امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 512 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری دومین اکسپوی عکس تهران مطرح شد؛

هدف اصلی کشف هنرمندان تازه و فروش آثار آن‌ها / رفتار‌های غلط در حوزه هنر باید اصلاح شوند

خبرایران: علی جمشیدی مدیر دومین اکسپوی عکس تهران گفت: برخی از هنرمندان فکر می‌کنند که باید آثار خود را به قیمت بالایی عرضه کنند. ما در دومین اکسپوی عکس تهران تلاش کردیم آثاری از هنرمندان را به نمایش بگذاریم که آثار آن‌ها امکان به نمایش گذاشته شدند را نداشته‌اند. هدف اصلی این اکسپو کشف هنرمندان تازه و فروش آثار آن‌ها است.
هدف اصلی کشف هنرمندان تازه و فروش آثار آن‌ها / رفتار‌های غلط در حوزه هنر باید اصلاح شوند

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری خبرایران، نشست خبری دومین اکسپوی عکس تهران با حضور« جمشید حقیقت‌شناس» مدیر نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران  و «علی جمشیدی» مدیر دومین اکسپوی عکس تهران و اصحاب رسانه شنبه اول دی ماه در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 دراین نشست خبری مدیر دومین اکسپوی عکس تهران اظهارداشت: نکته مهم در اکسپوی امسال حضور هنرمندان جوان است که این از دید ما و همه دوستان از اهمیت فراوانی برخودار است. که نشان دهنده این نکته مهم است که اکسپو از سوی جوانان است.

وی تصریح کرد: در این دوره ۴۵۰ هنرمند شرکت کرده اند و پس از مدت ۵ ماه  آثار ۲۳۸ هنرمند برای شرکت در این اکسپو انتخاب شدند. نکته مهم دیگر در این دوره اکسپو حضورهنرمندان جوان و ناشناخته است وکه ما پذیرای آثار آنها با ژانر‌های مختلف هستیم.

جمشیدی ادامه داد:در این دوره زیاد به تکنیک تاکید نداشتیم و تلاش کردیم آثاری را به نمایش بگذاریم که مخاطبان بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند ونحوه قیمت گذاری در این اکسپو به این صورت بوده است که پیشنهاد قیمت از سوی هنرمند داده شده است و ما نیز درباره قیمت با هنرمند مذاکره کرده‌ایم. البته آثاری در این اکسپو حضور دارند که قیمت آن‌ها مشخص نیست، این آثار آثاری هستند که ما نتوانستیم درباره قیمت آن‌ها با صاحب اثر به توافق دست پیدا کنیم.

مدیر دومین اکسپوی عکس تهران خاطرنشان کرد: مسئله قیمت گذاری آثار هنری آن چنان که باید باشد، هنوز در ایران به طور دقیق مشخص نشده است. گالری شمس برای فروش آثار این دوره اقداماتی انجام داده است که نیازمند اطلاع رسانی دقیق است و متاسفانه آثار هنری ما دچار بازار زدگی شده است، فروش غیر واقعی در نمایشگاه‌های ما به شدت افزایش پیدا کرده و همین امر فضای نادرستی را ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: در این شرایط برخی از هنرمندان فکر می‌کنند که باید آثار خود را به قیمت بالایی عرضه کنند. ما در این اکسپو تلاش کردیم آثاری از هنرمندان را به نمایش بگذاریم که آثار آن‌ها امکان به نمایش گذاشته شدند را نداشته‌اند. هدف اصلی این اکسپو کشف هنرمندان تازه و فروش آثار آن‌ها است.

جمشیدی عنوان داشت: رفتار‌های غلط در حوزه هنر باید اصلاح شوند تا جریان‌های صحیح در این حوزه شکل بگیرند و امروز بازار آثار هنری در ایران بسیار جوان است. آنچه که اهمیت دارد تلاش هنرمندان و البته مسئله زمان است تا از این طریق بتوانیم به یک بازار هنری صحیح دست پیدا کنیم. در هیچ کجای دنیا برای خرید و فروش آثار هنری هیچ تئوری و یا کتاب خاصی وجود ندارد، ما نیز هم چون کشور‌های دیگر باید در زمینه خرید و فروش آثار هنری از روش آزمون و خطا استفاده کنیم.

وی یادآورشد: نحوه قیمت گذاری آثار دومین اکسپوی عکس تهران به این شکل است که اصولا اکسپو مجموعه‌ای از رویکرد هنرمندان و خریدان آثار هنری است و اکسپوی این دوره هیچ یک از آثار را به دلیل قیمت حذف نکرده است. اگر سقف قیمت از آنچه اکسپو در نظر داشت، بالا‌تر بود و در دومین اکسپوی عکس تهران به نمایش گذاشته شده است، اما برای فروش قیمت آن مشخص نشده است، به همین دلیل هیچ عکسی به دلیل قیمت بالا حذف نشده است.

جمشیدی با اشاره به تفاوت دومین اکسپوی عکس تهران با دوره گذشته هم ابرازداشت: سال گذشته حرکت ما بیشتر آزمایشی و مقدماتی بوده است، در دوره گذشته از حضور هنرمندان شناخته شده استفاده کردیم اما در این دوره تصمیم گرفتیم از هنرمندان جوان و ناشناخته استفاده کنیم، امسال توجه ما بیشتر معطوف به عکس و حضور هنرمندان جوان بوده است، تا بتوانیم آن‌ها را به جامعه هنری خود معرفی کنیم.

جمشیدی در ادامه صحبت‌های خود به حضور «ناصر تقوایی» و «ابراهیم حقیقی» در دومین اکسپوی عکس تهران اشاره کرد.

درادامه این نشست خبری و رسانه ای «جمشید حقیقت‌شناس» مدیر نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران  نیز با اشاره به فعالیت خانه هنرمندان ایران در به نمایش گذاشتن آثار و به فروش رسیدن آن‌ها اظهارداشت: در چند سال گذشته، هیچ مکانیزم مشخصی برای فروش آثار در خانه هنرمندان ایران وجود نداشت، ما تلاش کردیم فضایی را در خانه هنرمندان ایران به وجود آوریم تا آثار هنرمندان به راحتی در نگارخانه‌های خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شود، و هنرمندان به راحتی بتوانند آثار خود را به فروش بگذارند.

حقیقت‌شناس افزود: ما امروز در خانه هنرمندان ایران فضایی را به وجود آورده‌ایم که هم برای بازدید و هم برای فروش آثار مهیا شده است. خانه هنرمندان ایران تلاش می‌کند تا در فروش آثار هنری حضور داشته باشد و شرایطی را ایجاد کند که برای فروش آثار هنری چندین خریدار وجود داشته باشد.

وی  عنوان داشت: امروز ایده‌ها به نگارخانه‌ها می‌آیند، برخی از آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند و برخی دیگر در دوره‌ای دیگر به نمایش در خواهند آمد. خانه هنرمندان ایران هیچ‌گاه به طور مستقیم تحت نظارت وزارت ارشاد نبوده است، اگر آثاری هم تاکنون در خانه هنرمندان ایران به نمایش درنیامده، این مسئله با توجه به سیاست‌های خانه هنرمندان بوده است. البته تعداد این موارد بسیار اندک بوده است.

مدیر نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران  تاکید کرد: روزی که من وارد خانه هنرمندان شدم از فعالیت خانه دوازده سال می‌گذشت اما هیچ مکانیزیمی برای فروش آثار و دسترسی آسان مخاطبان وجود نداشت. سعی من در مدت حضورم در خانه راحت برگزار شدن نمایشگاه‌ها، جذب هنرمندان و حضور مؤثر آن‌ها بود. ما تلاش کردیم فضایی را ایجاد کنیم که هنرمندان و خریداران به راحتی در نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که نمایشگاه‌های آثار تجسمی با آن مواجه هستند این است که مردم بعد از تمام شدن نمایشگاه دیگر به آثار دسترسی ندارند. خانه هنرمندان قطعا از اکسپو کار می‌خرد و هدفش این است که شرایط سالم و بهینه‌ای را برای گردش هنری آثار ایجاد کند تا آن‌ها به قیمت واقعی خود برسند و معمولا قیمتی که هنرمند روی کارش می‌گذارد یک قیمت ذهنی است. کار وقتی در گردش هنری قرار بگیرد به قیمت واقعی خود می‌رسد، قیمتی که در حضور حداقل 10 خریدار شکل بگیرد. مردم با اطمینان و امنیت کارها را خریداری کنند و اگر دوست نداشتند آن را پس بدهند.

 

بنابراین گزارش ، دومین اکسپوی عکس تهران ۲۹ آذر تا ۹ دی از ساعت ۱۳ تا ۲۰ در تمامی نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران پذیرای بازدیدکنندگان و خریداران است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب