امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53014 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

عارف خوش گفتار مقدم درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

نوازندگان ارزشی برای سازنده ها قائل نیستند/ به دلیل تورم و گرانی خرید ساز مختص آدم‌های مرفه جامعه شده / بیشتر سازنده ها به دنبال تجارت و بیزنس هستند

خبرایران : سازنده ساز«نی» گفت: پیشنهاد می کنم مسئولین حوزه موسیقی یک شورایی برای کنترل و نظارت بر قیمت سازها تشکیل دهند. چرا که در شرایط فعلی هیچ نظارتی بر روی قیمت سازها نیست و همکاران عزیز هر قیمتی که بخواهند سازشان رو عرضه می‌کنند.
نوازندگان ارزشی برای سازنده ها قائل نیستند/ به دلیل تورم و گرانی خرید ساز مختص آدم‌های مرفه جامعه شده / بیشتر سازنده ها به دنبال تجارت و بیزنس هستند

عارف خوش گفتار مقدم سازنده ساز «نی» درگفتگو با خبرایران اظهارداشت: متولد 1377 درقم و کارشناس صنایع غذایی ، نقاش ، سازنده و نوازنده ساز نی هستم و ازسال 1390 ساخت نی را بدون استاد شروع کردم و بعد از مدتی نزد استاد «ابولفضل شفیعی تبار» رفته و از راهنمایی های ایشان جهت ساخت سازاستفاده کردم.

خوش گفتار مقدم تصریح کرد: درادامه مسیر پرپیج و خم یاد گیری سازنی از راهمنمایی اساتیدی چون «رضا نوروزیان» و «هوشمند عبادی» بهره برده وتلاش کردم بتوانم با کسب تجربه در زمینه ساخت نی به موفقیت برسم.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضرساز«نی هفت بند ایرانی» و نیز ساز«۹بند ترکی» و «عربی» می‌سازم . با توجه به شرایطی که همه مردم هنر دوست ایران امروز درگیر آن شده اند در حال حاضر بازارآلات موسیقی نیز متاسفانه شرایط خوبی ندارد. درواقع قدرت خرید مردم به دلیل تورم و گرانی ها پایین آمده است، درنتیجه خرید ساز مختص تعداد کمی از طبقه متوسط جامعه و آدم‌های مرفه جامعه شده است. که این می تواند زنگ خطری برای موسیقی ایران باشد.

این هنرمند جوان تاکید کرد : در استان های «تهران» ، «قم» ، «همدان» ، «کرمان» ، «اهواز» و «مشهد» نمایندگی فروش دارم و خانه موسیقی هم فقط از جهت بیمه برای سازندگان مفید بوده است. به جزء بیمه کاری از سوی هیچ نهاد و ارگانی برای من انجام نشده و همه دستاوردهای من حاصل تلاش خودم بوده است.

وی افزود : پیشنهاد می کنم مسئولین حوزه موسیقی یک شورایی برای کنترل و نظارت بر قیمت سازها تشکیل دهند. چرا که در شرایط فعلی هیچ نظارتی بر روی قیمت سازها نیست و همکاران عزیز هر قیمتی که بخواهند سازشان رو عرضه می‌کنند.

خوش گفتار مقدم ابرازداشت : با افزایش و نوسانات قیمت ارز، قیمت متریال وارداتی مثل رنگ و پوشش های شیمیایی و ورق های مایلر افزایش پیدا یافته وهمچنین با کاهش کشتار دام و واردات گوشت ، پوست دام افزایش قیمت داشته، ولی نوازندگان عزیز توقع دارند یک سازنده ای که در این شرایط ساز تولید می کند با همان قیمت ۵سال پیش ساز خود را به فروش برساند.

وی عنوان داشت : تا به امروز آماردقیقی از تعداد نی هایی که ساخته ام ندارم و بعد از کوک و ریگلاژ نهایی ساز ها، تا چند روز سازها را تست می کنم و اگر کوک نهایی مشکلی داشته باشه برطرف می‌کنم و در نهایت یک ساز «ژوست» و با کیفیت تحویل یک نوازنده مبتدی یا حرفه ای بدهم.

خوش گفتار مقدم اضافه کرد: هر سازنده ای حتی برای یکبار هم که شده در طول فعالیت سازسازی اش دچار ناامیدی و دل زدگی از ادامه کار می شود . امروزه با توجه به شرایط فعلی بازار و عدم حمایت و افزایش قیمت و توقع بی‌جا نوازنده ها بیشتراین ناامیدی دیده می شود. اما تنها عشق به موسیقی و ساز است که کمک کرده تا نامید نباشیم وادامه مسیر دهیم.

وی ادامه داد : نباید به سازسازی بعنوان یک منبع درآمد و شغل نگاه کرد . سازنده باید عاشق این کار باشد تا با عشق و علاقه سازی که از همه لحاظ مطلوب است را خلق کند. الان بیشتر سازنده ها به دنبال تجارت و بیزنس هستند و فقط جنبه اقتصادی این کار برایشان اهمیت دارد و متاسفانه سازی که کیفیت مطلوب داشته باشه کم دربازار موسیقی وجود دارد.

این هنرمند جوان در پایان سخنان خود گفت : مشکلات ساخت ساز در ایران بسیار زیاد است . هیچ مسئول و نهادی هم حمایتی از سازنده ها نمی‌کنند . سازندگی آلات موسیقی در ایران یکی از شغل هایی است که بدون حمایت و پشتوانه به کارشان ادامه می دهد . حتی نوازندگان هم ارزشی برای سازنده ها قائل نیستند در صورتی که آقا یا خانم نوازنده پس از اجرای خود می تواند از سازنده آن سازی که با آن نواخته است اسم ببرد و از آن استادی که عمر خود را پای این کار گذاشته است تقدیر کند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب