به گزارش خبرایران، علی اصغرفانی در نشست مسئولین اردوهای راهیان نور دانش آموزی کشور که در سالن شهید فهمیده سازمان بسیج دانش آموزی برگزار شد، اظهار کرد: هیچ نهادی مانند آموزش و پرورش نمیتواند در فرهنگ ساز و در ترویج فرهنگ موثر باشد.
وی با بیان این که یکی از کارکردهای نظام تعلیم و تربیت در دنیا «انتقال فرهنگ» است، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی آموزش و پرورش ایجاد پل ارتباطی برای انتقال فرهنگ بین نسل دیروز، امروز و فردای کشور است.
فانی، ایجاد «رفتار مطلوب پایدار در متربی» را نقش اصلی آموزش و پرورش خواند و تصریح کرد: یادگیری و تربیت زمانی در آموزش و پرورش موثر خواهد بود که منجر به «تغییر رفتار پایدار» شود در غیر این صورت حفظیات و قبولی در دروس نظری منجر به تربیت درست در دانش آموزان نخواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص لایههای تربیتی در آموزش و پرورش گفت: «تغییر در دانش متربی» سطحیترین شکل تربیت است که با برگزاری کلاسهای آموزشی در تمام ارگانهای کشور ایجاد میشود اما به دلیل آن «دانش» منجر به تغییر نگرش و تغییر رفتار مورد تائید نظام تعلیم و تربیت نمیشود.
وی «تغییر در نگرش» و «تغییر در رفتار پایدار متربی» را منوط به «تغییر دانش» دانست و عنوان کرد: تغییر در رفتار گروهی و جمعی هدف نهایی نظام تعلیم و تربیت است که این لایه هم، زمان بیشتری را میطلبد و هم سختتر از لایههای تربیتی قبلی است.
فانی «سیاست» و «تربیت» را دو کار بسیار سخت در دنیای امروز معرفی و خاطرنشان کرد: برای این که بتوانیم تربیت اثربخش در دانش آموزان ایجاد کنیم باید از کارهای ظاهری و شکلی اجتناب کرد.
وزیر آموزش و پرورش برنامهریزی رسمی در قالب کتابهای درسی را پیش نیاز «تربیت موثر و پایدار» خواند و افزود: باید ارزشهای اسلام، انقلاب و دفاع مقدس را در موضوعات درسی گنجاند که در این زمینه آموزش و پرورش به شهادت آمار و ارقام سازمانهای دیگر پیش قدم و موثر بوده است.