امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5223 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد؛

ارائه گزارش تخلفات گذشته سازمان میراث فرهنگی به مراجع نظارتی و قضائی / احیاء اماکن تاریخی با مشارکت بخش خصوصی و مردم

مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ارائه گزارش تخلفات گذشته این سازمان به دستگاه ها و مراجع نظارتی از جمله زیرمجموعه قوه قضائیه و بازرسی بیت رهبری خبر داد.
ارائه گزارش تخلفات گذشته سازمان میراث فرهنگی به مراجع نظارتی و قضائی / احیاء اماکن تاریخی با مشارکت بخش خصوصی و مردم

به گزارش خبرایران، مسعود سلطانی فر در نشست با خبرنگاران با اشاره به دغدغه‌هایی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد، گفت: کمبودها در این سازمان خیلی بیشتر از آن چیزی است که گفته می‌شود، قراردادهایی از گذشته وجود دارد که این سازمان به تعهداتش عمل نکرده است و اگر قرار باشد رقم‌های این قراردادها را پرداخت کنیم اصلاً امکان بودجه‌ای آن، وجود ندارد.

وی افزود: در زیرمجموعه این سازمان شرکت‌هایی وجود دارد که هر کدام مشکلاتی دارند به طور مثال در شرکت توسعه، بی انضباطی‌های مالی، نبود اسناد و قراردادهای پر مسئله وجود دارد که سازمان حسابرسی در حسابرسی این شرکت مانده است، هیچ سند و مدرکی وجود ندارد. در بخش‌های مختلف این سازمان از این مسائل و مشکلات وجود دارد.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بی انضباطی های مالی بسیاری در این سازمان از گذشته وجود دارد، تصریح کرد: این تخلفات را به دستگاه ها و مراجع قضایی از جمله زیرمجموعه قوه قضائیه و حتی بازرسی بیت رهبری نیز اعلام کرده ام تا هم راه حلی برای بررسی دقیق موارد پیدا کنیم و هم نظمی به وضعیت فعلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: گزارش های متعددی به مراجع قانونی ارسال کرده ایم. از سازمان بازرسی کل کشور خواسته ام تا یک گروه بازرسی به طور دائم در سازمان میراث فرهنگی مستقر باشد.

سلطانی فر اشاره ای نیز به تخلفات مالی در سال 86 در پروژه موزه دوران اسلامی داشت.

معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بر احیای بناهای تاریخی با کمک بخش خصوصی تأکید دارد، گفت: باید اماکن تاریخی مثل خانه های تاریخی با مشارکت بخش خصوصی و مردم، احیا و برای آنها کاربری های مختلفی تعریف شود تا هم از این بناها بهره برداری شود و هم اشتغالزایی صورت گیرد.

وی از کمبود بنیه مالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز گلایه کرد و برای چندمین بار تأکید کرد: مجموعه اعتبارات عمرانی و جاری ملی و استانی این سازمان از اعتبار آموزش و پرورش یک استان هم کمتر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: با این اعتبارات اندک و وظایفی که بر عهده ما در این سازمان گذاشته اند یا باید از روش های دیگر درآمدی استفاده کنیم یا درخواست اعتبارات بیشتر دولتی داشته باشیم که استفاده از اعتبارات دولتی خیلی ما را به سرمنزل مقصود نمی تواند برساند و لازم است رویکرد مردمی داشته باشیم و از ظرفیت های سایر دستگاه ها و سازمانهای مرتبط از جمله شهرداری ها استفاده کنیم.

سلطانی فر درباره بخش صنایع دستی هم گفت: در حال حاضر مشکل ما در این بخش، بازاریابی و فروش صنایع دستی است. از سوی دیگر بسیاری از استادکارهای رشته های صنایع دستی پا به سن گذاشته اند و امکان اینکه شاگرد داشته باشند برای آنها فراهم نشده است و بسیاری از رشته ها در معرض از دور خارج شدن هستند.

وی تعداد کل هنرمندان صنایع دستی را در مجموع 2 میلیون نفر اعلام کرد که در این سالها با رکود مواجه بوده اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از پیگیری طرح جامع گردشگری نیز خبر داد و گفت: در این زمینه 28 دستگاه دخیل هستند تا کار را بتوانیم پیش ببریم.

سلطانی فر هدف پیش رو برای گردشگری خارجی را ورود بیشتر گردشگر و تأمین ارز برای کشور عنوان کرد.

وی افزود: اگر قبول داشته باشیم که ایران یک میلیون بنای تاریخی دارد کشورمان یک موزه تاریخی بزرگ است که برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: بر اساس اهداف سند چشم انداز، باید 3 برابر تعداد فعلی هتل های 4 و 5 ستاره در کشور داشته باشیم.

سلطانی فر از تهیه طرح توسعه و برنامه ریزی سازمان در دولت یازدهم نیز خبر داد و گفت: این برنامه ریزی در مرحله ویرایش نهایی است و ظرف 2 تا 3 هفته آینده برنامه ریزی کل سازمان را به مردم اعلام خواهیم کرد.نگاهمام به آینده امیدوارانه است و با هماهنگی بیشتر و استفاده از ظرفیت ها ان شاء الله کار را جلو خواهیم برد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب