امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52840 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

به همت سازمان سمت؛

کتاب تدوین برنامه درسی تربیت‌بدنیِ استانداردمحور منتشر شد

خبرایران : کتاب تدوین برنامه درسی تربیت‌بدنیِ استانداردمحور تألیف ژاکلین لوند و دبورا تنهیل با ترجمه جواد آزمون به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) منتشر شد.
کتاب تدوین برنامه درسی تربیت‌بدنیِ استانداردمحور منتشر شد

به گزارش خبرایران ،کتاب تدوین برنامه درسی تربیت‌بدنیِ استانداردمحور برای دانشجویان رشته آموزش تربیت‌بدنی به عنوان منبع قابل استفاده دروس «کاروری» در مقطع دکتری و «اصول و روش‌های آموزش اثربخش در تربیت‌بدنی» و «تدوین برنامه درسی تربیت‌بدنی» در مقطع کارشناسی ارشد ترجمه شده است.

فهرست مطالب

اختصارات   

مقدمه ای بر ترجمه  

پیشگفتار     

مقدمه 

درباره نویسندگان    

بخش اول: فرایند برنامه درسی

فصل اول: مقدمه ای بر برنامه ریزی درسی استانداردمحور     

فصل دوم: دیدگاه های بین المللی درباره پیاده سازی استانداردها 

فصل سوم: تدوین برنامه تربیت بدنی باکیفیت     

فصل چهارم: تدوین برنامه درسی  

فصل پنجم: ارزشیابی برنامه درسی تربیتبدنی     

فصل ششم: تدوین سنجشهای برنامه های درسی   

فصل هفتم: آموزش همه کودکان: بهادادن به دانش آموزان از طریق عمل تربیتی پاسخگو و فراگیر  

بخش دوم: الگوهای برنامه درسی با یک مضمون اصلی

فصل هشتم: مسئولیت پذیری شخصی و اجتماعی 

فصل نهم: رویکرد مضمون مهارتی به تربیت بدنی       

فصل دهم: تعلیم و تربیت ماجراجویانه در برنامه تربیت بدنی خودتان   

فصل یازدهم: تعلیم و تربیت در فضای باز

فصل دوازدهم: تدریس بازیهای ورزشی برای فهمیدن    

فصل سیزدهم: تعلیم و تربیت ورزشی: تجارب ورزشی واقعی   

فصل چهاردهم: برنامه درسی مطالعات فرهنگی در فعالیت بدنی و ورزش     

فصل پانزدهم: تعلیم و تربیت سلامتی ساز و از طریق آمادگی جسمانی 

بخش سوم: برنامه درسی خود را پویا نگه دارید

فصل شانزدهم: طراحی برنامه درسی استانداردمحور طراحی متداول و معمولی نیست

واژه نامه توصیفی   

نمایه  

کتاب در مجموع حاوی سه بخش جداگانه و 16 فصل است. بخش اول با عنوان «فرایند برنامه درسی» شامل 7 فصل، بخش دوم با عنوان «الگوهای برنامه درسی با یک مضمون اصلی» شامل 8 فصل، و بخش سوم با عنوان «برنامه درسی خود را پویا نگه دارید» شامل 1 فصل کل محتوای کتاب را تشکیل می‌دهد.

ویراست سوم این کتاب تغییرات بسیاری داشته است و نویسندگان معتقدند فرایند طراحی برنامه درسی را برای تحقق نیازهای دانشجویان تربیت‌معلم و شاگردان معلمان فعلی بهبود خواهد بخشید. تغییرات نتیجه پیشنهادهای بازبینی‌کنندگان خودمان و کسانی است که نسخه قبلی کتاب را استفاده کرده‌اند و برای به اشتراک گذاشتن بینش‌ها و نگرانی‌های خود وقت گذاشته‌اند. تغییرات ویژه به‌شرح زیر است:

در فصل اول، مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی درسی استانداردمحور، استانداردهای ملی سال 2014 تربیت‌بدنی با آخرین تجدیدنظر و تأیید معرفی شده است. نویسندگان توضیح می‌دهند که چگونه این استانداردها از سری قبلی متمایز و برای کمک به خواننده نمونه‌هایی ارائه می‌شود تا نحوه استفاده از استانداردهای جدید را یاد بگیرند.

فصل دوم، دیدگاه‌های بین‌المللی درباره پیاده‌سازی استانداردها، فصل کاملاً جدیدی است که آن مک‌فل، مدیر گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه لیمریک، نوشته است. در این فصل، صرف‌نظر از کشوری که تربیت‌بدنی در آن تدریس می‌شود، میزان مشابهت اهداف، استانداردها، یا پیامدهای تربیت‌بدنی بررسی شده است. قصد در این فصل یافتن مؤثرترین نظام نیست، بلکه ارائه دیدگاه درباره روش‌های بین‌المللی تربیت‌بدنی است. در این فصل مفاهیم و اصطلاحات تربیت‌بدنی مورد استفاده در هر کشور شرح داده شده است.

فصل سوم، تدوین برنامه تربیت‌بدنی باکیفیت، و فصل چهارم، تدوین برنامه درسی، در اصل فصل دوم ویراست دوم کتاب است. در پاسخ به پیشنهادهای افرادی که از کتاب استفاده کرده بودند، نویسندگان استانداردها را جداکردند تا جنبه‌های فلسفی طراحی برنامه و سپس کاربرد اصول در عمل را کامل‌تر توصیف کنند.

در فصل پنجم، ارزشیابی برنامه درسی تربیت‌بدنی، فرایندی توصیف شده است که مدیران یا معلمان بتوانند از آن در ارزشیابی اثربخشی برنامه درسی استفاده کنند. در کتاب پیش‌رو، فرایند ارزشیابی تجدیدنظرشده و موارد اضافی آن پیشنهاد شده است. بخش مربوط به انواع مختلف ابزارهای پیمایش با افزودن توصیه‌هایی برای طرح انواع مختلف سؤال‌های تحقیق گسترش یافته است. این فصل شامل نمونه برنامه ارزشیابی برنامه درسی، تصمیم‌های متعدد اخذشده، و دلایل اتخاذ آن تصمیم‌هاست. روایتی گام‌به‌گام از رئوس کلی فرایند برنامه ارائه می‌شود تا بتوانید برای ارزشیابی برنامه درسی خود از آن پیروی کنید.

در فصل ششم، تدوین سنجش‌های برنامه‌های درسی، کاملاً بر سنجش‌های برنامه‌های درسی یا برنامه‌ای تمرکز شده است؛ سنجش‌های درسی در فصولی گنجانیده شده است که توصیفگر الگوهای برنامه درسی باشد. فصل سنجش با بحث درباره سنجش استانداردها شروع می‌شود، سپس اطلاعات خاصی درباره سنجش استانداردهای سال 2014 ارائه شده است. این فصل، تا آنجا که به برنامه درسی مربوط می‌شود، بحثی درباره انواع متنوع سنجش دارد که بر تصویر جامع و تجسم یادگیری دانش‌آموز متمرکز است. مقصود از این تجدیدنظر هدایت خواننده به‌سوی سنجش‌های پایانی یا تراکمی است تا یادگیری دانش‌آموزان در پایان واحد درسی یا مراحل مختلف تصمیم‌گیری در مورد برنامه درسی ارزشیابی شود (مثل، پایان دوره ابتدایی، پایان دوره اول متوسطه، فارغ‌التحصیلی از دبیرستان).

در فصل هفتم، آموزش همه کودکان: بهادادن به دانش‌آموزان از طریق عمل تربیتی پاسخگو و فراگیر، نویسندگان خوانندگان را به تفکر انتقادی درباره چگونگی توجه به همه جوانان در برنامه‌ریزی و اجرای تربیت‌بدنی عادلانه برای همه آن‌ها تشویق می‌کنند. مثال‌ها برای جلب توجه و تقویت بینش معلمان به‌روز شده و افزایش یافته است.

در فصل هشتم، مسئولیت‌پذیری شخصی و اجتماعی، بر استانداردهای ملی جدید تأکید شده است. مثال‌هایی از پیاده‌سازی الگوی مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی در کلاس‌های دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه ارائه و سنجش‌های درسی متناسب با این الگو به خواننده پیشنهاد شده است.

در فصل نهم، رویکرد مضمون مهارتی به تربیت‌بدنی، برای آشنایی خواننده، مثال‌های متنوع و جدید فعالیت‌هایی که معلمان در همه سطوح سنی استفاده می‌کنند افزایش یافته و به‌روز شده است. این مثال‌های هیجان‌انگیز همچنین در قالب مواد کمک آموزشی تشریح و تنظیم شده است.

فصل دهم، تعلیم و تربیت ماجراجویانه در برنامه تربیت‌بدنی خودتان، با کمک نویسنده همکار جدیدی، به نام دکتر سو ساترلند، به‌روزرسانی شد. وی در تجدیدنظر در این فصل کمک شایانی داشت. ساترلند با استفاده از رویکرد آموزشی یادگیری ماجراجویانه (ABL) چندین ایده درباره تعلیم و تربیت ماجراجویانه و مثال‌هایی برای اجرای آن اضافه کرده است. هر دو نویسنده در بیان توضیحات آسان به خواننده تلاش کرده‌اند، تا برنامه‌ای را دنبال کنند که با طی مراحل تشریح‌شده در این فصل برنامه درسی تعلیم و تربیت ماجراجویانه اجرا شود. روش‌های سنجشی متناسب با این الگو نیز در این فصل گنجانده شده است.

فصل تجدیدنظرشده یازدهم، تعلیم و تربیت در فضای باز، اکنون حاوی مثال‌های بین‌المللی درباره تعلیم و تربیت در فضای باز است. یک واحد درسی جهت‌یابی نمونه برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی، همچنین واحد درسی مخفیگاه‌یابی برای دانش‌آموزان سال‌های بالاتر به این فصل افزوده شده است. این دو واحد درسی جدید نشان می‌دهد که چطور می‌توان تعلیم و تربیت در فضای باز را، صرف‌نظر از اینکه در کجای برنامه قرار گیرد، به برنامه درسی وارد کرد.

در فصل دوازدهم، تدریس بازی‌های ورزشی برای فهمیدن، واحد برنامه درسی تاکتیکی ارائه شده است. این واحد اخیراً برای توصیف واحد درسی بازی‌های ورزشی تهاجمی برای دانش‌آموزان سال‌های آخر ابتدایی یا دانش‌آموزان دوره اول متوسطه تدوین شده است. مشاهده نمونه‌ای از کاربرد ابزار سنجش عملکرد در بازی ورزشی (GPAI) در این فصل گنجانده شده است تا به خواننده سنجش مناسب برای این الگو را نشان دهد.

فصل سیزدهم، تعلیم و تربیت ورزشی: تجارب ورزشی واقعی، در راستای استانداردهای جدید به‌روز و تجدیدنظر شده است و مثال‌ها و کاربردهای فراوانی برای هدایت معلم در به‌خدمت‌گرفتن این الگو برای دستیابی به اهداف استانداردهای مختلف ارائه شده است.

فصل چهاردهم، برنامه درسی مطالعات فرهنگی در فعالیت بدنی و ورزش، در تلاش برای تشریح اینکه چگونه الگوی برنامه درسی مطالعات فرهنگی برای جوانان اثربخش‌تر تدریس شود، تجدیدنظرهای قابل توجهی داشته است. نویسندگان کتاب کاری را انجام دادند که در انگلستان، استرالیا و نیوزیلند انجام شده بود. در این کشورها نسبت به سلامت و تربیت‌بدنی دیدگاهی اجتماعی­ فرهنگی وجود دارد. نویسنده همکار، دکتر ایمیر انرایت، دیدگاه مفیدی برای این کاربردهای جدید ارائه کرده است که دلالت بر تحقق استانداردهای ملی 2014 دارد.

در فصل پانزدهم، تعلیم و تربیت سلامتی‌ساز و از طریق آمادگی جسمانی، با گنجاندن بحث الگوهای مختلف برنامه درسی و متناسب با این مضمون برنامه درسی به‌روزرسانی شده است. نویسنده راجع به برنامه درسی تربیت‌بدنی بهینه‌ساز سلامت (HOPE) و چگونگی پیوند این برنامه با ابتکارات جدید و در حال اجرا برای جوانان دیدگاهی ارائه کرده است. نویسنده با استفاده از الگوی شناخته‌شده تعلیم و تربیت سلامتی‌ساز و از طریق آمادگی جسمانی مفهوم‌محور، در حکم چارچوبی برای این فصل، ادامه می‌دهد.

فصل آخر، فصل شانزدهم، طراحی برنامه درسی استانداردمحور طراحی متداول و معمولی نیست، با گنجاندن ایده‌های جدید، متنوع، و به یکسان اخذ شده از معلمان و دانش‌آموزان تجدید نظر شده است. نویسندگان از شنیدن صحبت‌های دیگران و اینکه چگونه به‌عنوان شاغل کارشان را رشد داده‌اند به‌وفور بهره برده‌اند و خواسته‌اند تا آن دیدگاه‌ها را با شما نیز در میان بگذارند.

مترجم در بیان دلایل ترجمه این اثر می نویسد:  حداقل 5 دلیل مرا به انتخاب و برگردان این اثر ترغیب و تهییج کرد: 1) علاقه شدید قلبی به حوزه برنامه‌ریزی درسی تربیت‌بدنی، 2) علاقه و تمایل شدید به فراهم‌آوردن منبعی برای ترغیب مسئولان تحول و ترقی‌خواه، با وجود فوج عظیم فارغ‌التحصیلان رشته تربیت‌بدنی در سراسر کشور، به گذر از برنامه‌های درسی متمرکز به برنامه‌های درسی استانداردمحور، 3) مهیاساختن منبعی علمی برای دانشجویان و علاقه‌مندان به برنامه‌ریزی درسی تربیت‌بدنی، 4) علاقه و تمایل گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی سازمان «سمت» به تدارک منابع مبنایی در حوزه علم و هنر یاددهی و یادگیری در تربیت‌بدنی، 5) پیشرفت سریع در حوزه علمی تربیت‌بدنی و وجود منابع غنی و به‌روز در سطح دنیا که قابل استفاده و کاربردپذیر در کشورمان باشد، تا در عمل ایده جهانی فکرکردن و منطقه‌ای عمل‌کردن را به منصه ظهور برسانیم.

در پیشگفتار این اثر آمده است: در نظام تعلیم و تربیت امروز، فرایند طراحی استانداردمحور چارچوب سازماندهی غالب شده است و معلمان را با چالش‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی مواجه می‌کند. چنانچه طراحی استانداردمحور به خوبی اجرا شود، به بیان مفاهیم و اصول مربوط به رشته تحصیلی کمک می‌کند. یادگیری و نمایش این مفاهیم و اصول در قالب عملکرد برای دانش‌آموزان ضروری است. در واقع، طراحی استانداردمحور یادگیری را هدایت کرده، غنی و شاداب می‌سازد. در مقابل، چنانچه طراحی استانداردمحور خوب درک نشود و ضعیف اجرا شود، به خشکی، انعطاف‌ناپذیری و ناکارآمدی فرایندهای تعلیم و تربیت منجر می‌شود و طبیعتاً استانداردسازی شخصی و نامتعارف روی می‌دهد. نویسندگان این کتاب درسی، با گزینش غنی و شاداب‌سازی یادگیری و نه استانداردسازی آن، راهنما و منبع ارزشمندی را مهیا ساخته‌اند.

کتاب تدوین برنامه درسی تربیت‌بدنیِ استانداردمحور تألیف ژاکلین لوند و دبورا تنهیل با ترجمه جواد آزمون به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) به بهای 60 هزار تومان منتشر شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب