امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52865 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سوابق بیمه تامین اجتماعی را چگونه مشاهده و بازبینی کنیم؟

خبرایران : اگر شما هم از آن دسته از کارمندانی هستید که بیمه تامین اجتماعی دارید باید بدانید که کنترل سوابق بیمه بسیار مهم است.
سوابق بیمه تامین اجتماعی را چگونه مشاهده و بازبینی کنیم؟

به گزارش خبرایران، بنابراعلام کارمند، عدم پرداخت به موقع حق بیمه توسط کارفرما باعث بروز مشکلاتی برای کارمندان می شود که از جمله آن عدم امکان استفاده از دفترچه بیمه است. در زمان بازنشستگی نیز وقفه های ایجاد شده در پرداخت حق بیمه می تواند باعث افزایش مدت خدمت شود.

همچنین اگر کارمندان حق بیمه خود را پس از قطع رابطه با کارفرما پرداخت نکنند و بعد از چند سال تصمیم به پرداخت مجدد حق بیمه داشته باشند، این امکان را نخواهند داشت که وقفه چند ساله خود را در عدم پرداخت حق بیمه جبران کنند. به بیان دیگر امکان پرداخت خلاء سابقه بیمه وجود ندارد.

اگر شنیدید که کسی حق بیمه ایام گذشته یا همان خلا سابقه بیمه را به صورت اختیاری پرداخت کرده است، قطعا تخلف است، چرا که این امکان به لحاظ قانونی وجود ندارد.

البته اگر فردی در کارگاهی کار کرده باشد و کارفرما برخلاف قانون او را بیمه نکرده و مرتکب تخلف شده باشد، فرد می‌تواند با ارائه مستندات، شکایت خود را علیه کارفرما مطرح کند که در صورت تایید سابقه کار فرد نزد کارفرمایی که او را بیمه نکرده است، سازمان تامین اجتماعی به کارفرما اعلام بدهی می‌کند و حق بیمه فرد حتی در گذشته ثبت می‌شود.

تنها در شرایط سنی خاص می توان وقفه سابقه بیمه را جبران کرد. اگر شخصی به سن شصت سال رسیده باشد و ۷ سال سابقه بیمه داشته باشد، براساس قانون می‌تواند سه سال حق بیمه خود را پرداخت کند تا با ده سال سابقه بیمه بازنشست شود و متعاقب آن ده روز در ماه مستمری دریافت کند. در این قانون شرط سنی برای آقایان ۶۰ سال و برای بانوان ۵۵ سال است.

برای مشاهده سوابق بیمه خود چگونه اقدام کنید؟

برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی باید ابتدا در سایت تامین اجتماعی ثبت نام کنید.

اگر تاکنون در این سایت ثبت نام نکرده اید باید به آدرس eservices.tamin.ir/view/#/registration مراجعه کنید. روش های مشاهده سوابق بیمه در ادامه توضیح داده شده است.

مشاهده سوابق بیمه با برنامه کارمند

برای مشاهده سوابق بیمه می توانید برنامه کارمند را نصب کنید. این برنامه هم نسخه اندروید و هم نسخه IOS  دارد. نسخه اندروید این برنامه را از کافه بازار یا گوگل پلی دانلود کنید. نسخه IOS  این برنامه نیز در سیبچه و آی اپس موجود است.

پس از نصب برنامه به بخش استعلام بیمه بروید و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. با زدن روی دکمه استعلام، سوابق بیمه شما قابل مشاهده است.

برای دانلود نسخه اندروید کارمند اینجا کلیک کنید.

از دیگر امکانات این برنامه پرداخت قبوض، استعلام مرسولات پستی، محاسبه حقوق بیکاری، استعلام دفترچه بیمه، استعلام صحت کد ملی، استعلام شماره شبا، یادآوری چک، استعلام سهام عدالت، محاسبه حقوق بازنشستگی، نوبت گیری تعویض پلاک، استعلام خلافی خودرو، مشاهده عوارض خودرو، نقشه مراکز معاینه فنی، استعلام معاینه فنی، قیمت گوشی دست دوم، نرخ طلا و ارز، ... است.

مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی در سایت tamin.ir

پس از ثبت نام در سایت تامین اجتماعی می توانید سوابق بیمه خود را از طریق لینک https://account.tamin.ir/auth/login مشاهده کنید. برای ورود نیاز به نام کاربری و گذرواژه دارید.

پس از ورود، از فهرست بالای صفحه روی بیمه شدگان، سپس خدمات سابقه و در آخر کلیه سوابق بزنید. دقت کنید که کلیه ماه ها پر شده باشد. ماه های فروردین تا شهریور ۳۱ روز و مهر تا بهمن ۳۰ روز و ماه اسفند باید ۲۹ روز ثبت شده باشد.

همچنین توجه داشته باشید که سوابق پرداخت شده توسط کارفرما در سامانه تامین اجتماعی با تاخیر حدودا ۱ ماهه ثبت می شود. به عنوان مثال اگر در دی ماه هستید آخرین سابقه ثبت شده برای شما باید آبان باشد.

مشاهده سوابق بیمه با کدهای دستوری USSD

کد دستوری #۴* را شماره گیری کنید تا آخرین سابقه بیمه خود را چک کنید. از مزایای این روش سرعت بالا و عدم نیاز به اینترنت است.

پس از شماره گیری کد دستوری #۴* عدد ۳- تامین اجتماعی را انتخاب کنید.

در مرحله بعد عدد ۲- استعلام ها را بزنید.

در مرحله بعد عدد ۱- آخرین سابقه را بزنید.

در آخر باید کد ملی خود را وارد کنید تا سابقه خود را ببینید. در نهایت پیامی با متن مشابه «آخرین سابقه شما در ۰۸/۱۳۹۹  با کارکرد ۳۰ روز و دستمزد ۲۱۵۴۸۳۵۴ ریال می باشد.» دریافت می کنید.

مشاهده سوابق بیمه با مراجعه حضوری به شعب بیمه و کارگزاری ها

راه دیگر استعلام سابقه بیمه مراجعه به شعبه یا کارگزاری بیمه تامین اجتماعی است. اگرچه این راه توصیه نمی شود اما چنانچه از راه های دیگر به نتیجه نرسیدید می توانید حضوری مراجعه و سابقه بیمه خود را استعلام کنید.

همچنین اگر در ثبت نام اینترنتی در سایت تامین اجتماعی دچار مشکل شدید می توانید به صورت حضوری مراجعه کنید تا پس از رفع مشکل بتوانید سوابق بیمه خود را در کارمند و یا با استفاده از سایر روش ها به صورت اینترنتی بررسی کنید.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب