امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52043 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

شراره پور اسماعیل در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

استادنماها امروز با زرنگی خود را استاد ساخت ساز می نامند/ پارکینگ خانه اولین کارگاه ساخت سازم بود/ ساختن سازکار سختی است / آزاد و گردو بهترین چوب‌های ساخت ساز سنتور هستند

خبرایران : تولیدکننده سازسنتور با انتقاد از برخی ها که خودشان را به دروغ استاد ساز سازی می دانند ، گفت : برخی ها استاد ساخت سازنیستند و فقط اسم استاد را یدک می کشند ، درواقع خیلی از استادنماها امروز با زرنگی خود را استاد جا زده اند.
استادنماها امروز با زرنگی خود را استاد ساخت ساز می نامند/ پارکینگ خانه اولین کارگاه ساخت سازم بود/ ساختن سازکار سختی است / آزاد و گردو بهترین چوب‌های ساخت ساز سنتور هستند

شراره پوراسماعیل تولیدکننده ساز سنتور در گفتگو با خبرایران اظهارداشت : ازسال 1392 شروع به فراگیری ساختن ساز سنتورکردم و تقریبا در این حرفه 5 سال تجربه دارم. البته سال اول را پیش استاتیدی رفتم تا ساختن ساز را یاد بگیرم و تقریبا   4 سال است که به شکل مستقل به ساختن سازسنتور مشغول هستم.

پوراسماعیل تصریح کرد: درهشتگرد نزد اساتیدی که رفتم ، بیشترکارآن چنانی در ساختن سنتور یاد ندادند . تاجایی که خوب یاد نمی دادند و متاسفانه بیشتر کار دزدی می کردند . یعنی بیشتر از من کارآموز به عنوان هنرجو انتظار کار بیشتری را داشتند و در مقابل پولی به ما پرداخت نمی کردند. ضمن اینکه ما هم هزینه ای بابت یاد گرفتن  ساخت ساز پرداخت نمی کردیم.

وی تصریح کرد : بعد از 2 ماهی که مشغول آموزش و فرا گیری ساختن ساز سنتورنزد استادی در شهر هشتگرد بود، توانستم اصول اولیه ساخت و جمع آوری ساز سنتور آموختم ، هرچند درپل گذاری، تراش صفحه ، ابعاد و اندازه ها و... سنتورمشکلاتی داشتم. 

پوراسماعیل خاطرنشان کرد : بعد ازسال اول دراولویت کاری را خرید و فراهم آوردن وسایل کارگاه سنتور سازی مد نظر قرار دادم.با توجه به وضعیت مالی به ناچار به مدت 5 ماه در شرکت مربا سازی کشت چین مشغول به فعالیت شدم ، تا بتوانم وسایل و ابزار را با کار کردن در این شرکت مثل پولیش، رنده ، اورپرس، سه کاره ، خریداری کنم که این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد : من زمانی در کارگاه سه تارسازی مسئول بودم و نیروهایی به عنوان زیردست داشتم ، اما با توجه به شرایطم وقتی که درشرکت مربا سازی مشغول به کارشدم زیر دست بودم و صاحب شرکت خبرداشت که به چه دلیل مجبور به کاری شدم که علاقه ای به آن ودراین خصوص کمک زیادی به من کرد.

این سازنده سنتور ابرازداشت : وقتی که شروع به کار ساختن سنتور کردم، متاسفانه به دلیل مشکلات مالی کارگاهی نداشتم و  درپارکینگ خانه کارم را شروع کردم و فکر می کرردم که مسکلاتم تمام شده، اما این آغاز ماجرا بود و متاسفانه همسایه ها به خاطرسر وصدای که در حین فراهم آوردن ساخت ساز ایجاد می شد کم لطفی کرده با جمع آوری استشهاد محلی به پلیس زنگ زدند و من مجبور شدم کار در پارکینگ را برای همیشه فراموش کنم.

وی توضیح داد : بعد از کلی مشکلاتی که به وجود امده بود ، استادی دیگری با من تماس گرفتند و من را به همکاری و آموزش دعوت کردند . من باکلی آرزو و امید و برای اینکه بتوانم درحرفه ای موفق باشد بدون خانواده رفتم ، و زندگی جدید 3 ماهه من آغاز شد. با مشقات و سختی های زندگی در غربت من تمام سازها این استاد را پرداخت ، رنگ و سیم کشی می کردم و به امید اینکه چیز جدیدی از این استاد برای ساخت سنتور یاد بگیرم که متاسفانه  ایشان چیزی به من یاد نداند. و بدتر با رفتار زشتی که بعد از 3 ماه با من داشتند ، به مشکلات من بدتر افزودند.

پوراسماعیل با انتقاد از برخی ها که خودشان به دروغ استاد ساز سازی می دانند ، تاکید کرد : برخی ها استاد ساخت سازنیستند و فقط اسم استاد را یدک می کشند ، درواقع خیلی از استادنماها امروز با زرنگی خود را استاد جا زده اند، نمونه اش استادی که به دروغ از من 3 ماه کار کشید و بدون هیچ آموزشی با بدترین نوع برخورد باعث مشکلات روحی وروانی برای من شدند. تاجایی که در شهر غریب و بدون حضور خانواده ام  ایشان به دلیل نرمال نبودن در رفتار باعث آسیب جدی به دست من شدند ومن 2 ماه نمی توانستم دستم را تکان دهم.

وی افزود : بعد چند ماه دوباره به دلیل مشکلات به شرکت مربا سازی برگشتم و این بار برای گرفتن مغازه ،  وسایلی که نداشتم، وسایلی مثل ؛ چوب، گوشی ، سیم گیر ، سیم خرک مواد اولیه که باید ساخته شوند. دو تا 3 ماه کار کردم و هم توانستم پول پیش مغازه را آماده کنم و هم مواد اولیه را تهیه کنم. درواقع استارت کار من زده شد.

وی تاکید کرد : بعد ازاین سختی ها و مشکلات به لطف خدا و امید فراوانی که داشتم کم کم در ساخت ساز سنتور شناخته شدم سفارشها از راه رسیدند و توانستم بعد از مشکلاتی که داشتم سرپا ایستاده و کارگاه ساز سازی خودم را دایرکنم و دراین حرفه حرفی برای گفتن داشته باشم.

این استادجوان اضافه کرد : دو استاد سنتورساز آقای «افشین گراوندی» ، آقای «مرتضی محمودی» و آقای « حمید خوشبختی » در راه ساخت ساز سنتور به من خیلی کمک کردند . در واقع مشکلاتی مثل صدای زنگ‌دارساز، صدای باز، صدای پرهمهمه یا ول ،  تقه کردن ، تِپ تِپ ، گِز زدن سیم‌های یک خرک ، پله‌ای شدن گوشی ، شُل بودن گوشی و... سازهای من با کمک تلفنی این دو استاد بزرگوار برطرف شده و ساز سنتور من ساخته و روح گرفت و خدا را شکر الان سازهای من جزو سازهای حرفه ای شده اند و تنها نمایندگی برای فروش ساز سنتور من در شیراز به آدرس ؛ چهار راه پارامونت، مجتمع تجاری تندیس ، واحد 144 ، فروشگاه فرزام است که علاقه مندان به ساز سنتور من می توانند برای خرید سنتور به اینفروشگاه مراجعه یا تلفنی سفارش دهند.

وی عنوان داشت : ساز سازی حرفه آسانی نیست و کارهرکسی نیست، کسی که علاقه داشته باشد می تواند این کار را انجام دهد. ولی اگرعلاقه ای نباشد شخص نمی تواند این کار سخت را انجام دهد. مخصوصا وقتی که ابعاد درسنتور با  ریاضات سروکار دارد . در پل گذاری باید دقت فراوانی صورت گیرد که پل ها درچه جاهایی قرار گیرد ، که سنتور صدا تقه ندهد ، صدا شل نشود ، تراش صفحه مهم است که چگونه سیم های سفید و زرد در صفحه ساز تراش و صیقل داده شوند. ابعاد کلاف استاندارد آن چقدر باید باشد.

پوراسماعیل ابرازداشت: چوب ها در سنتور سازی مهم هستند. چوب‌های مختلفی برای ساخت ساز وجود دارد، اما معمول‌ترین چوبی که سنتورهای زیادی با آن ساخته‌اند چوب گردوست، همچنین در ساخت ساز از چوب‌های آزاد، گردو و... نیز استفاده می شود. برخی  چوب ها هم صدای جیغ دارند . اما بهترین چوب برای ساخت ساز سنتور چوب آزاد وگردواست.  

وی درپایان سخنان خود گفت : درراه موفقیت من خانواده ام بسیارمرا همراهی کردند و همراه و پشتیبانم بودند. امروز هم زمانی که در کارگاه مشغول به کارم برادرم و پدرم بسیار همراهم هستند و کمک می کنند و از این بابت از همراهی و حمایت های بی پایان این عزیزان تقدیر و تشکر می کنم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب