسیقی و حمایت آنها نیز توضیح داد : از مسئولین حوزه موسیقی توقع دارم که در مورد مسئل مالی ما رو حمایت کنند. روز به روز وسایل دف گران ترمی شود. درخواست می کنم که برای امثال  بنده مجوزی باشد که بتوانیم راحت به چوب مورد نیاز دسترسی پیدا کنیم. به این دلیل که بریدن چوب قاچاق محسوب می‌شود وجریمه دارد درحالی که ما هیچ چاره ی دیگری نداریم. متاسفانه تاکنون از طرف مسولین هیچ گونه حمایتی از بنده و کسب و کارم نشده است. ضمن اینکه اگر برای شغل و کسب وکار من وامی با بهره کم در نظر گرفته می‌شد بهتر می‌توانستم کسب و کارم را گسترش داده و اشتغال زایی بهتری برای جوانان کشورم داشته باشم.

وی ابرازداشت : با توجه به افزایش و نوسانات قیمت ارز در بازار داخلی ، و افزایش همه اجناس در بازار ، قیمت مواد اولیه کار را برای تولید واقعا سخت کرده است . تولید دف سرمایه گذاری زیادی لازم دارد ، هزینه اش بسیار بالاست. روز به روز نرخ همه وسایل ها رو به افزایش است و من هم مجبورم قیمت دف ها و بالاتر ببرم  تا بتوانم به فعالیت خودم ادامه دهم.

عرفانی افزود : چوب تهیه سازدف بیشتراز چوب بید است که از منطقه «مریوان» و «سنندج» تهیه می‌شود . تهیه چوب دف خیلی سخت است و محیط زیست که بریدن چوب ها را ممنوع و قاچاق کرده به سختی می‌توانیم تهیه کنیم وحتی جریمه سنگین و توقیف ماشین بار می‌شود که خود این کار باعث شده که قیمت چوب افزایش و هزینه حمل و نقل آن با ماشین تا شهر خودمان به صرفه نباشد.

وی اضافه کرد : تاکنون دف های زیادی ساخته ام و آمار دقیق آنها را ندارم. درواقع حساب کار از دستم خارج شده. شاید باور نکنید  شاید 100 هزار تادف تاکنون ساخته باشم. ولی نکته مهم این است که خودم تا آخر کار باید مدیریت کنم و صدای دلخواه مشتری را روی ساز دف حک کنم.

این سازگر در خصوص  اینکه آیا تاکنون شرایطی پیش‌آمده که از فعالیت درزمینهٔ هنری ناامید و دل‌زده شوید و بخواهید این کار را کنار بگذارید؟ هم تاکید کرد: خیر... چون من بخاطر پول این شغل را انتخاب نکردم. من به شغلم علاقه دارم واز روی عشق وعلاقه این کار را انجام می دهم.

عرفانی در مورد وضعیت درآمد ساخت ساز دف و همچنین  تعمیرات ساز های قدیمی و آسیب دیده هم خاطرنشان کرد : وضعیت چیزی ما بین خوب و بد است. شکر خدا در دنیا ساز دف به عنوان یک ساز سنتی پرارزش است. خواهان زیادی دارد و این شورو شوق من را برای ارائه خدمت به مردم وساخت دف افزایش می‌دهد. ضمن اینکه در کنار ساخت دف های جدید سازهای آسیب دیده و شکسته را هم تعمیر می کنیم.

وی درپایان درباره ارزیابی خود از وضعیت ساخت ساز درکشورو مشکلات موجود دراین عرصه هم گفت : از مسئولین محترم خواهشمندم که از امثال من سازگر بیشتر حمایت کنند .  درخواست دارم تا متولیان موسیقی مجوزی برای ما سازگران صادر کنند تا بتوانیم راحت تر چوب مورد نیاز برای ساخت سازهای خودمان را صادر کنند.  اما نکته مهم اینکه بنده مجوزبرای تهیه چوب مورد نیاز دف را نیز دارم. برای تهیه چوب خیلی زجر می کشیم . چوب به زحمت به دست ما می‌رسد. ضمن اینکه ساز دف یک نوع ساز سنتی کهن است که از چند سال پيش بوده وهست وآن را با ارزش بپندارند و در این راه با حمایت های خودشان پشتوانه ای محکم برای ما باشند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب