امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5135 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر هنری سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره:

تئاتر کودک، موثرترین ابزار تاثیرگذار بر کودکان است / تئاتر کودک می‌تواند آینده‌ متعادلی برای هر جامعه‌ای بسازد

نشست خبری سومین جشنواره‌ سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره؛ صبح امروز، سه‌شنبه چهاردهم مردادماه؛ با حضور حسن دولت‌آبادی؛ دبیر هنری جشنواره؛ و خبرنگاران برگزار شد.
تئاتر کودک، موثرترین ابزار تاثیرگذار بر کودکان است / تئاتر کودک می‌تواند آینده‌ متعادلی برای هر جامعه‌ای بسازد

به گزارش خبرایران، حسن دولت‌آبادی؛ دبیر هنری سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره؛ صبح امروز، سه‌شنبه چهاردهم مردادماه؛ طی نشستی با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: باور من این است برای رسیدن به یک جامعه‌ی متعادل و سالم باید برنامه‌ریزی‌ها را در ابتدا برای کودکان انجام داد. جامعه‌ای که کودکانش، کودکی سالمی را پشت سرنگذارند، در بزرگسالی، برای رسیدن به تعادل جامعه مجبور به استفاده از نیروی قهریه است.

وی ادامه داد: بی‌دلیل نیست که کشور‌های پیشرفته از تئاتر نه برای سرگرمی صـِرف، بلکه به عنوان موثرترین امکان و ابزار تاثیرگزاری بر کودک و نوجوان استفاده می‌کنند. باور ما این است تئاتر می‌تواند نیازهای امروز و فردای کودکان را تامین و همچنین کاستی‌های احتمالی را برطرف کند. از این رو باید به این مهم در کشور ایرانی اسلامی‌‌مان نیز توجه شود و حوزه‌ی هنری، نیز جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان سوره را بر همین اصل پایه‌گذاری کرده است.

این نویسنده و کارگردان پیشکسوت هنرهای نمایشی، به کارکردهای تئاتر کودک اشاره کرد و عنوان داشت: اگر اکنون، خودنمایی افرادی در سطح شهر، باعث رنجش‌‌خاطر جامعه می‌شود به این دلیل است که به آن افراد در کودکی فرصت خودنمایی داده نشده. اریک برن؛ روانشناس بلژیکی؛ می‌گوید همه‌ی انسان‌ها- در سنین کودکی و میانسالی و بزرگسالی- نیازمند نوازش هستند فقط شکل نوازش‌ها متفاوت می‌شود.

مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری افزود: نمایش کودک فرصت خودنمایی و بروز فعالیت‌های فردی را به کودک می‌دهد. جشنواره‌ی تئاتر کودک نیز یک امکان تواناست تا از آگاهان این عرصه بخواهیم تا بیش از پیش به نیازهای کودکان و نوجوانان در تولید آثار نمایشی اندیشیده شود که ثمرات آن حتما مورد بهره‌برداری کودکان و خردسالان خواهد بود.

دولت‌آبادی با اشاره فعالیت‌های دفتر تئاتر کودک و نوجوان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، خاطرنشان کرد: بیش از سه سال است که دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری راه‌اندازی شده و با جدیت، پیگیر نیازها و خواست‌های این عرصه است. از این رو فراخوان جشنواره‌ی سوم تئاتر کودک و نوجوان سوره با توجه به سه ویژگی اصلی منتشر شد. اول، توجه به نیاز کودکان، دوم، بهره‌گیری از قابلیت‌های تئاتر برای تامین نیازهای کودکان و نوجوانان و سوم، توجه به سیاست‌ها و اولویت‌های موضوعی حوزه هنری از جمله نکاتی است که زیربنای فراخوان جشنواره‌ی سوم تئاتر سوره را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کودکی که در فعالیت‌های تئاتر شرکت کند در آینده و بزرگسالی مخاطب فرهیخته‌ی تئاتر خواهد شد؛ توضیح داد: اینکه نمایش‌های کودکان بر اساس نظریات و تئوری‌های درست روانشناسی تولید شوند اهمیت بسزایی دارند. از این رو این آمادگی از طرف دبیرخانه وجود دارد که برای تقویت و اصلاح آثار متقاضیان، یک روانشناس متخصص را در کنار گروه‌هایی که اعلام نیاز کنند، قرار دهد. متاسفانه خیلی از نمایش‌ها- حتی در برنامه‌های صدا و سیما- از ضعف اصول روانشناسانه رنج می‌برند. در برخی از نمایش‌ها، گاهاً دیده شده که لحظات ترسناکی برای کودکان وجود دارد، در صورتی که ما حق نداریم کودک را در آثار نمایشی خود بترسانیم چرا که عوارض آن گاهی جبران ناپذیر است. از این رو دفتر تئاتر کودک با جدیت بر مباحث روانشناسانه‌ی آثار نمایشی، توجه و دقت نظر خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: همچنین گروه‌هایی هم که مایل باشند از نظرات کارشناسان زبده‌ی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در رفع نواقص کیفی و اجرایی آثارشان استفاده کنند، با کمال میل این همکاری صورت می‌گیرد تا هیچ نمایشی در جشنواره به لحاظ کیفی دارای مشکلات بدیهی نباشد. حقیقت امر این است کیفیت بسیار بیشتر از کمیت برای ما اهمیت دارد. به عبارتی ممکن است تعداد زیادی آثار به جشنواره راه پیدا نکنند اما همان آثار راه یافته حتما از کیفیت قابل دفاعی برخوردار خواهند بود.

این پژوهشگر تئاتر همچنین از ضبط تصویری آثار برگزیده خبر داد و گفت: نمایش‌هایی که از کیفیت مناسب برخوردار باشند به صورت حرفه‌ای در استودیو، ضبط تصویری خواهند شد و طی قراردادی رسمی، در شبکه‌ی نمایش خانگی عرضه خواهند شد. من معتقدم نمایش و تئاتر باید به خانه‌ها راه یابد و در این زمینه نیز دو کتاب زیر چاپ دارم. لذا نمایش‌های با کیفیت جشنواره حتما به خانه‌های مردم راه خواهند یافت و 25 درصد از فروش همیشگی آن نیز سهم هنرمندان تولید‌کننده‌ی آن خواهد بود.

 وی همچنین به موضوعات مورد حمایت حوزه هنری اشاره کرد و افزود: در کنار موضوع آزاد، موضوعاتی همچون قرآن و سیره‌ی معصومین، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خردورزی و فلسفه، سبک زندگی، زبان و ادب فارسی، بازی ورزش و سرگرمی، علم و فنا‌وری و اخلاق اجتماعی موضوعاتی هستند که مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت اما هرگز مضامین خوب را در قالب‌های ضعیف نمی‌پذیریم. ما در حوزه هنری توجه به مضامین ارزشی حتما در قالب‌های درست و صحیح می‌خواهیم.

دبیر سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره از برگزاری کارگاه‌های متنوع آموزشی در ایام برگزاری جشنواره خبر داد و اظهار داشت: ما استعدادهای خوبی در عرصه‌ی تئاتر کودک و نوجوان داریم اما آموزش، به اندازه‌ی کافی نیست که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مناسب، سعی در رفع برخی نیازها خواهیم داشت.

حسن دولت‌آبادی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به تقویم جشنواره، توضیح داد: تا دو روز دیگر؛ 16 مردادماه؛ فرصت برای ارسال متن به دبیرخانه جشنواره هست اما دوستان و هنرمندانی که نمایشی آماده دارند می‌توانند فیلم اثر خود را تا 15 آبان ضمن ثبت‌نام در پایگاه مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، به دبیرخانه تحویل دهند. انشااله نتایج بازخوانی‌ها در آذرماه اعلام می‌شود و در دی‌ماه نتایج بازبینی‌ها نیز اعلام می‌گردد و در نهایت، سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره از 16 تا 19 دی‌ماه 93 در تالارها و تماشاخانه‌های حوزه هنری برگزار خواهد شد.

گفتنی است سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر کودک و نوجوان سوره با دبیری هنری حسن دولت‌آبادی و دبیری اجرایی حجت‌اله ناظری، به همت دفتر تئاتر کودک و نوجوان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با میزبانی حوزه هنری کودک و نوجوان در دی‌ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه خبری صحنه www.hhsahneh.ir  و نیز پایگاه حوزه هنری کودک و نوجوان به نشانی www.hhkoodak.ir مراجعه فرمایند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب