امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 51405 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱:۲۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نایب رییس انجمن داروسازان ایران اعلام کرد؛

رانیتدین سرطان‌زاست/ استفاده از فاموتیدین به‌جای رانتیدین/ مصرف بیش از حد ویتامین D3 عوارض کلیوی در پی دارد/ عوارض کبدی در پی مصرف بیش از حد استامینوفن

خبرایران : سید علی فاطمی گفت : استفاده از فاموتیدین به جای رانتیدین پیشنهاد می‌شود. این دارو به مقدار کافی در بازار موجود است و اثربخشی بهتری در مقایسه با رانتیدین دارد.
رانیتدین سرطان‌زاست/ استفاده از فاموتیدین به‌جای رانتیدین/ مصرف بیش از حد ویتامین D3 عوارض کلیوی در پی دارد/ عوارض کبدی در پی مصرف بیش از حد استامینوفن

به گزارش خبرایران، دارو رانیتدین از سوی اف دی ای آمریکا و سیستم دارویی سرطان‌زا تلقی شد. این در حالی است که هنوز در کشور ما بسیاری از افراد برای درمان معده درد و هر گونه مشکلات گوارشی خود این دارو را مصرف می کنند.

استفاده از رانیتیدین سرطان زا است

سید علی فاطمی، نائب رییس انجمن داروسازان ایران با اشاره به آخرین اطلاعات درباره داروی رانتیدین به خبرنگار برنا گفت: رانیتیدین خانواده‌ای از داروها هستند که بر روی گیرنده‌های H2موثرند. داروهای دارنده H2 شامل سایمتیدین، رانیتدین و فاموتیدین است. سایمتدین به دلیل عوارض از سیستم دارویی خارج شده است. 

او افزود: رانیتدین در اثربخشی مشکلی ندارد و جزو داروهای موثر و گیرنده H2 محسوب می‌شود، اما در ماده اولیه این دارو ناخالصی به عنوان میتروزامین وجود داشته که سرطان‌زا است. افراد این دارو را استفاده نکنند.

 

استفاده از فاموتیدین به جای رانتیدین

نایب رییس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: استفاده از فاموتیدین به جای رانتیدین پیشنهاد می‌شود. این دارو به مقدار کافی در بازار موجود است. همچنین اثربخشی بهتری در مقایسه با رانتیدین دارد.

فاطمی افزود: مردم با خیال راحت می‌توانند از فاموتیدین استفاده کنند، این دارو به کاهش اسید معده و سوزش معده می‌انجامد و همچون رانیتدین مضر نیست.

عوارض کبدی در پی مصرف بیش از حد استامینوفن

او در ادامه با اشاره به مسمومیت‌های ناشی از استامینوفن که این روزها در رسانه‌ها مطرح شده است، گفت: استامینوفن عارضه زودرس نداشته و جزو داروی‌های کم عارضه محسوب می‌شود. این قرص برای کلیه و گوارش عارضه‌ای به دنبال ندارد.

نائب رییس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: مصرف استامینوفن به مقدار فراوان و در دوران طولانی عوارض کبدی به دنبال دارد. 

مصرف بیش از حد ویتامین D3 عوارض کلیوی دارد

فاطمی درباره مضرات مصرف بیش از حد ویتامین D3  در ایام کرونا گفت: قرص D3  جزو ویتامین‌های محلول در چربی است. مصرف فراوان ویتامین‌های محلول در آب همچون ویتامین c و B آسیبی به دنبال ندارد. ویتامین D3  در صورت مصرف بیش از حد عارضه برای کلیه به دنبال دارد. 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب