امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52232 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۸:۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نجات هناره در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

سازهناره بدون کمک دیگران و با تحقیق و پژوهش شکل گرفت/ متولیان به مشکلات سازگران رسیدگی کنند/ قیمت مواد اولیه ساخت ساز گران شده / ابزارخوب و حرفه ای ساخت ساز در بازارایران نیست

خبرایران : نوازنده و تولید کننده ساز دیوان (باغلاما) گفت: به شکل حرفه ای در خصوص تولید و ساخت ساز دیوان یا باغلاما کسی نبود که به ما کمک کند. اما ما ناامید نشده و تلاش کردیم که این ساز را درایران به صورت کاملا حرفه ای به تولید برسانیم و امروز خوشبختانه با اشتغال زایی خوب این ساز در ایران تولید می شود.
سازهناره بدون کمک دیگران و با تحقیق و پژوهش شکل گرفت/ متولیان به مشکلات سازگران رسیدگی کنند/ قیمت مواد اولیه ساخت ساز گران شده / ابزارخوب و حرفه ای ساخت ساز در بازارایران نیست

نجات هناره مسئول کارگاه تولد سازهناره و تولید کننده ساز دیوان (باغلاما) درگفتگو با خبرایران اظهارداشت: ازسال 1379 نوازندگی ساز دیوان (باغلاما) را آغاز نمودم. این ساز در ایران به نام دیوان و درترکیه به نام باغلاما شناخته می شود.

هناره تصریح کرد : از 92 درکناربرادرم جواد هناره شروع به تولید این ساز کردم. در ایران ساخت سازدیوان را به صورت حرفه ای هیچ سازگری انجام نمی داد. درنتیجه اساتیدی هم ما درایران برای ساخت این ساز نداشتیم . ما به همین دلیل تحقیقات و پژوهش های فراوانی درخصوص ساخت ساز دیوان انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد : آزمون و خطاهایی نیز دراین راه داشتیم. تا اینکه بالاخره توانستیم این سازرا به تولید برسانیم. درمسیر تحقیقات استاد هوشنگ اکبری سازنده ساز ویولن  نیز بسیار با راهنمایی ها و کمک های شان در خصوص خواص چوب و همچنین ابزار ساخت ساز به ما کمک کردند.  

هناره ابرازداشت : به شکل حرفه ای در خصوص تولید وساخت ساز دیوان یا باغلاما کسی نبود که به ما کمک کند. اما ما ناامید نشده و تلاش کردیم که این ساز را درایران به صورت کاملا حرفه ای به تولید برسانیم.

وی درموردتولید انواع سازها و همچنین ارزیابی خود از وضعیت بازارساز درشرایط موجود هم عنوان داشت : ما سرمایه گذاری خودمان را روی تولید ساز دیوان انجام دادیم. درکنار آن مدتی است که بنده روی ساز قانون کار می کنم وبه امید خدا درماه های آینده تولید این ساز را نیز به خطر تولید خواهیم رساند. خوشبختانه در کارگاه ما امروز 13 نفر مشغول به کارهستند. برای سازجدیدمان قانون نیز برنامه ریزی خواهیم کرد تا با نفرات جدید بتوانیم در آینده ای نزدیک این ساز را هم به تولید برسایم.

وی در خصوص حمایت خانه موسیقی، ارشاد استان و میراث فرهنگی به عنوان متولیان اصلی موسیقی ازسازگران نیزتوضیح داد:ما برای عرضه ساز دیوان هناره دربازار موسیقی کشور نماینده فروش دراستانها نداریم. عمده سازهای تولیدی ما به پرانشهر ارسال شده و در خدمت فروشگاه لوازم موسیقی که طرف قرارداد ماست ارسال می شود. عمده پخش ساز ما در سطح کشور را این فروشگاه برعهده دارد. ضمن اینکه به صورت تکی هم خودمان فروش ساز دیوان را در شهرخودمان داریم.

هناره درمورد توقع خود از مسئولین حوزه موسیقی افزود: برای بحث حمایت ها ما پیگیرحمایت ارشاد تاکنون نبودیم. هرچند درابتدای کار پروانه تولید گرفتیم . تسهیلات وام 30 میلیونی تومانی هم ازمیراث فرهنگی گرفتیم . این وام بسیار به توسعه کسب و کارمان  در سال 1392 کمک کرد. اما درکل ما توقع داریم که متولیان به مشکلات سازگران رسیدگی کنند. مثلا توقع داریم برخی مصالح اولیه برای تولید ساز که از ترکیه وارد می شود. راحتر به دست ما برسد.  دراین خصوص نامه از ارشاد استان گرفتیم تا بتوانیم مواد اولیه را که سخت به دست می آید راحتر از گمرک تحویل بگیریم. که متاسفانه هیچ کسی به این نامه اهمیت نداد و مشکلات ما حل وفصل نشد.

این نوازنده کشورمان درمورد افزایش و نوسانات قیمت ارز در بازار داخلی ، و افزایش همه اجناس در بازار ، قیمت مواد اولیه و  تاثیری آن در تولید و فروش  ساز باغلاما هم تاکید کرد: قیمت ها در30 روز گذشته بالاتر نرفته اند . منتها مواد اولیه دوبرابر شده است. درچنین شرایطی من تولید کننده سازنتوانستم قیمت فروش سازها را دو تا سه برابرکنم . مردم توان خرید ندارند. به همین دلیل مجبوریم سود خاص را پایین نگه داریم. با تمان این حرف ها درهر صورت ساز تولیدی ما یک سوم قیمت مشابه ترکیه به بازار داخلی عرضه می شود.  

وی درمورد چوب مورد استفاده در سازها باغلاما هم عنوان داشت : ساز دیوان از سه بخش عمده تشکیل شده است. بخش اول قسمت کاسه ، بخش دوم صفحه و بخش سوم دسته است. صفحه سازدیوان مانند عود از چوب اسپروس تهیه می شود. که این نوع چوب به این دلیل که درداخل کشوروجود ندارد ازگرجستان وارد ترکیه شده وبعد وارد ایران می شود. ما برای وارد کردن این چوب واقعا مشکل داریم. کلاسه دیوان نیز ازچوب های مختلفی محلی مثل «گردو»،« توت»،« ناروند» و« گیلاس» باشد. برای دسته ساز هم از چوب «افرا»،« گردو جنگی» ،«بلوط» و« راش» استفاده می شود.

هناره افزود : در حال حاضر ما ماهیانه 200 ساز می سازیم . تلاش می کنیم که تولید را با کارکنان بیشتری بالاتر ببریم. قبلا تعداد تولید ساز کم بود  50 درصد تولید سازها را خودم و 50 درصد را برادرم جواد هناره انجام می داد. امروزدرمرحله ساخت حضور ندارم و درپایان تولید وظیفه کوک وتست سازها برعهده من است واگرسازی مشکل داشته باشد دوباره به جریان تولید بر گشته و مشکلات آن اصلاح می شود .

وی ادامه داد: شرایط ناامیدی بارها برای ما در ساخت ساز دیوان به وجود آمده است . که این به دلیل روش غلط تولید ساز درابتدا شروع به فعالیتمان بود که امروز آن را به طور کلی برطرف کردیم. چون ما نسبت به ترکیه برای تولید ساز دیوان امکانات و مواد اولیه کم داریم. همیشه سرپا ایستادیم و روز به روز پیشرفت کردیم.

هناره خاطرنشان کرد: خوشبختانه بعد ازسختی های اولیه تولید، امروز ما ازدرآمد ساز راضی هستیم. اشتغالزایی خوبی انجام دادیم و 13 نفر به شکل مستقیم درکارگاه ما مشغول به کار هستند. ضمن اینکه درآمد تولید را نیزدوباره ما در کارگاه برای خرید ابزارو تکنولوژی ها به روزبرای هدف بزرگمان که تبدیل شدن به بهترین تولید کننده ساز دیوان درسطح خاورمیانه است ، هزینه می کنیم. 

وی ادامه داد: تعمیرات ساز به دلیل وقت گیر بودن انجام نمی دهیم ،چون همیشه نمی توان پاسخ مثبتی از تعمیر یک ساز گرفت. معلوم نیست که یک سازبه چه شکلی ضربه دیده است.  ضمن اینکه تولیدمان مرحله به مرحله است و کسی وقت تعمیر ساز ندارد . 

هناره درپایان سخنان خود گفت : ساخت سازدرایران مشکلات فراوانی دارد. مشکلاتی که واقعا اذیت کننده و وقت گیرهستند. ابزارخوب و حرفه ای دربازار نیست و مجبورید با مدل هندی یا چینی کارکنید. که خیلی زود خراب می شوند. در بازار به جای جنس نو وبا کیفیت مجبور هستید به سمت ابزار عتیقه و قدمی بروید . مشکل ابزار و مصالح با کیفیت داریم . جنس خوب و مواد اولیه ازترکیه با قیمت بالا وارد می شود . برای برطرف شدن مشکلات به دلیل تحریم ها کارسختی پیش رو داریم. اما تمام این ها دلیلی بر توقف ما نیست و ما با توکل بر خدا به مسیرمان ادامه می دهیم.

 

آدرس کارگاه ساز سازی هناره :

آذربایجان غربی ارومیه شهرک سپاه

شماره تماس : 09037835455

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب