امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5179 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نگاهي به سود وام خرید مسکن در کشورهای مختلف جهان؛

از سود یک درصدی با اقساط 20 ساله در ژاپن تا پرداخت 70 درصد ارزش ملک در اتحادیه اروپا+ جدول

یکسال از آغاز فعالت دولت یازدهم سپری می شود و در حالی که افزایش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی بوده است با آغاز سال 93 رکود در بازار مسکن کاهش یافته و بر اساس آمارهای موجود، معاملات مسکن در چهار ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه پارسال با افزایش 10 درصدی همراه شده است.
از سود یک درصدی با اقساط 20 ساله در ژاپن تا پرداخت 70 درصد ارزش ملک در اتحادیه اروپا+ جدول
خبرایران: میزان افزایش قرار‌داد‌های منعقد شده در بازار مسکن در چهار ماهه نخست سال 1393 حاکی از آن است که بازار مسکن در حال خروج از رکود است و به اعتقاد کارشناسان مردم با اطمینان بیشتری به سمت بازار مسکن بازگشته‌اند و قیمت‌ها کمی تعدیل شده است.این در حالی است که مسئولان دولتی برای رسیدن به هدف خود در بازار مسکن و رفع مشکل مسکن مردم طرح هایی همچون مسکن اجتماعی، تکمیل سریع طرح مسکن مهر و همچنین افزایش وام خرید مسکن را در دستور کار قرار داده است که البته طرح مسکن اجتماعی زمانی اجرایی خواهد شد که طرح مسکن مهر به ور کامل به پایان برسد.اما مسئولان دولتی برای حل مشکل مسکن علاوه بر طرح مسکن اجتماعی افزایش وام خرید مسکن را نیز از زمستان سال گذشته مطرح کردند و مقرر شد سقف تسهیلات وام مسکن به 35 میلیون تومان برسد ضمن آنکه 10 میلیون تومان وام جعاله هم به این وام اضافه شود.موضوع افزایش وام خرید مسکن در ماه های اخیر حاشیه های فراوانی را به همراده داشته و در شرایطی که محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است افزایش ۳۰ میلیون تومانی وام مسکن به جایی نرسیده و هدف دولت آسان‌سازی شرایط خانه‌دار شدن افراد کم‌درآمد است، اما جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان از پیشنهاد این صنف به دولت مبنی بر پرداخت 75 درصد از بهای تمام شده ساخت مسکن بصورت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی خبر داده و می گوید وزیر راه و شهرسازی با این پیشنهاد موافقت است اما بانک مرکزی تاکنون موافقت خود را اعلام نکرده است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که با تسهیلات با اقساط بلند مدت را برای ساخت مسکن موافقت کنند، گفته است پیشنهادی به دولت با موافقت وزیر راه و شهرسازی ارائه شده است تا از محل صندوق توسعه ملی 75 درصد قیمت تمام شده مسکن به انبوه‌سازان تسهیلات داده شود و سپس انبوه‌سازان این تسهیلات را به خریداران منتقل کنند.

برزگر تاکید کرده است مسئولان بانک معتقدند که این تسهیلات باعث افزایش تورم می شود در حالیکه ما می گوییم از محل وجوه اداره شده و اعتبارات سالیانه به مردم تسهیلات بدهند که پول با پشتوانه محسوب می شود و تورمی به دنبال ندارد.

اما علاوه بر میزان تسهیلات خرید مسکن در ماه های اخیر نرخ سود تسهیلات خرید مسکن نیز حاشیه هایی را به همراه داشته و بر اساس اعلام شورا پو و اعتبار نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (عقد فروش اقساطی) معادل ۱۶ درصد و نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن بانک مسکن نیز معادل ۱۴درصد خواهد بود.موضوع دریافت تسهیلات خرید مسکن محدود به ایران نمی شود و در بسیاری از کشورهای دنیا یکی از مرسوم ترین تسهیلات بانکی، تسهیلات خرید مسکن است.به طور مثال در کشور هند نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۱۰ سال به بالا، ۴.۵ درصد، در کشور استرالیا بازپرداخت نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۵ سال به بالا ۱.۷۳ و ۱۰ سال به بالا ۲.۷۳ است و در ۱۰ سال یک استرالیایی برای خرید مسکن ۲۷.۳ درصد سود وام را می پردازد. در جدول زیر شرایط تسهیلات خرید مسکن در برخی کشورهای جهان آمده است:

 

کشور

شرایط تسهیلات

ژاپن

در کشور ژاپن نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۲۰ سال به بالا، کمتر از ۱ درصد یعنی ۹۸ هزارم درصد است.

آمریکا

در کشور آمریکا نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۵ سال تا ۷ سال، ۱.۵ درصد، ۷ سال تا ۱۰ سال ۱.۸۵ صدم درصد، ۱۰ سال تا ۱۵ سال ۲.۸۷ صدم درصد، ۱۵ سال تا ۲۰ سال ۳.۲۵ صدم درصد، ۳۰ ساله ۳.۳۶ صدم درصد است.

آلمان

در کشور آلمان نیز نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط تا یکسال ۳.۶۹ درصد، یکسال تا ۵ سال ۳.۸۹ درصد، ۵ سال تا ۱۰ سال ۴.۰۱ درصد، ۱۰ سال تا ۲۰ سال ۴.۱۳ درصد است.

ترکیه

در کشور ترکیه نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط تنها ۰.۷۵ درصد است.

اتحادیه اروپا

در تمام کشورهای اروپایی ،شرایط و نرخ های پایه وام های بانکی توسط اتحادیه اروپا تعیین و اعلام می گردد. نرخ پایه در سال ۲۰۰۹ به حداقل تمام زمان های خود ، یعنی ۱ درصد رسید. ولی در ماه های میانی سال ۲۰۱۲ به دلیل رکود سنگین اقتصادی و بالا رفتن مالیات ها در کشورهای اتحادیه اروپا بهره های بانکی به ۸.۵% درصد نیز رسیده است. دوره بازپرداخت وام مسکن با ارز خارجی حداکثر تا ۱۵ سال بوده و دوره بازپرداخت وام مسکن با واحد پولی یورو حداکثر ۲۵ سال است. همچنین در هر دو مورد سن متقاضی به علاوۀ مدت وام مسکن از ۷۰ سال نباید تجاوز کند. حداکثر مبلغ وام می تواند تا ۷۰% ارزش ملک خریداری شده باشد( با توجه به رتبه بندی اعتباری مشتری). بازپرداخت وام مسکن نیز می تواند به صورت ماهانه یا ۳ ماهه باشد.

هند

در کشور هند نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۱۰ سال به بالا، ۴.۵ درصد است. 

استرالیا

در کشور استرالیا بازپرداخت نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۵ سال به بالا ۱.۷۳ و ۱۰ سال به بالا ۲.۷۳ است و در ۱۰ سال یک استرالیایی برای خرید مسکن ۲۷.۳ درصد سود وام را می پردازد.

 
 
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب