امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5130 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر کل موسیقی ارشاد خبرداد؛

کنسرت‌ها از سالم ترین فضاهای فرهنگی هستند/ خیلی از کنسرت‌ها خط قرمز را رد می‌کنند/ دلالان موسیقی در راهروهای دفتر موسیقی حضور داشتند

پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارات ارشاد گفت: در روزهای آغازینی که مخروبه‌ای به اسم دفتر موسیقی که قوانین معیوبی داشت، تحویل گرفتم شاهد حضوری افرادی بودم که در راهروهای دفتر موسیقی حضور داشتند و متوجه شدم که این افراد همان دلالان موسیقی هستند
کنسرت‌ها از سالم ترین فضاهای فرهنگی هستند/ خیلی از کنسرت‌ها خط قرمز را رد می‌کنند/ دلالان موسیقی در راهروهای دفتر موسیقی حضور داشتند

به گزارش خبرایران، نشست خبری جشنواره تابستانی کیش و مناطق آزاد دوشنبه ۱۳ مرداد ماه با حضور مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در سالن کنفرانس مرکز همایش های برج میلاد برگزار و دراین نشست خبری از سوی مدیر کنسرتهای جشنواره تابستانی عنوان شد:  برنامه های تابستانی جزیره کیش و مناطق آزاد از پانزدهم مرداد ماه آغاز و با برگزاری ۳۰ شب اجرا تا ۳۱ شهریور ماه در کیش و مناطق آزاد کشورمان با حضور خوانندگان ستاره موسیقی پاپ و سنتی برگزار خواهد شد.

خان زاده در معرفی خوانندگان این کنسرت موسیقایی گفت: در بخش پاپ مرتضی پاشایی، گروه سون، گروه چارتار، بابک جهانبخش، سیروان خسروی، احسان خواجه امیری، رضا صادقی، شهرام شکوهی، مازیار فلاحی، زانیار خسروی، سعید مدرس، مهدی یراحی، فرزاد فرزین، محمد علیزاده و بهنام صفوی برنامه های خود را اجرا می کنند ضمن اینکه در بخش سنتی نیز علیرضا قربانی، همایون شجریان، حسین علیزاده، شهرام ناظری و چند گروه تلفیقی دیگر میزبان علاقه مندان به موسیقی در مناطق آزاد کشورمان خواهد بود.

 در ادامه نشست خبری پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با بیان اینکه با برگزاری جشنواده تابستانی کیش و مناطق آزاد شاهد تحولی جدی در عرصه برگزاری کنسرت های موسیقی خواهیم بود به ماجرای تفکیک جنسیتی در کنسرت های موسیقی شهرستان اشاره کرد و گفت: بحث تفکیک جنسیتی فقط بخشی از مشکلاتی است که ما در زمینه برگزاری کنسرت ها در شهرستان ها داریم که اخیرا رسانه ها با آن برخورد کردند. می توان گفت این بحران فقط دو تا سه درصد از مشکلات دفتر ما را حل می کند که برای اولین بار در استان شمالی این موضوع مطرح شد و بعد در استان های آذربایجان شرقی و غربی ادامه پیدا کرد.

ارجمند ادامه داد: موضوع تفکیک جنسیتی در کنسرت های موسیقی پاپ شهرستان ارومیه پیشنهاد نیروی انتظامی این منطقه بود که در شورای برنامه ریزی کنسرت های استان پیشنهاد شد و تا آنجا که من می دانم هنوز نهایی نشده اما به محض اینکه درباره چنین موضوعی مطلع شدم اعلام کردم که این موضوع به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست چراکه شأن موسیقی اجازه نمی دهد که این چنین به ساحت مقدس خانواده بی احترامی کند چراکه معتقدیم کنسرت ها یکی از سالم ترین فضاهای فرهنگی کشور ما است که باید بیشتر از اینها اتفاقا مورد توجه قرار گیرد بنابراین این نوع نگاه نیروی انتظامی مورد تایید ما نیست و بهتر است دوستان ما برای جلوگیری از ناهنجاری ها صورت مسئله را پاک نکنند. آنها می توانند با برخوردهای انتظامی با کسانی که هنجارشکنی می کنند رفتار لازم را داشته باشند زیرا مردم ما هم شریف و هم فرهنگی هستند و همواره شئونات را رعایت می کنند بنابراین چند مورد استثنایی را نمی توان به حساب کل ماجرا گذاشت.

وی ادامه داد: طی سفری که کارشناسان دفتر موسیقی وزارت ارشاد به مناطق آزاد به جریان برگزاری کنسرت های موسیقی داشتند ما بسیاری از این اجراها و برنامه های زنده را رصد کردیم و به این نکته رسیدیم که خیلی از این کنسرت ها مورد تایید ما نیست و بسیاری از گروه ها و خوانندگانی که مجوزی را برای برگزاری کنسرت از ما دریافت نکرده اند به مناطق آزاد رفته و تعدادی از خط قرمزها را رد کردند که این تصور بسیار اشتباهی است به همین خاطر ما در چند ماهه اخیر نظارت بیشتری بر نحوه برگزاری کنسرت ها انجام دادیم و علاقمند هستیم از این پس نیز این نظارت ها و همکاری ها بدون اینکه کوچک ترین دست اندازی اداری را برای کنسرت گذاران ایجاد کند کمکی به ارتقای سطح کیفی و کمی برگزاری برنامه های موسیقایی در مناطق آزاد داشته باشیم.

وی گفت: ما ظرفیت خوبی در حوزه موسیقی محلی و سنتی داریم که می تواند در مناطق آزاد و مناطق گردشگری مورد استفاده بیشتری قرار گیرد ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه داشت که شأن اجرای موسیقی در سفره خانه ها کنار قلیان نیست و ما به این موضوع کاملا واقفیم که باید چنین رویکردی در قهوه خانه ها، سفره خانه ها و مناطق گردشگری حذف شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تدوین یک برنامه رسمی و قانونمند در برگزاری اجراهای کنسرت در مناطق آزاد گفت: برگزاری جشنواره تابستانی کیش و مناطق آزاد که توسط بخش خصوصی برگزار می شود و فقط ما به عنوان یک همکار در کنار دوستان قرار داریم شروع یک برنامه رسمی و قانونمند برای استفاده از تمام ظرفیت های موسیقی ایران معرفی آن در وجوه بین المللی است که طی آن چند تفاهم نامه امضا شده که به طبع آن عنوان توریسم موسیقی از این پس کارکرد بیشتری در کشور ما خواهد داشت به طوری که ضمن حضور گردشگران اروپایی در کنسرت های موسیقی برای اولین بار در جشنواره بین المللی موسیقی فجر ما علاوه بر شرکت هنرمندان خارجی میزبان مخاطبان بین المللی نیز خواهیم بود. این در حالی است که همزمان با اجرای برنامه های زنده در مناطق آزاد دبیرخانه موسیقی نواحی در کرمان نیز راه اندازی شده که می توان گفت به نوعی در برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی نیز مشارکت هایی به این شکل وجود خواهد داشت.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش بلیت های ارزان قیمت در کنسرت های به صحنه رفته در مناطق آزاد کشورمان گفت: تمام تلاش خود را به کار بستیم تا در مورد تعیین قیمت محصولات موسیقی چه در تهران چه در شهرستان و چه در مناطق آزاد به رقم ثابتی برسیم. فعلا در این مورد وارد بحث نشدیم ولی اگر لازم باشد درباره قیمت گذاری کارهایی را انجام خواهیم داد مشروط بر اینکه تمام تهیه کنندگان و صاحبان آثار موسیقایی نیز در مورد ماجرای قیمت بلیت کوتاه بیایند اما آنچه که ما به آن درباره متوسط قیمت بلیت در شهرستان ها به نتیجه رسیده ایم ۲۵ هزار تومان است که امیدواریم این رقم در آینده نزدیک تبدیل به یک روند ثابت شده شود.

ارجمند در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به چرایی دعوت نکردن از هنرمندان برجسته موسیقی پاپ دنیا از جمله کریس دی برگ، آندره بوچلی، یانی و ریچارد کلایدرمن با وجود ابراز تمایل آنها برای حضور در ایران گفت: طی پژوهش هایی که انجام گرفته ما شرکت هایی را شناسایی کردیم که قابلیت دعوت از هنرمندان برجسته موسیقی دنیا در گونه های مختلف را دارد که با توجه به قوانین موجود و فضایی که مدنظر داریم قرار بر این است که ژان میشل ژار از آهنگسازان برجسته دنیا اثری با محتوای خلیج فارس را در کیش اجرا کنیم که طبق برنامه ریزی های انجام گرفته این آهنگساز قرار است اثر معروف محمد رسول الله ساخته پدرش را نیز در این برنامه اجرا کند که توافقات لازم انجام گرفته و به زودی جزئیات این حضور اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه دفتر موسیقی چندان علاقمند به موسیقی پاپ غربی نیست گفت: در آینده نزدیک گروه های موسیقی مختلفی از شبه قاره هند با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در مناطق آزاد حضور پیدا خواهند کرد.

ارجمند در پاسخ به پرسشی درباره دلالان موسیقی نیز گفت: در روزهای آغازینی که مخروبه‌ای به اسم دفتر موسیقی که قوانین معیوبی داشت، تحویل گرفتم شاهد حضوری افرادی بودم که در راهروهای دفتر موسیقی حضور داشتند. ابتدا گمان می‌کردم این‌ها بخشی از کارمندان دفتر موسیقی هستند، اما بعد متوجه شدم که این افراد همان دلالان موسیقی هستند که حتی امضای من و آقای مرادخانی را جعل کرده بودند. از روزهای ابتدایی سعی کردیم تا جلوی دلال بازی‌های این چنینی را بگیریم و دفتر موسیقی را قانونمند کنیم. بعضا در این دوره شش ماهه شاهد شکایت‌هایی زیادی از چند دلال که تعداد برخی از شکایت‌ها از یک فرد خاص به ۷۵ هم می‌رسد، بودیم.

مدیر دفتر موسیقی ارشاد در پایان توضیح داد: تمام سعی ما در دفتر موسیقی مبارزه با این نوع دلال‌هایی هستند که بعضا حتی با اینکه هفت شرکت را همزمان ثبت کرده‌اند و هویت مکانی و حقوقی‌شان مشخص نیست. هم اکنون شکایت‌هایمان را به قوه قضایی ارجاع داده‌ایم تا این موضوع با جدیت زیاد مورد بررسی قرار گیرد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب