امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 50387 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

کمال شفیعی اعلام کرد؛

توجه به ادبیات کودک و نوجوان ریل‌گذاری برای تمام ادبیات است/ پویش «کاروان آفتاب» تا پایان آبان‌ماه تمدید شد

خبرایران : کمال شفیعی با اعلام خبر تمدید پویش «کاروان آفتاب» گفت: برگزاری کلاس‌های آنلاینِ بدون مرز توسط این پویش، ریل‌گذاری برای تمام ادبیات کشور است.
توجه به ادبیات کودک و نوجوان ریل‌گذاری برای تمام ادبیات است/ پویش «کاروان آفتاب» تا پایان آبان‌ماه تمدید شد
به گزارش خبرایران از پایگاه خبری حوزه هنری، کمال شفیعی کارشناس آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کودک و نوجوان عنوان کرد: پویش «کاروان آفتاب» امکان و فضای مناسبی را ایجاد می‌کند تا در طول این فرایند و برای اولین بار، بدون مرزبندی، چتر ادبیات را بر سر تمامی کودکان ایران یا فارسی زبان گسترش دهیم. ما تلاش کرده‌ایم تا تمام کودکان با استعداد ایران از این فرصت استفاده کنند.

شاعر مجموعه «گوزن‌های پا به ماه» اولین باور در ادبیات را احساس توانمندی مخاطب از خود دانست و تأکید کرد: هر کسی که بتواند اثر خود را برای این پویش ارسال کند قطعاً خوب و با استعداد است؛ چرا که اولین باور در ادبیات، احساس توانمندی مخاطب از خود است و زمانی که جسارت شرکت در چنین فرایندی را داشته باشد، قطعاً با استعداد و توانمند است.

کمال شفیعی تأکید کرد: برای شرکت کنندگان این پویش برنامه‌های طولانی‌ مدتی را در نظر گرفته‌ایم. در طول این مسیر شرکت‌کنندگان را غربالگری می‌کنیم تا استعدادها را در حوزه‌های ادبیات داستانی، شعر و قالب‌های مختلف دیگر شناسایی کنیم. زمانی که این دسته‌بندی‌ها به صورت تفکیک شده مشخص شوند، کلاس‌های آنلاینِ بدون مرز با بهترین اساتید کشور برای شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه در ادبیات ملی کشور هیچوقت کارگاه‌های مدوّن قصه‌نویسی، نقد و تئوری ادبیات، ادبیات کودک و نوجوان در سراسر کشور وجود نداشته است. در این پویش با کمک اساتید دانشگاه‌ها در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و اساتید شاعر و نویسنده سر فصل‌های آموزش متناسب برای گروه سنی مورد نظر در حوزه نقد ادبی، شعر، ادبیات داستانی و سایر ژانرها تهیه کرده‌ایم.

شفیعی بخشی از بدنه جامعه ایران را به عنوان مهم‌ترین بخش هر جامعه در حوزه خلاقیت‌های ادبی، گروه سنی کودک و نوجوان دانست و گفت: در جامعه ایران گروه سنی ۹ تا ۱۸ ساله‌ای وجود دارد که در تمام فراخوان‌های ادبی، جشنواره‌ها، سوگواره‌ها و پویش‌های ادبی دیده نشده و مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند.

وی پویش «کاروان آفتاب» را به مثابه رودخانه و کاروانی دانست که دائماً در حال گذر بوده و این کلاس‌های آنلاین، ۹ تا ۱۸ ساله‌های مختلفی را در هر دوره آموزش خواهد داد. کودکان و نوجوانان با شرکت در این کلاس‌های آموزشی به صورت سیستماتیک و علمی آموزش دیده و قدرت شناخت و تشخیص منابع اطلاعاتی را پیدا خواهند کرد. به عبارت دیگر هدف ما ریل‌گذاری برای تمامیت ادبیات کشور است.

شفیعی وظیفه حوزه هنری و هر نهاد فرهنگی را پشتوانه‌سازی برای ادبیات کشور عنوان کرد و ادامه داد: این پشتوانه‌سازی نیازمند شناخت دقیق گروه‌های سنی است. اساساً اولین دغدغه‌های ادبیات و فرهیختگی از همین سن آغاز شده و کسانی که استعدادهای خود را در این بازه سنی کشف می‌کنند، نوجوانانی هستند که به بالندگی رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: در ایران هیچ وقت برنامه‌ای به شکل منظم برای این گروه سنی وجود نداشته است. از این رو پویش «کاروان آفتاب» به‌طور تخصصی گروه سنی ۹ تا ۱۸ ساله را دعوت کرده و هدفِ استعدادیابی، تکریم استعدادها و پرورش آنها را دنبال می‌کند.

کارشناس آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کودک و نوجوان هدف این پویش را تنها جذب آثار استعدادهای مختلف ندانست و خاطرنشان کرد: در این پویش تلاش می‌کنیم تا به جنبه‌های مختلف تشویقی هم بپردازیم و از این طریق با ایجاد انگیزه از آنان حمایت کنیم.

شفیعی با برشمردن مزایای مختلف شرکت در این پویش عنوان کرد: به برگزیدگان این پویش جوایز نفیسی تعلق خواهد گرفت و در کنار آن از مزایای مختلفی بهره‌مند خواهند شد. اول اینکه شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آنلاینِ بدون مرز شرکت کرده و استعدادهای آنان در این مسیر کانالیزه خواهد شد. دوم اینکه قرار است ماهنامه‌ای به شکل الکترونیکی و فیزیکی با عنوان «مکتب خانه مهر» راه‌اندازی شود و در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. لازم به ذکر است که تمامی محتوا و مطالب منتشر شده در این نشریه از آثار تولید شده و خروجی کارگاه‌های آموزشی خواهد بود. به این ترتیب تولیدات افراد دیده شده و اتفاق بزرگی رقم می‌خورد. در نهایت اگر آثار هنرآموزان در پایان هر دوره به حد نصاب برسد، زمینه چاپ آن را در قالب کتابی مستقل فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: به این ترتیب کشف، جذب، پرورش، تولید نمونه‌آفرینی و پشتوانه‌سازی برای ادبیات کشور رقم می‌خورد. متأسفانه پشتوانه ادبیات کشور رو به ضعیف شدن است و این واقعیت دردناکی است. ادبیات ما مانند بنای زیبایی است که از درون در حال تخریب است و هیچ‌کسی به فکر آن نیست. به همین دلیل اگر سازوکاری برای آن تعریف نشود، به آینده ادبی کشور لطمه وارد می‌شود.

کارشناس آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: با این پویش هدفِ آینده‌سازی و تقویت پشتوانه ادبی کشور را دنبال می‌کنیم و خروجی این دوره‌ها، پایه‌های ادبیات کشور ما خواهند شد. نباید فکر کنیم که ادبیات مانند گیاهی خود رو رشد و شکوفایی پیدا می‌کند، بلکه باید بسترسازی‌های لازم برای اعتلای فرهنگ رقم بخورد. این کار عظیم باید از رهگذر برنامه‌ریزی اتفاق بیفتد. نباید انتظار داشت که بدون برنامه‌ریزی و کاشت، چیزی در آینده درو شود. برای ادبیات کشور بذری کاشته نشده و امروز نباید انتظار تولیدات خوب را از نوجوانان و جوانان داشته باشیم.

شفیعی رسالت دستگاه‌های فرهنگی را برنامه‌ریزی مدوّن برای این موضوع مهم دانست و تصریح کرد: البته باید این نکته را هم بپذیریم که ممکن است شرکت و آموزش در مدارس و چنین دوره‌هایی افراد استاندارد و یک شکلی را پرورش دهد. ما هم مدعی چنین ادعای بزرگی مبنی بر پرورش هزاران بیدل و مولانا نیستیم. اما نکته مهم این است که از این طریق نسلی «ادبیات‌فهم» و خو گرفته با آن تحویل جامعه خواهیم داد که توانایی شناخت، تشخیص و فهم ادبیات جعلی و سره از ناسره را دارند.

شاعر مجموعه «در سکوت ماسه‌ها» پارادایم مورد نظر در این کلاس‌های آنلاینِ آموزشی را، ایجاد فضا و بستری مناسب برای افراد در تمامی نقاط کشور عنوان کرد و گفت: از این طریق قلّه‌های ادبی کشور کشف می‌شود و عدالت اجتماعی و فرصتی برابر در ادبیات، برای تمامی کودکان و نوجوانان ایران زمین از پایتخت گرفته تا روستاهای دور، بدون تحمیل هزینه‌ای به خانواده‌ها ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان با شرکت در این کلاس‌های آموزشی به صورت سیستماتیک و علمی آموزش دیده و قدرت شناخت و تشخیص منابع اطلاعاتی و کتاب‌های مفید را پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده کلاس‌ها به صورت آنلاین و آفلاین در سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته برگزار خواهد شد که خروجی‌های هر دوره به مراحل پیشرفته و حرفه‌ای وارد شده و «تولید متن» رقم می‌خورد. در بستر آنلاین کودکان و نوجوانان می‌توانند با ارسال آثار خود به سپهر سوره هنر، به صورت الکترونیکی ثبت‌نام شده و با ایجاد حساب کاربری مخصوص، در ساعات مشخص به کلاس وارد شوند و با اساتید در ارتباط باشند.

شفیعی افزود: در بستر آفلاین موارد آموزشی برای کاربران ارسال می‌شود و در صورت عدم وجود امکانات سخت‌افزاری، شرکت‌کنندگان را به حوزه‌های هنری سراسر کشور معرفی کرده و می‌توانند با برنامه‌ریزی قبلی، دوره‌های آموزشی خود را طی کنند. همچنین تمامی دوره‌های آنلاین و آفلاین را با ساختاری تلویزیونی، ویدئویی و در قالب بسته‌های آموزشی تهیه و برای تمامی متقاضیان، مدارس، استان‌ها، روستاها و حتی کتابخانه‌ها ارسال خواهیم کرد.

کارشناس آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کودک و نوجوان در پایان گفت: استعداد و آثار برتر این دوره از تخفیفات و یا خدمات رایگان برخوردار می‌شوند و در آینده متقاضیان تنها با پرداخت درصد کم حق عضویت از این امکانات بهره‌مند خواهند شد.

گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های شعر، قطعه ادبی و داستان کوتاه با موضوعات آزاد، قیام عاشورا، طنز، خانواده، اخلاق، ژانر کودک و نوجوان (حداکثر در یک صفحه A4 با فونت Bzar14) تا پایان آبان‌ماه ۱۳۹۹ به دبیرخانه پویش به نشانی: تهران، میدان آرژانتین، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، خیابان دوازدهم غربی، شماره ۳ و یا به شماره تلفن 09128192318 در واتساپ و نشانی hh.koodaknojavan در اینستاگرام و آدرس ایمیل karevanaftab@gmail.com ارسال کنند.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با دبیرخانه مرکزی جشنواره‌های حوزه هنری با شماره تلفن‌های 88504616 الی 20 داخلی 210 تماس بگیرند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب