امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52531 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۸:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

استعلام خلافی موتور را به راحتی بگیرید!

خبرایران : اغلب موتورسواران نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه کمتری دارند و موتورسواران بیشتر از سایر وسایل نقلیه جریمه می شوند.
استعلام خلافی موتور را به راحتی بگیرید!

به گزارش خبرایران بنابر اعلام فرمون دات کام، پیش از این به دلیل پایین بودن قیمت موتورسیکلت اغلب موتورسواران، خود را ملزم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نمی دانستند و ترجیح آن ها به جریمه شدن بود. اما این روزها با افزایش قیمت موتورسیکلت بیشتر سعی بر رعایت قوانین دارند.

برای استعلام خلافی موتور چند روش وجود دارد که در ادامه می خوانید:

استعلام خلافی موتور با اپلیکیشن فرمون

یکی از راه هایی که می توانید با استفاده از آن خلافی موتور را استعلام کنید. اپلیکیشن فرمون است.

این برنامه با اتصال به سامانه راهور، ریز خلافی و مبلغ جرایم را استعلام و نمایش می دهد. همچنین امکان پرداخت قسطی خلافی در فرمون وجود دارد. کافیست پس از استعلام خلافی موتور از بین خلافی ها موارد دلخواه را انتخاب و پرداخت کنید و پرداخت سایر خلافی ها را به زمانی دیگر موکول کنید.

پس از نصب برنامه فرمون، برای استعلام خلافی نیاز به وارد نمودن بارکد پستی مندرج در کارت موتور دارید. این بارکد هشت یا نه رقمی است و با حرف M  شروع می شود. پس از وارد کردن این بارکد و زدن دکمه استعلام خلافی می توانید ریز خلافی و مبالغ هر یک را مشاهده کنید.

فرمون علاوه بر استعلام خلافی موتور امکان استعلام خلافی سایر وسایل نقلیه را نیز دارد. علاوه بر آن ابزارهای مختلفی دارد که هر راننده ای به آن نیاز دارد.

جدول تخلفات و مبالغ آن، جدول نمره منفی، استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار دوربین های کنترل سرعت و طرح ترافیک، استعلام قیمت روز خودرو، مسیریابی جای پارک، استعلام و خرید بیمه شخص ثالث، استعلام عوارض خودرو، مقصریاب تصادف، سرعت سنج، آزمون آیین نامه از جمله امکانات این برنامه است.

جهت نصب برنامه فرمون اینجا کلیک کنید.

استعلام خلافی موتور از سایت راهور

از سایت راهور هم می توانید خلافی موتورسیکلت را استعلام کنید. از سال گذشته علاوه بر استعلام خلافی خودرو امکان استعلام خلافی موتور نیز فراهم شده است.

پس از ورود به سایت راهور بر روی استعلام تخلفات بزنید و در صفحه جدید بارکدپستی موتور را در محل موردنظر وارد کنید. با زدن کد امنیتی یا کپچا می توانید جزئیات جرایم خود را مشاهده کنید. علاوه بر استعلام خلافی، امکان پرداخت خلافی موتور نیز وجود دارد.

توجه کنید که بارکد پستی را به طور کامل و با حرف M وارد کنید.

استعلام خلافی موتورسیکلت از طریق پیامک

کد VIN  را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ بفرستید تا لیست تخلفات و میزان جریمه موتور برای شما ارسال شود. همچنین برای استعلام خلافی از طریق کد VIN می توانید با شماره گیری #*۱۱۰ و ارسال کد VIN ، خلافی موتور را به صورت پیامکی دریافت کنید.

هزینه هر پیامک ۳۵۰ تومان است و امکان پرداخت جریمه از این طریق وجود ندارد. برای پرداخت خلافی موتور می توانید از روش های دیگر که در بالا گفتیم استفاده کنید.  

استعلام خلافی موتور با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰

در سالهای گذشته به دلیل نبود روش های دیگر برای استعلام خلافی، موتور سواران مجبور به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ بودند. اما در حال حاضر با توجه به توضیحات بالا راه های دیگری نیز وجود دارد. استعلام خلافی در مراکز پلیس+۱۰ مانند سایر خدماتی که در این دفاتر ارائه می شود دارای هزینه است. هزینه هر برگ خلافی مبلغ ۸۳۰۰ تومان است.

همچنین در صورت اعتراض به خلافی نیز می توانید از طریق پلیس+۱۰ اقدام کنید. در صورت تمایل می توانید خلافی را از طریق دستگاه های پوز مستقر در دفاتر پلیس+۱۰ نیز پرداخت کنید.

در آخر توصیه می کنیم خلافی موتور را هر هفته استعلام کنید و برای جلوگیری از دو برابر شدن آن جریمه را به موقع پرداخت کنید. جریمه های رانندگی مهلت پرداخت ۶۰ روزه دارند.

عوامل و دلایل توقیف موتورسیکلت

نداشتن گواهینامه، عدم رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از کلاه ایمنی، سرعت‌های غیرمجاز، رفتارهای پرخطر مانند تک چرخ زدن، پایین بودن سن راکبین موتور نسبت به خودرو عواملی است که باعث می شود آمار تصادفات و تلفات در میان موتورسوارن بسیار بالا باشد.

در چند سال اخیر با رونق شغل پیک های موتوری و خدمات حمل مرسوله با موتور تعداد موتور سوارانی که از موتور به عنوان وسیله ای برای کسب درآمد استفاده می کنند افزایش یافته است که توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و رعایت آن می تواند از هزینه های مالی و جانی این عزیزان جلوگیری کند.

۸ مورد تخلف وجود دارد که در صورت ارتکاب موتورسواران به هر یک از این تخلفات موتورسیکلت آنها به پارکینگ منتقل می‌ شود.

این ۸ مورد عبارتند از حرکت در جهت مخالف در خیابان‌ها، حرکت در خطوط ویژه، حرکت در پیاده‌روها، عبور از چراغ قرمز، همراه نداشتن مدارک، نداشتن پلاک، مخدوش بودن پلاک و حرکت‌های نمایشی مانند تک‌چرخ و ...

پوشاندن پلاک با قفل، پوشاندن پلاک با طَلق، حمل بارهای نامتعارف، عدم استفاده از کلاه ایمنی استاندارد و ایستادن روی خط عابر پیاده نیز ۵ تخلفی هستند که در صورت مشاهده تنها جریمه دربردارند و موتور توقیف نخواهد شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب