امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5132 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۹:۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

کارشناس رسانه؛

رسانه‌ها علاوه بر داده‌ها، ستانده‌های زیادی خواهند داشت

محمد حسین ساعی، کارشناس حوزه رسانه گفت: رسانه‌ها مانند مواد مخدر انسان‌ها را معتاد می‌کند/ باید به یاد داشته باشیم که همیشه با نگاهی انتقادی برنامه‌های رسانه‌ها را تماشا کنیم
رسانه‌ها علاوه بر داده‌ها، ستانده‌های زیادی خواهند داشت

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، ساعی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما اظهار داشت: رسانه‌های جدید و نقش آن‌ها در دنیای جدید از موارد مورد مطالعه در حوزه علوم اجتماعی است و این موضوع، از مواردی است که در تمامی حوزه‌ها چه در حوزه سیاست، چه اخلاق و چه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار است. زمانی رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی بودند اما انگار این رسانه‌ها در حال تغییر به ستون پنجم هستند و دینامیت‌هایی دارند که در حال نابود کردن تمدن غرب هستند.

وی تأکید کرد: زمانی موضوعی مانند جریان آزاد اطلاعات مطرح شد و این‌که هدف از این موضوع بحث بالابردن سطح آگاهی اطلاعات مردم است در حالی که نظرسنجی‌ها نشان داده که بی‌اطلاع‌ترین مردم دنیا مردم آمریکا هستند و کشورهای غربی نیز به این موضوع اذعان دارند.

ساعی افزود: در طی 15 سال گذشته نگاه مردم در جوامع غربی به رسانه‌ها همواره در سرازیری قرار داشته است به طوری که در حال حاضر کمتر از 50 درصد مردم غرب به رسانه‌های خود اعتماد دارند و اگر می بینیم که برخلاف گذشته راهپیمایی‌هایی به سوی BBC  و CNN صورت می‌گیرد به دلیل همین بی اعتمادی‌هاست.

وی با اشاره به بحث سواد رسانه‌ای بیان داشت: خیلی از کشورهای غربی که خود مبدع و مخترع رسانه بودند بعد از چندین سال استفاده از رسانه احساس کردند که در ساختارهای اجتماعی جوامع خود دچار مشکلاتی شده‌اند از جمله این که بزهکاری و سقوط‌های اخلاقی روز به روز رشد بیشتری داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما اضافه کر: در ابتدا کانادایی‌ها که سطح فرهنگی خودشان را از آمریکا بالاتر می‌دانستند از این موضوع ناراحت بودند که چرا در اثر برنامه‌های آمریکایی رفتار فرزندانشان به‌گونه‌ای در حال تغییر است که با فرهنگ آن‌ها سازگار نمی‌باشد بنابراین در این زمان بحث سواد رسانه‌ای را مطرح کردند.

وی تصریح کرد: کانادیی‌ها بیان داشتند که باید افراد آموزش ببینند تا بدانند چگونه باید از رسانه‌ها استفاده کرد، آن‌ها معتقد بودند برنامه‌های رسانه‌ای نیاز به آموزش دارند و حکومت نیز موظف است برای این نوع آموزش هزینه کند در نتیجه کانادا جز اولین کشورهایی بود که این موضوع را به صورت مفاد درسی آموزش و پرورش خود تعیین کرد.

ساعی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از خانواده‌های ما هنوز بلاتکلیف هستند که باید روابط فرزندان خود با شبکه‌های ماهواره‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و کار کردن با گوشی‌های هوشمند را چگونه تنظیم نمایند.

وی گفت: در کل به نظر می‌رسد که در جامعه امروز کار زیادی برای سواد رسانه‌ای انجام نشده است یکی از مهم‌ترین دلایلش را نیز می‌توان سرعت بسیار بالای تحولات تکنولوژی دانست زیرا این سرعت به قدری بالاست که اجازه هماهنگ شدن بشر با خود را نمی‌دهد.

این کارشناس رسانه و حوزه علوم اجتماعی اظهار داشت: مسلما اگر سواد رسانه‌ای ایجاد شود خیلی از شبکه‌ها و رسانه‌ها مشتری خود را از دست خواهند داد اما در کل باید دقت داشت که طبق گفته اندیشمندان حتی اندیشمندان غرب رسانه مانند مواد مخدری است که بیننده را به خود معتاد می‌کند از طرفی آن‌چه که باید به آن توجه داشت این است که رسانه‌ها عواطف را تحت تأثیر قرار می‌دهند نه عقول را.

وی تصریح کرد: برای رسانه‌های غرب سلیقه اهمیت دارد مثلا هم جنس‌گرایی را مطرح می‌کنند و می‌گویند چون سلیقه بعضی افراد این موضوع را می‌پسندد پس باید مطرح شود و بعد این امر اخلاقی را جز موارد حقوق بشر می‌دانند چون از نظر آن‌ها سلیقه اهمیت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یادمان باشد که که باید برنامه‌های رسانه‌ها را با نگاهی منتقدانه ببینیم از طرفی مخاطب باید در مقابله با برنامه‌های رسانه‌ها عزت نفس داشته باشد و با خود بیندیشد که رسانه وقتی وارد زندگی من می‌شود تنها داده نخواهد داشت بلکه ستانده‌های زیادی نیز دارد، اولین چیزی را هم که از ما می‌گیرد زمان است و این یکی از مهم‌ترین چیزهاست.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب