امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 50454 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

قائم مقام رسانه ملی اعلام کرد؛

فرهنگ اربعین آلترناتیو جدی در مقابل کلان هویت غربی است / رادیو اربعین بخوبی توانسته از ظرفیت اربعین استفاده کند

خبرایران : قائم مقام صدا و سیما به آلترناتیو جدی فرهنگ اربعین در مقابل کلان هویت لیبرالیستی اشاره کرد و گفت: در پیاده‌روی اربعین، افرادی با مذاهب و ادیان مختلف و اندیشه‌ها و نظرات گوناگون در کنار هم قرار می‌گیرند که تقابل با همسان‌سازی به سبک غربی است.
فرهنگ اربعین آلترناتیو جدی در مقابل کلان هویت غربی است / رادیو اربعین بخوبی توانسته از ظرفیت اربعین استفاده کند
به گزارش خبرایران از روابط عمومی رادیو اربعین حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان علی موسوی مقدم در گفت‌وگو با رادیو اربعین اظهار کرد: اربعین حسینی در حقیقت پدیده‌ای هویت‌ساز و تمدن‌ساز است و برای تبیین این موضوع باید وضعیت فعلی جهان اسلام را به دقت مورد بررسی قرار دارد.
وی افزود: جهان اسلام طی دو قرن اخیر دستخوش تحولات گوناگونی بوده است، تغییراتی که همراه بود با ظهور مکاتب مهم غربی که هر یک از آنها به نوعی مسلمانان را از هویت اسلامی خود دور کردند تا جوامع اسلامی را به انحطاط بکشانند.
رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی، عاملی برای بازگشت جهان اسلام به خویشتن خویش محسوب می‌شود گفت: فرهنگ اربعین هم امروزه بر مناسبات ژئوپلتیکی جهانی تاثیرگذار بوده و از دیگر سو مناسبات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار داده است، پدیده‌ای که در طول انقلاب اسلامی، جلوه‌ای دیگرگونه یافته و در ساختار تمدن‌سازی اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند.
وی ادامه داد: در مکتب اربعین، فردیت از بین می‌رود و انسان‌ها در جمع قرار می‌گیرند، اتفاقی هویت‌ساز که خلأ بزرگ تاریخی جوامع اسلامی را جبران خواهد کرد.
موسوی مقدم با بیان اینکه یکی از آسیب‌های مهمی که امروزه در مسیر مبارزه با باطل با آن مواجه هستیم، سرکوب، تحریف یا نادیده گرفتن مواضع حق‌طلبانه از سوی دنیای غرب است گفت: آنها سعی می‌کنند با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود این کار را انجام دهند اما اربعین به دلیل عظمت و فراگیری خاص خود، این آسیب را کنار زده و توطئه دشمنان را نقش بر آن می‌کند.
قائم مقام رسانه ملی به آلترناتیو جدی فرهنگ اربعین در مقابل کلان هویت لیبرالیستی اشاره و عنوان کرد: در پیاده‌روی اربعین، افرادی با مذاهب و ادیان مختلف و اندیشه‌ها و نظرات گوناگون در کنار هم قرار می‌گیرند، نوعی همسان‌سازی در تقابل با همسان‌سازی لیبرالیستی؛ در عین حال فرهنگ اربعین، تحیر مسلمانان در مقابل غرب را هم نشانه گرفته و آنها را از انفعال در برابر تحولات عظیم جهانی بر حذر می‌دارد.
وی تصریح کرد: امروز رسانه‌های غربی کوچکترین مراسم را به شدت بزرگ‌نمایی می‌کنند ولی در مقابل اجتماع عظیم اربعین، یا سکوت در پیش می‌گیرند یا به تحریف آن دست می‌زنند زیرا می‌بینند جریانی در جهان اسلام به راه افتاده که منافع آنها را با خطر مواجه کرده است البته نمی‌توانند جلوی تابندگی این خورشید را بگیرند.
موسوی مقدم افزود: مسئولیت ما در این شرایط سنگین‌تر از گذشته است؛ رسانه‌ها در دو حوزه دارای مسئولیت هستند که نخستین مورد آن، همراهی و همگامی با زائران حسینی است، همراهی به این معنا که لحظه به لحظه با آنها باشیم و اطلاع‌رسانی درستی انجام دهیم و نیازهای رسانه‌ای‌شان را پاسخی در خور بدهیم.
قائم مقام صدا و سیما با بیان اینکه مبارزه با هر گونه ظلم و تعدی از دیگر مسئولیت‌های ماست گفت: این امر نیازمند معرفت و شناخت است و رسانه ملی در این زمینه می‌تواند پیشگام باشد، رادیو اربعین در این بین به عنوان صدایی تخصصی و حرفه‌ای، نقش مهمی دارد و می‌تواند بصیرت‌افزا و راهگشا باشد.
وی تصریح کرد: لازم است در همه ساحت‌ها و ساختارهای برنامه‌سازی، ورودی جدی داشته باشیم تا بتوانیم از عظمت فرهنگ اربعین به درستی بهره ببریم، این عظمت و بزرگی باید به دقت ثبت و ضبط شود، فرهنگی که دارای سابقه 1300 ساله است و در طی قرن‌ها با سختی‌های فراوان حفظ شده است.
موسوی مقدم با اشاره به حضور جمعیت 20 میلیونی در پیاده‌روی اربعین عنوان کرد: لازم است این حماسه بزرگ برای آیندگان ثبت و ضبط شود و البته در این بخش اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی گفت: شبکه‌های سراسری، برون‌مرزی و استانی مختلفی در جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند که اقدامات گسترده‌ای در این حوزه داشته‌اند که تولید بیش از 700 مستند از زائران منطقه‌ای و بومی ایرانی در مسیر نجف تا کربلا، یکی از این اقدامات به شمار می‌رود البته مستندسازی واقعه اربعین به زبان‌های مختلف در رادیو و تلویزیون به صورت گسترده در حال انجام است.
رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: برخی شبکه‌های مطرح بین‌المللی طی سال‌های اخیر این انگیزه را یافته‌اند که وارد حوزه اربعین شوند تا از قافله رسانه‌ای عقب نمانند زیرا مدت‌ها بود چشم خود را بر روی پیاده‌روی اربعین بسته بودند و به خاطر همین مسئله مورد سرزنش واقع شدند.
وی با تاکید بر توسعه تولیدات نمایشی پیرامون واقعه بزرگ اربعین حسینی گفت: در حوزه برون‌مرزی هم باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد علاوه بر این توجه به گروه سنی کودک و نوجوان هم در تولیدات ویژه اربعین ضروری است.
موسوی مقدم تصریح کرد: لازم است هنرمندان ما مسئله اربعین را جدی‌تر بگیرند و به آنچه مردم می‌پسندند، گرایش داشته باشند وگرنه پاسخ درخوری به نیازها و سلیقه مخاطبان خود نداده‌اند.
وی در بخش دوم این گفت و گو ضمن اشاره به انگیزه، اعتقاد و باورمندی فاتحی مدیر رادیو اربعین و یکایک دست اندرکاران این رسانه مرجع، گفت: به برکت حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) و حادثه اربعین یکی از توفیقاتی که رسانه ملی داشت همین رادیو «اربعین» بود...عوامل رادیو اربعین با انگیزه، اعتقاد و باورمندی کار می کنند که اصلا در محاسبات و معادلات رسانه ای و اداری نمی‌گنجد که خود این الگو است، ما هر جایی با روحیه جهادی و انقلابی عمل کنیم در آن کار بدون شک و شبهه ای صد درصد موفق خواهیم بود...رادیو اربعین بخوبی توانسته از ظرفیت اربعین استفاده کند...یکی از موفقیت های رادیو اربعین این است که نفس به نفس زائران حرکت می کند... این همه انعکاسی که می دهید نظرات شنوندگان و مخاطبانتان را شاید بهتر بگویم بینندگانتان را و لحظه به لحظه با کربلا در ارتباط هستید و مسیولین در برنامه هایشان گزارش می دهند ، نشان می دهد شما پا به پای مخاطب حرکت می کنید و این دلیل دیگر موفقیت شماست...
برای مثال «اربعین یا عاشورا» مثل «شمش طلا» است که در اختیار ماست...هنرِ هنرمندان و رسانه این است که آنرا به زیور آلات قابل عرضه  استفاده تبدیل کنند...شما موفقید در این زمینه، رسانه و به خصوص رادیو اربعین توانسته است از این ظرفیت خوب استفاده کند.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب