امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52980 تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

ابراهیم پور گرجی درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

تنبک عارف حاصل سال ها تحقیق و پژوهش است/ هنرمندان موسیقی حمایت نمی شوند/ سازنده تنبک باید نوازنده تنبک هم باشد/ اولین سازنده تمبک در شمال کشورهستم

خبرایران : سازنده تنبک عارف گفت: افراد سود جو و دلال از ساخت ، نوازندگی و کیفیت ساز سررشته و سابقه ای ندارند. اما ازسازها استفاده کرده و برند و مهرخودشان را مطرح کرده و برندهای بی کیفیت را با مهر خودشان در بازار به جای سازهای باکیفیت وبرندهای خوب به علاقه مندان و هنرجویان موسیقی می فروشند.
تنبک عارف حاصل سال ها تحقیق و پژوهش است/ هنرمندان موسیقی حمایت نمی شوند/ سازنده تنبک باید نوازنده تنبک هم باشد/ اولین سازنده تمبک در شمال کشورهستم

استاد ابراهیم پورگرجی سازنده تنبک ، مدرس و نوازنده نی درگفتگو باخبرایران اظهارداشت: از سال 1389 شروع به ساخت تنبک کردم و امروز نزدیک به 10 سال دراین خصوص تجربه دارم. تنبک را نزد هیچ استادی آموزش ندیده و شاگرد کسی نبوده ام. الگوی من برای ساخت تمبک استاد «فریدون حملی» به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین سازندگان تنبک و استاد «امیرهمتی» به عنوان یکی از متبحرترین سازندگان تنبک بوده اند.

پورگرجی خاطرنشان کرد: سال ها برای ساخت تنبک تحقیق و پژوهش کردم .حتی روی سازهای استاد «جمشید محبی» به عنوان سازنده و نوازنده تنبک تحقق کردم . تا به جایگاهی که امروز دارم برسم.

وی درخصوص تولید تنبک افزود : مدت 10 سال تنبک تولید می کنم. در کنارآن چندین سال است که تخصصی ساز نی می نوازم.دررشته موسیقی تحصیل کرده وامروزمدتهاست که درحال تدریس موسیقی برای هنرجویان درآموزشگاه های موسیقی هستم.

این هنرمند ابرازداشت : تنبک های تولیدی من دراستان مازندان و تهران به فروش می رسند. متاسفانه به خوبی هنرمندان موسیقی و به خصوص سازگران از سوی خانه موسیقی ، وزارت ارشاد و میراث فرهنگی مورد حمایت قرار نمی گیرند. برای کسب و کارم تسهیلاتی به من داده نشده  وتاکنون هیچ ارگان و نهادی از من حمایتی نداشته است. هرچند خودم هم با چنین برخوردها و حمایت هایی توقعی ندارم.

وی در خصوص افزایش تورم و نوسانات قیمت ارزهم تاکید کرد: نوسانات قیمت ارزو دلار مثل سایر کسب و کارهای جامعه روی شغل سازگری هم تاثرات منفی داشته است. چوب و پوست به عنوان دو مواد اولیه اصلی ساخت ساز و رنگ هم گران شده اند. درچنین شرایطی قیمت تنبک نسبت به سال های قبل هم گران شده است.

پورگرجی عنوان داشت : قبل از تورم های اخیر قیمت هر تن چوب برای ساخت ساز 150 هزارتومان بود و امروز باید ما 3 تا 4 میلیون تومان برای هرتن چوب پرداخت کنیم. نکته مهم اینکه همه این روزها از هر نوع چوب ساز می سازند . اما من فقط ازچوب «توت» و« گردو» و اگر هم بتوانم درصورت بودن در بازار از چوب آزاد استفاده می کنم. درغیر این صورت از چوب دیگری استفاده نمی کنم.

وی ادامه داد: سازنده تنبک به اعتقادم باید نوازنده تنبک هم باشد تا بتواند سازهای باکیفیتی را برای علاقه مندان موسیقی بسازد. به این دلیل که بتواند صدای خوب سازرا از صدای بد تشخیص دهد. اگر نوازنده نباشد توانایی تشخیص صدا دهی سازخوب را از بد نخواهد داشت . هرچند امروز در بازار پرتلاطم ساخت تنبک و سایر سازها خیلی ها نوازنده نیستد و به نظرم ساز خوبی هم نمی توانند بسازند. 

این نوازنده ساز نی اضافه کرد: درگذشته خیلی از مواقع ازحرفه ام ناامید و دل زده شده ام . اما خدا شکر این کاررا کنار نگذاشته وفعالیت خودم را ادامه دادم. درواقع امید به پیشرفت وتلاش بیشتر بوده که امروز توانسته ام دراین حرفه مورد علاقه ام ماندگار شده و به فعالیت ادامه دهم.

وی افزود : درآمد ساخت ساز خوشبختانه خوب شده و من راضی هستم . درکنار تدریس و ساخت تنبک تعمیرات سازهای قدیم وجدید نیز انجام می دهم . گاهی مواقع تعویض پوست ساز و تراش آن را نیز انجام می دهم. همان گونه که اشاره کردم وضعیت ساخت ساز خوب شده و خوشبختانه همه ساز می سازند و همه توانایی ساخت ساز دارند. اما مشکلات از زمانی آغاز می شود که یک عده افراد سود جو و کاسب دربازارسازها بدون هیچ دانش و علمی ، صرفا با پولی که دارند یک سری سازهای بی کیفیت را به عنوان برند مطرح می کنند.

این هنرمند ادامه داد: این افراد سود جو و دلال از ساخت ، نوازندگی و کیفیت ساز سررشته و سابقه ای ندارند. اما با استفاده ازسازها برند و مهرخودشان را مطرح می کنند. درواقع این افراد بیشتر دلال ومهرکارند. برندهای بی کیفیت را با مهرخودشان دربازار به جای سازهای باکیفیت وبرندهای خوب به علاقه مندان و هنرجویان موسیقی می فروشند.

پورگرجی تاکید کرد: به دلیل خود آموز بودن و انجام همه کارهای ساخت ساز تنبک چند سالی سختی کارداشتم. درکنار این سختی ها آزمون و خطایی هم اتفاق می افتاد.اما با تلاش و پشتکار توانستم تجربه های خوبی به دست آورده و سازهای خوبی تولید کنم. سازهایی که امروز مشتریان راضی هستند.

وی در پایان سخنان خود گفت : اولین سازنده تمبک در شمال کشورهستم. تا قبل ازمن هیچ کسی در استان مازندران و گیلان نتوانسته بود تمبک درست کند. قبل از تنبک مضراب سنتورمی ساختم به بازارهایی مثل فروشگاه عارف دربهارستان مضراب سنتورمی دادم و بعد از چند سالی به این فکر افتادم که تمبک تراش دهم و دراین راه امروز به موفقیت رسیدم و توانستم کسب و کارم را رونق دهم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب