امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5265 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد مهدی عسگرپور خبرداد؛

خانه سینما کمیته امداد نیست/ بودجه ما به اندازه یک فیلم متوسط است/ همواره در جذب بودجه و اسپانسر مشکل داشتیم/ سیستم صدقه‌ای مشکلات فراوان برای ما ایجاد کرد

مدیر عامل خانه سینما گفت: خانه سینما کمیته امداد نیست که هرکس بخواهد به آنجا مراجعه کند و ما مشکلاتش را برطرف کنیم اما به هر حال برای ابراز همدردی با این همکاران احساس کردیم شاید جفا باشد در حق این افراد که جشن را با هزینه‌های بالا برگزار کنیم
خانه سینما کمیته امداد نیست/ بودجه ما به اندازه یک فیلم متوسط است/ همواره در جذب بودجه و اسپانسر مشکل داشتیم/ سیستم صدقه‌ای مشکلات فراوان برای ما ایجاد کرد

به گزارش خبرنگار خبرایران، دومین نشست خبری شانزدهمین جشن خانه‌سینما به منظور تشریح جزئیات مرحله اول داوری برگزاری جشن پایانی صبح امروز با حضور محمد بزرگ‌نیا دبیر جشن، مازیار میری دبیر اجرایی و محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما برگزار شد که نکته قابل تأمل در این نشست تحت‌الشعاع قرار گرفتن مسائل جشن خانه سینما در مقابل مشکلات معیشتی اعضای آن بود.

براساس این گزارش، محمد بزرگ‌نیا با اشاره به پایان مرحله اول داوری‌ها گفت: مرحله اول داوری‌ها در شرایطی به پایان رسیده است که 67 داور در آن حضور داشتند و 109 فیلم در آن به نمایش درآمد که برای اولین بار قرار است جایزه‌ای تحت عنوان «بهترین مدیر تولید» در جشن شانزدهم اهداء شود.

وی افزود: مرحله دوم با حضور 30 داور جدید از 4 شهریور آغاز می‌شود که در این مرحله فیلم‌هایی که در بخش‌های مختلف نامزد دارند مجدداً به نمایش در می‌آیند و از بین آنها نفرات برتر هر بخش انتخاب می‌شوند.

دبیر جشن شانزدهم با ابراز خرسندی از روند حاکم بر داوری جشن خانه سینما گفت: خوشبختانه روحیه خوبی در داوری‌ها حاکم بود که این موضوع با توجه به شرایط سینما نشانه‌ای از همدلی بود که امیدوارم تا پایان، این مسئله ادامه پیدا کند.

در ادامه این نشست مازیار میری مدیر اجرایی شانزدهمین جشن خانه سینما ضمن اعلام نامزدهای بخش‌های مختلف جشن خانه سینما گفت: امسال برای اولین بار شاهد اهدای جایزه در بخش مدیران تولید خواهیم بود که مدیران تولید 5 فیلم «چ»، «روزهای زندگی»، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، «استرداد» و «ضد گلوله» در این بخش نامزد دریافت جایزه شدند.

وی ادامه داد: همچنین طبق ماده 7 آئین‌نامه داوری جشن خانه سینما سرشاخه‌های هر صنف نامزدهای بهترین فیلم‌نامه اول و بهترین فیلم اول را معرفی کردند که در بخش بهترین فیلم «برف روی کاج‌ها»، «بغض»، «پنج‌ستاره»، «خسته‌نباشید» و «دهلیز» و در بخش بهترین کارگردانی مهشید افشارزاده، بهروز شعیبی، رضا عطاران، پیمان معادی به همراه افشیا هاشمی و محسن قرایی در این بخش‌ها کاندید شدند.

میری تصریح کرد: بنابراین فیلم‌سینمایی ملکه با نامزدی در 11 رشته و پذیرایی ساده با نامزدی در 7 رشته بیشترین نامزدی را شانزدهمین جشن خانه سینما دارند.

در ادامه این مراسم محمد بزرگ‌نیا در پاسخ به سئوالی مبنی بر تعداد زیاد فیلم‌های نامزد شده از محصولات بنیاد سینمایی فارابی گفت: اگر سیستم انتخاب فیلم‌ها را دقت کرده باشید این انتخاب داوران صنوف است و دبیر یا مدیر اجرایی هیچ نقشی در آن ندارند و هر اتفاقی که در این بخش رخ داده است نتیجه قضاوت داوران صنوف است و بهترین افراد برای پاسخگویی به این سئوال خود داوران هستند چرا که قضاوت آنها بر مبنای کار صنفی بوده است.

وی همچنین درخصوص شیوه داوری فیلم‌ها و داوری فیلم‌های اکران شده در جشن شانزدهم گفت: تمام فیلم‌هایی که تاکنون نمایش داده نشدند اگر تا سال آینده اکران شوند می‌توانند در جشن بعدی شرکت کنند و اگر قرار بود همه فیلم‌های دارای پروانه ساخت را در جشن نمایش بدهیم بیش از 400 فیلم می‌شد که داوری آنها بسیار سخت بود.

در ادامه مازیار میری نیز درخصوص داوری فیلم سینمایی «حوض نقاشی» در جشن شانزدهم و نامزدی آن در بخش‌های مختلف گفت: من از اعضای شورای سیاستگذاری جشن خواهش کردم تا نام من را از بخش کارگردانی حذف کنند و دوستان در این بخش فیلم را قضاوت نکنند اما اینکه در سایر بخش‌ها فیلم نامزد شده است را من نمی‌توانم بخاطر خودم حقوق سایر همکارانم را که در این فیلم زحمت کشیده‌اند نادیده بگیرم ولی اگر انتخاب دست من بود ترجیح می‌دادم در هیچ بخشی فیلمم مورد قضاوت قرار نگیرد.

در بخش دیگری از این نشست محمد بزرگ‌نیا در خصوص برخی از موضع‌گیری‌ها نسبت به روند داوری‌های جشن خانه سینما گفت: من فکر می‌کنم نشانه‌هایی که دیده می‌شود و موضع‌گیری‌های انجام شده به شدت قبل نیست و یک مقدار موضع‌گیری‌ها تعدیل شده است اما امیدواریم خودم را می‌توانم از این طریق بیان کنم که این همدلی بیش از پیش اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: همه متوجه شده‌ایم که این درگیری‌ها ضرر نهایی را به خود سینما می‌رساند و در این حوزه ثابت قدم هستم که از این درگیری‌ها هیچکس نفع نخواهد برد اما نمی‌دانم سال آینده چه کسی دبیر است و جشن چگونه برگزار خواهد شد اما اتفاق امسال را می‌شود برای سال بعد توصیه کرد.

در ادامه این نشست محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در توضیح دلیل حضورش در نشست خبری دبیر و مدیر اجرایی جشن خانه سینما گفت: دلیل حضور من بر می‌گردد به بعضی از نکات مربوط به خود جشن می‌شود و اگر دوستان مطالبی را درخصوص کلیات خانه سینما، جشنواره فجر و حتی انرژی هسته‌ای دارند خواهش می‌کنم در نشست دیگر مطرح کنند تا پاسخگو باشم.

وی افزود: دوستان کم و بیش در جریان هستند که شرایط برگزاری جشن در سال‌های گذشته به استثناء این چندسال اخیر چگونه بوده است و شرایط در حوزه داوری همان چیزی است که اشاره شد و در نهایت تلاش کردیم به آئین‌نامه‌ای دست پیدا کنیم که ملاک عمل قرار گیرد اما وقتی در شرایط اجرا قرار می‌گیرید اینگونه نیست که گزینه‌های متعددی برای داوری داشته باشیم.

عسگرپور ادامه داد: شیوه آکادمیک همواره در این سالها مورد بحث بوده است و در همه این سالها افراد مختلفی در تدوین آئین‌نامه‌ها مشارکت داشته‌اند، خروجی داوری مکانیزم خاصی ندارد و نمی‌توانیم بگوییم چرا فیلم خاصی در جشن نامزد شده است چرا که معتقدیم باید شیوه‌ای مد نظر قرار گیرد که در آن داوران بتوانند کار خودشان را انجام دهند بنابراین خوب یا بد این داوری حاصل نگاه صنفی به ماجرای داوری است که البته می‌توانیم نسبی هم نگاه کنیم که جشن آیا شکل بهتری نسبت به سالهای قبل پیدا کرده است یا خیر.

مدیرعامل خانه سینما همچنین در خصوص بودجه برگزاری جشن خانه سینما گفت: خانه سینما همواره در جذب بودجه و اسپانسر مشکل داشته است و این موضوع مربوط به یک دوره خاص نیست بلکه تقریباً در همه دوره‌ها دیده شده است که بخشی از بودجه خانه سینما از طریق کمک‌های دولتی صورت می‌گیرد و بخشی دیگر از جذب اسپانسر که بخش عمده بودجه باید صرف کارهای اجرایی شود که هیچوقت سرفصلی برای هزینه‌های جاری تعیین نشده و باید به شکل دیگری همواره برای تأمین آن تلاش کنیم.

وی همچنین در خصوص نحوه تعامل اسپانسرها با خانه سینما برای برگزاری مراسم‌های مختلف گفت: معمولاً اسپانسرها تمایل دارند در برنامه‌هایی حضور داشته باشند که ویژگی‌های مشخصی وجود دارد و شاید جشن خانه سینما به دلیل شکل برگزاری آن مورد پسند خیلی از اسپانسرها نباشد و آنها ترجیح بدهن از برگزاری جشن‌های خصوصی‌تر خانه سینمایی حمایت کنند و یا حتی در بحث پوشش تلویزیونی برای یک اسپانسر پخش آن مراسم مهم است اما هیچوقت تلویزیون پخش زنده جشن خانه سینما را در دستور کار خود قرار نداده است.

عسگرپور خاطرنشان کرد: امسال هم برخی از حامیان مالی با ما وارد مذاکره شدند اما ترجیح دادیم به دلیل حفظ شأنیت خانه سینما با برخی از آنها همکاری نکنیم و با یکی دو اسپانسر دیگر هم به قطعیت رسیده‌ایم.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه این نشست خبری با اشاره به مشکلات معیشتی اعضای خانه سینما گفت: یکی از مشکلات عمده ما وضع معیشتی و فعالیتهای همکارانمان است که در حال حاضر حجم همکارانی که دچار جدی معیشتی شده‌اند به مراتب بیش از قبل است که یکی از دلایل آن به وضع تولید بر می‌گردد که ورودی افراد با خروجی آن در سینما همخوانی ندارد و از طرفی دیگر تلویزیون نیز که در سال‌های اخیر کمک‌حال سینماگران بود دچار مشکلاتی شده است که در کمیت تولید تاثیرگذار بوده و به همین دلیل بخش عمده‌ای همکاران مال با مشکل مواجه شدند.

وی افزود: در بحث بیمه‌ای نیز مشکلات فراوانی داریم که یکی از موارد اختلافی جدی ما با دولت قبل صندوق بیمه بیکاری بود در حالیکه دولت وظیفه داشت طبق قانون چهارم توسعه در سال 85 این صندوق را تشکیل دهد اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

عسگرپور خاطرنشان کرد: در دولت قبل یک بامزگی وجود داشت آنهم این بود که هر زمان ما به آنها مراجعه می‌کردیم و می‌گفتیم طبق برنامه چهارم باید صندوق بیمه بیکاری را تاسیس کنیم می‌گفتند برنامه چهارم تمام شده است و باید در مورد برنامه پنجم با هم صحبت کنیم و البته سیستم صدقه‌ای هم مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرد که دولت فعلی این شیوه را مناسب ندانست در صورتی که ما با یک حساب ساده اعلام کردیم رقم‌هایی که برای ایجاد حس خوشحالی و اهداء بن‌کارت و خوار و بار هزینه شده بود را اگر جمع می‌کردند به اندازه بودجه مورد نیاز صندوق بیمه بیکاری می‌شد.

 

*وضعیت معیشت سینماگران حس جشن را از ما گرفته است

 

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: وضعیت معیشت هنرمندان در ماه‌های اخیر به گونه‌ای شده است که حس برگزاری جشن را دارد از ما می‌گیرد و جمع‌بندی ما در هیات‌مدیره خانه سینما شورای سیاست‌گذاری جشن و همفکری با دبیر و مدیر اجرایی این بود که امسال به دلیل همین مشکلات جشن‌هایمان را به شکل سال‌های گذشته برگزار نکنیم تا از این طریق همدردی و همراهی خود را با بسیاری از همکارانی که دچار مشکل شدند اعلام کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: البته در طول همه سال‌های گذشته ما با این مشکل مواجه بودیم و سال‌های بعد هم این مشکلات را خواهیم داشت اما امسال یک مقدار ضریب پیدا کرده است و امیدوارم این اقدام ما در همراهی با مجموعه‌های دولتی باعث شود تا در نهایت صندوق بیمه بیکاری شکل بگیرد.

 

*بودجه خانه سینما به اندازه یک فیلم متوسط است

 

عسگرپور در ادامه این نشست خبری که بیشتر سمت و سوی مشکلات خانه سینما را گرفته بود تا تشریح جزئیات جشن خانه سینما با اشاره به بودجه کلی خانه سینما گفت: در مملکتی که در همه حوزه‌ها اینقدر صحبت از اختلاس است مطرح کردن بحث رانتخواری در سینما یک بحث انحرافی است تا همه ما را به هم مشغول کند و البته این بحث‌ها وضعیت همیشگی سینما است.

وی افزود: اما در بحث بودجه خانه سینما بودجه‌اش به اندازه تولید یک فیلم کمی بالاتر از سطح متوسط است که البته در زمانی که من خانه سینما را تحویل گرفتم رقم‌هایی نظیر 500 میلیون تا 5 میلیارد عنوان شد که در حساب آن وجود دارد اما من خانه سینما را با حدود 4/5 میلیون تومان تحویل گرفتم و این وضعیت همیشگی ما است.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: امسال هم وضعیت بودجه خانه سینما به همین صورت است و اگر رقم قطعی آن را اعلام نمی‌کنم به دلیل این است که همچنان در حال چانه‌زنی هستیم اما این رقم اصلا رقم محرمانه‌ای نیست و این بودجه بیش از رقم تولید یک فیلم کمی بالاتر از حد متوسط نبوده است که ما باید با این رقم هم خانه سینما را به لحاظ فیزیکی نگهداری کنیم و هم برنامه‌هایمان را اجرا کنیم.

 

*در چهارسال گذشته عملا خانه سینما وارد یک جنگ شده بود

 

عسگرپور در ادامه این نشست همچنین در پاسخ به این سوال که چرا رفتارهای خانه سینما در دوره‌های گذشته سیاسی بود و در دوره اخیر فضای آرامی در آن حاکم است گفت: اینکه چرا عده‌ای می‌گویند در 4 سال قبل این همه بیانیه داشتیم و امسال این همه آرام هستید به خود شرایط 4 سال قبل باز می‌گردد و باید 4 سال گذشته را از تمام این سال‌ها جدا کرد چراکه رسما یک جنگ را با خانه سینما شاهد بودیم و خانه سینما هم وظیفه داشت رفتار صنفی خودش را داشته باشد وگرنه در همه سال‌های گذشته خانه سینما رفتاری آرام داشته است.

در ادامه این نشست مازیار میری مدیر اجرایی شانزدهمین جشن خانه سینما در توضیح عدم برگزاری جشن‌های خانه سینما گفت: جشن شانزدهم قطعا برگزار می‌شود اما شیوه اجرای آن متفاوت است و ما به زودی برای 3 نکوداشت و اهدای یک جایزه سیف‌الله داد تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

 

*خانه سینما کمیته امداد نیست

 

در ادامه این نشست مدیرعامل خانه سینما بار دیگر در خصوص مسائل معیشتی اعضای آن گفت: مشکلات معیشتی شقوق فراوانی دارد که مثلا یکی از دلایل آن می‌تواند به دیجیتال شدن و تغییر ماهیتی که به یکدفعه در سینمای ایران اتفاق افتاد مربوط شود چراکه این تغییرات باعث شد در طول یک سال گذشته به یکباره 300 نفر از کارمندان لابراتوآرها بیکار شوند و الان بسیاری از فیلم‌ها در خانه‌ها و در یک اتاق صداگذاری می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال کانون کارگردانان 245 عضو دارد و اگر شما لیست این افراد را مرور کنید احساس می‌کنید تعدادی از همکاران ما بنا به دلایل متعددی دیگر امکان فعالیت برایشان فراهم نیست و این مشکلات معیشتی قاعده مشخصی ندارد اما از جهت روانی همه از خانه خودشان انتظار دارند تا کاری کنند و ما در مرکزی قرار گرفته‌ایم که حجم این مراجعه‌ها بسیار بیشتر از گذشته شده است.

عسگرپور تاکید کرد: خانه سینما کمیته امداد نیست که هرکس بخواهد به آنجا مراجعه کند و ما مشکلاتش را برطرف کنیم اما به هر حال برای ابراز همدردی با این همکاران احساس کردیم شاید جفا باشد در حق این افراد که جشن را با هزینه‌های بالا برگزار کنیم.

مدیرعامل خانه سینما در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سوال فارس که اگر صندوق بیمه بیکاری در خانه سینما ایجاد شود بدون آنکه هماهنگی لازم با سازمان سینمایی صورت گیرد عملا شاهد تبدیل شدن این خانه به کمیته امداد خواهیم بود و از سوی دیگر سازمان سینمایی ظاهرا مبلغی را به خانه سینما برای مشکلات معیشتی تزریق کرده است و این هماهنگی چگونه انجام خواهد شد گفت: در زیرشاخه شورای عالی سینما بحثی در مورد امنیت شغلی و بیمه بیکاری صورت گرفته است که اگر یک ضرب و تقسیم ساده هم انجام دهیم خانه سینما حداقل 3 هزار عضو رسمی دارد که اگر تنها انجمن بازیگران را ملاک قرار دهیم این انجمن 750 نفر عضو دارد که با نگاهی به فهرست آنها متوجه می‌شویم بسیاری از آنها سال‌هاست که فعالیت نکرده‌اند و با مشکلات جدی مواجه هستند و با احتساب اعضای سایر صنوف در حال حاضر بیش از 1500 نفر از اعضای خانه سینما با مشکلات معیشتی مواجه هستند.

عسگرپور با اشاره مستقیم به کمک 500 میلیونی سازمان سینمایی اظهار داشت: اگر این مبلغ اختصاص داده شده 5 میلیارد تومان بود می‌توانستیم بگوییم قرار است با مبلغی مشکلات معیشتی سینماگران برطرف شود اما وقتی این مبلغ 500 میلیون تومان است و 1500 نفر مشکلات جدی معیشتی دارند دیگر نمی‌توانیم بگوییم به خانه سینما کمک کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اما به هر ترتیب نوع تعامل ما با مدیران سینمایی فعلی بسیار متفاوت است و حداقل در حال حاضر می‌توانیم به راحتی با آنها گفت‌وگو کنیم اما امیدواریم بخشی از هزینه‌هایی که سینما قرار است برای به دست آوردن دل چند نفر هزینه کند تا بتوانیم امسال هزینه نکنیم و به جای آن صندوق بیمه بیکاری تاسیس شود.

مدیرعامل خانه سینما در خاتمه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه صندوق بیمه بیکاری کارکرد خود را دارد گفت: این صندوق اسم مشخصی دارد یعنی کسانی که در دوره‌ای بیکار می‌شوند و با مراجعه به آن می‌توانند مشکلات خود را برطرف کنند نه اینکه کسانی دائما بیکار باشند و این صندوق بخواهد از آنها حمایت کند و به این شکل خانه سینما تبدیل به همان کمیته امداد خواهد شد در حالی که در آیین‌نامه صنوف آمده است اگر عضوی در مدت‌زمان مشخصی فعالیتی انجام ندهد عضویت آن تغییر می‌کند و حتی ممکن است جزو صنف دیگر به حساب نیاید بنابراین صندوق بیمه بیکاری و یا هر صندوق دیگری حلقه آخر این ماجرا است و باید همه این حلقه‌ها رعایت شوند که امیدواریم این صندوق با حمایت دولت هرچه سریع‌تر ایجاد شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب