امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52584 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۶:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

استقبال رادیو از یلدا با ۱۱۱ ساعت برنامه

خبرایران : شبکه‌های رادیویی در مجموع با 132 برنامه، 70 عنوان و به مدت 111 ساعت و 8 دقیقه به استقبال شب یلدا می روند.
استقبال رادیو از یلدا با ۱۱۱ ساعت برنامه

بدون شک دید و بازدید یکی از مهم ترین سنتهای اسلامی ایرانی است که در لوای مناسبتهای ملی این مرز و بوم رنگی تازه میگیرد. واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (دی در دین زرتشتی به معنی دادار و آفریننده) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود. امسال با توجه به شرایط همه گیری کرونا و اهمیت پرهیز از دور همی ها رسانه ملی علی الخصوص رادیو  برنامه ریزی ویژه ای برای این مناسبت داشته است.

  در همین راستا ،شبکه‌های رادیویی در مجموع با 132 برنامه، 70 عنوان و به مدت 111 ساعت و 8 دقیقه به  شب یلدا  میپردازند  که از این میزان برنامه، 26 برنامه در قالب 19 عنوان و به مدت 68 ساعت و 5 دقیقه به صورت ویژه، 37 برنامه در قالب 18 عنوان و به مدت 24 ساعت و 35 دقیقه به صورت منعطف (بیشتر از 70 درصد)، 45 برنامه در قالب 28 عنوان و به مدت 9 ساعت و 20 دقیقه به صورت پرداخت به موضوع (کمتر از 70 درصد) و 24 برنامه در قالب 5 عنوان و به مدت 9 ساعت و 8 دقیقه به صورت تأمینی خواهد بود..

از مهمترین موضوعات اشاره شده در ویژه برنامه های رادیو به مناسبت شب یلدا می توان به یلدا در کرونا، کمک و همدلی و محبت مومنانه، یلدا و احترام به والدین و پیشکسوتان، شاهنامه خوانی و گپ و گفت با شب کارها (پرستاران و کادر درمانی ، نیروی انتظامی، پلیس راه و ...) رسم و رسوم شب یلدا در مناطق مختلف، فرهنگ هنر و ادبیات ایران در شب یلدا ، ارزش و اهمیت خانواده و استحکام آن در فرهنگ ایرانی، ارزش و اهمیت صله رحم، سفارش به پرهیز از دورهمی در شرایط فعلی(کرونا)، ایجاد فضای با نشاط و پخش موسیقی در شب یلدا اشاره کرد.

مهمترین اقدامات شبکه های رادیویی

رادیو ایران

مجله«یلدا و لبخند» ویژه برنامه رادیوایران است که ساعت 19:05 به طور زنده در جهت  ایجاد فضایی مفرح و دورهمی خانوادگی در شب یلد پخش می شود. پخش موسیقی، طنز توسط هنرمندان رادیویی از دیگر قسمتهای شنیدنی این برنامه است.

همچنین این رادیودر برنامه های « تقویم تاریخ»،«راه شب»،«کافه هنر»،«گلبانگ»،«ایرانشهر»،«با ایران یاران» به این موضوع می پردازد. در فواصل پخش نیز موضوعاتی همچون  رسم و رسوم شب یلدا از دیرباز تاکنون،  فرهنگ و رسم و آیین اقوام مختلف ایران عزیز در شب یلدا/ یاد کردن از نیازمندان و احسان و نیکی در حق همنوعان/ ارزش و اهمیت خانواده و استحکام آن در فرهنگ ایرانی از دیرباز تا امروز/ پرداختن به وجه شب زنده داری در شب یلدا پخش می شود.

 رادیو اقتصاد

مجله« صد دانه یاقوت» ویژه برنامه شبکه رادیویی  اقتصاد است که ساعت 22:05 به طور زنده پخش می شود. روزها و شب های خاطره انگیز زندگی،  یلدا در کرونا، کمک و همدلی و محبت مومنانه، یلدا و احترام به والدین و پیشکسوتان کار و زندگی،   تفال به حافظ با تکیه بر فرهنگ و سنت ایرانی، شاهنامه خوانی و گپ و گفت با شب کارها (پرستاران و کادر درمانی ، نیروی انتظامی، پلیس راه و ...) از مهمترین موضوعات این برنامه است.

ایرانصدا

سایت اینترنتی ایرانصدا «جلد پنجم  طهران قدیم»  را آماده بارگزاری نموده است که به رسم و رسوم شب یلدا در تهران قدیم  با گویندگی رامین پور ایمان ، می پردازد.

کتاب صوتی «مرصاد العباد»که شبیه اشعار حافظ است،برای شب یلدا خوانده می شود و  به مراسم شب یلدا اشاره می کند.متون کهن قدیمی که در باره عشق و عقل و برتری عشق به عقل است. راوی این اثر حکیم معانی است که منصوره خادم نیا آن را برای ایرانصدا تنظیم نموده است.ضمن اینکه «پادکست موسیقی محور  ویژه شب یلدا »که برگیرنده  موسیقی های شاد و اصیل ویژه شب یلداست ، شنیده می شود.

رادیو پیام و آوا

مجله «شب چله با پیام »که ساعت 18 و  از رادیو پیام در ساعت ۲۲ و مجله«شب چله با آوا »که در همان ساعت از رادیو آوا شنیده می شود ،به بررسی  آداب و رسوم مناطق مختلف، ارزش و اهمیت صله رحم، سفارش به پرهیز از دورهمی در شرایط فعلی(کرونا)، ایجاد فضای با نشاط و پخش موسیقی در شب یلدا  در دو بخش شامگاهی و شبانگاهی می پردازد.

 رادیو تهران

این شبکه رادیویی در ویژه برنامه ای که ساعت 19 تدارک دیده است ،  به آداب شب یلدا و رعایت پروتکل های بهداشتی در این شب می پردازد.

مجله رادیویی«تهران تو» نیز به تفریح و سرگرمی در همین شب می پردازد.

 رادیو جوان

رادیو جوان در مجله «خدا قوت» که برنامه  ای محیطی است در گفتگو با  مسولان و بیماران مراکز درمانی و بیمارستانها با توجه به« کرونا »یادی از آن ها در طولانی ترین شب پاییزی کرده و از طرف مردم به آن ها خدا قوت می گوید.این برنامه ساعت 2:00نصفه شب شنیده می شود.

همچنین ویژه شب یلدا ساعت 17 از آنتن رادیو جوان شنیده می شود.ضمن اینکه مجله«اینجا شب نیست» ویژه همین شب است که بامداد پخش می شود. .

رادیو سلامت

مجله«شب اناری»که ساعت 22:05 از رادیو سلامت شنیده می شود ، به یلدای پزشکان و پرستاران در  وضعیت شیوع کرونا می پردازد.برنامه سازان این شبکه رادیویی  برنامه های  «خونه زندگی» با موضوع کرونا و شب یلدا،«عصری نو» با غنیمت شمردن فرصت ها،  پویش «همیار طبیعت»  و«به زندگی سلام کن» با نظارت بربازار  شب یلدا  را روانه آنتن می کنند.

رادیو صبا

رادیو صبا با ویژه برنامه «یلدای صبا » که  جنگ نمایشی طنز  است این شب را گرامی می دارد.این مجموعه که ساعت 21 پخش می شود  با محوريت حفظ و احياي فرهنگ ها و سنت هاي ملي و مذهبي و ارزش هاي خانوادگي توليد شده و متناسب با فضاي حال حاضر از جمله شيوع كرونا، در راستاي پاسداري از رسوم سنتي و ملي طراحي مي شود.

«ماجراهای خانم پیجو »نیز نمایش طنز در خصوص شب یلدا و مسایل پیرامون آن  است .

 رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ با سه برنامه «شب یلدا خوش است»  که ساعت 21 و «تا شب یلدا» که  در فواصل پخش شنیده می شود ، همچنین «پرده عشاق»  با محوریت پرده خوانی ویژه ه شب یلدا که 27 آذر ساعت 20 شنیده می شود این شب به یادماندنی را گرامی می دارد.

ضمن اینکه برنامه های «چهار باغ»،«صبح به وقت فرهنگ»،«هفت کوچه» و «ایل بانگ» با پخش موسیقی ، ترانه و شعر خوانی ،و بیان فرهنگ مردم ایران زمین به رسومات شب یلدا می پردازند.

رادیو قرآن

رادیو قرآن در ویژه برنامه ای که ساعت 21 پخش می شود  به آداب تایید شده در شب یلدا با رعایت پروتکل های بهداشتی ، بیان خاطرات پیشکسوتان قرآنی می پردازد.برنامه گفتار محور«صفحه تقویم » به تبیین مناسبتی این شب می پردازد.

 رادیو گفتگو

این شبکه رادیویی، مجله«یلدای ایرانی» را  با رویکرد پرهیز از دورهمی های هر ساله و رعایت پروتکل های بهداشتی ساعت 21 روانه آنتن می کند.

رادیو نمایش

رادیو نمایش ساعت 22 شب در برنامه ترکیبی شاد با حضور گوینده ای  شاخص، میهمان‌های تلفنی و آیتم‌های نمایشی کوتاه با موضوع یلدا، این شب را گرامی می دارد.

حافظ خوانی و  سفارش بر عدم خروج شنوندگان از منازل، و عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی از مهمترین موضوعات این برنامه مجله ای است.

نمایش «بخاری را من روشن می کنم»روایت قصه ی خانواده ای  است که همراه با تنها پسرشان در حال تدارک برای شب یلدا هستند تا در همان شب برای پسرشان از دختر خاله‌اش نیز خواستگاری کنند  و علاقمندان نمایش های رادیویی ،  این نمایش را  می توانند ساعت 14:30 در تاریخ سی آذرماه بشنوند.

 رادیو ورزش

رادیو ورزش در بلندترین شب سال با مجله «یلدانه» در دو نوبت که ساعت 20:30 و 22 پخش می شود به بیان خاطرات پیشکسوتان ورزشی می پردازد. یلدا و ورزشکاران ، اهمیت توجه به خانواده و اطلاع رسانی از ورزشکاران و برنامه های آن ها از دیگر بخش های این ویژه است

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب