امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52156 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رسانه ها مهمترين دستاوردهای پيشرفت بشری و آگاهی رسانی همگانی هستند

خبرایران : زهرا رجب پور، سازگر، پژوهشگر و مدرس موسیقی در مقاله ای نوشت : تصور كنيد اگر در دنياي امروز رسانه ها نباشند آن گاه چه اتفاقي خواهد افتاد؟ اگر چنين فرض شود دوباره ميان بشر فاصله هاي عميقي ايجاد مي گردد و دنياي علم ، فرهنگ و تكنولوژي فرسنگها به عقب بر خواهد گشت.
رسانه ها مهمترين دستاوردهای پيشرفت بشری و آگاهی رسانی همگانی هستند
اهميت و جايگاه رسانه ها در جهان امروز بر هيچ كس پوشيده نيست. رسانه ها چنان در تار و پود زندگي بشر رخنه كرده اند كه امروز زندگي بشر كاملاً به آن وابسته شده است. بسياري از مردم به وسيله رسانه ها به زندگي خويش معني مي دهند.
تصور كنيد اگر در دنياي امروز رسانه ها نباشند آن گاه چه اتفاقي خواهد افتاد؟ اگر چنين فرض شود دوباره ميان بشر فاصله هاي عميقي ايجاد مي گردد و دنياي علم ، فرهنگ و تكنولوژي فرسنگها به عقب بر خواهد گشت. طي چندين دهه اخير نقش رسانه ها در آموزش، تربيت و كنترل افكار عمومي به حدي مهم بوده كه برخي پا را فراتر از حد معقول گذاشته و رسانه ها را هدايتگران اصلي جوامع ذكر كرده و افراد را در برابر خواسته هاي نظرسازان رسانه اي به هيچ گرفته اند.
البته ديدگاه هاي افراطي در موضوع رسانه و توانايي هاي فردي و اجتماعي در مقابله با امواج آگاهي هاي رسانه اي غير قابل پذيرش است اما اين نكته شايد بتواند اهميت و جايگاه رسانه ها را در زندگي فردي و اجتماعي انسان ها در قرن بيست و يكم به منصه ظهور رساند. 
رسانه ها در شرايط كنوني يكي از مهمترين دستاوردهاي پيشرفت بشري و يكي از با ارزش ترين وسيله آگاهي رساني همگاني هستند كه پيوسته و با سرعت سر سام آوري به دليل جايگاه و اهميت كليدي و طبق نيازمندي متقاضيان در حال گسترش و فراگيري اند و همين اهميت رسانه ها را بس كه در پرتو آگاهي دهي آنها موانع جغرافيايي و تا حدودي سياسي و فرهنگي از ميان برداشته شده و زمين با پهنا و وسعت زياد همواري و ناهمواري هايش و ميلياردها نفوس به وسيله رسانه ها با هم مرتبط شده اند و به راحتي مي توانند از مناطقي دور دست معلومات و اطلاعات مورد نياز خود را به دست بياورند و به تعبير همگاني جهان به دهكده كوچكي تبدیل شده که البته در شعاع وجود رسانه ها قرار گرفته است .
از طرفي جريان بين‏المللي اطلاعات، اخبار و فرهنگ به صورت جرياني نامتوازن و نابرابر در قالب، رسانه‏هاي متعدد خود يك تهديد بالقوه براي امنيت ،اقتصاد ،سیاست های کلان و خرد ،فرهنگ و ...كشورها و بويژه دولتها و جوامع جهان سوم مي‏باشند . 
این عدم توازونها  (در صورت پذیرش وجود آن که البته بررسی آن یکی از اهداف این پژوهش نیز می باشد ) و نابرابری در قالب های اخبار و مقالات در حیطه های گوناگون فرای از کیفیت مطالب ارائه شده در رسانه ها که ماحصل و نتیجه مستقیم خط و خطوط فکری  سر دبیران و صاحبان حقیقی و حقوقی رسانه هاست در حیطه کمی تاثیرات مستقیم و هدفمندی درتمام شون اجتماعی ،سیاسی ،فرهنگی و ....یک جامعه خواهد داشت با توجه به آنچه به رشته تحریر در آمد بررسی این توازون حد اقل به صورت  کمی در رسانه ها وظیفه ای مداوم و مستمر برای اندیشمندان حوزه های گوناگون است انجام مستمر تحلیل محتوای رسانه ها برای جلوگیری از انحراف جامعه و سوق پیدا نکردن جامعه به تک محوری شدن مطابق با سلایق صاحبان قدرت و به طبع رسانه الزامی همیشگی است  و برای این مهم تحلیل محتوا یکی از مباحث مهم و کاربردی خواهد بود که پژوهشگران با استفاده از آن به وارسی داده‌ها پرداخته و در صدد کشف توازون و یا عدم توازون موجود بر خواهند آمد.
 
در این میان بررسی رسانه های مکتوب از جمله روزنامه ها با توجه به سبقه تاریخی آنها و البته ماهیت ماندگاری در زمان  به عنوان یک رسانه که دارای بعد فیریکی و منقول است اهمیت بسزایی دارد البته کثیر الانشار بودن ،روز شمار بودن ،در دسترس عامه و بدنه جامعه بودن ،ارزان بودن و ... نیز براین اهمیت می افزاید...
 
سوالاتی که باید از خودمان بپرسیم:
1- چه  اندازه از صفحات روزنامه های غیر هنری به هنر اختصاص داده شده ؟
2- جایگاه مطبوعاتی در جامعه هنرمند و هنر دوست ایران؟
3- حجم مطالب مرتبط با رخدادهای هنری و هنرمندان غیر تهرانی به چه میزان است؟
4- میزان اطلاع رسانی مسابقات و دوسالانه ها و همایشهای هنری در مطبوعات کشور چه مقدار است؟
5- مصاحبه های اختصاصی با هنرمندان( غیر از سینما و تاتر و تلویزیون) به چه اندازه میباشد؟
 
زهرا رجب پور، سازگر، پژوهشگر و مدرس موسیقی
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب