امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4990 تاریخ انتشار: شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب خبرداد؛

نتایج مثبت تفویض جایزه جلال آل احمد به بنیاد شعر و ادبیات‌داستانی/ تاکید برحضور و تشویق جوانان/ بازخوانی آیین نامه و ارائه پیشنهادات تازه ازسوی کارگروه ویژه

محمدرضا وصفی درباره جایزه خلیج فارس با اشاره به حضور پر رنگ استان های مجاور خلیج فارس گفت: این موضوع مصوبه بالادستی نداشته لکن با حضور پر رنگ استانهای مجاور خلیج فارس جوایز دیگر هم می تواند زیرمجموعه جایزه کتاب خلیج فارس قرار بگیرد.
نتایج مثبت تفویض جایزه جلال آل احمد به بنیاد شعر و ادبیات‌داستانی/ تاکید برحضور و تشویق جوانان/ بازخوانی آیین نامه و ارائه پیشنهادات تازه ازسوی کارگروه ویژه

 به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «محمدرضا وصفی» دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار و در این نشست «محمدرضا وصفی» دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به واسپاری یا تفویض مدیریت اجرایی و دبیرخانه علمی جایزه جلال آل احمد به بنیاد شعر و ادبیات داستانی، کارگروه های علمی این جایزه تحت الشعاع قرار نمی گیرد؟کیفیت سطوح بررسی های علمی در این تغییر چگونه خواهد بود؟، گفت: در کیفیت این بررسی ها اتفافات بهتری هم ممکن است رخ بدهد و آن اینکه با توجه به این موضوع که بنیاد شعر و ادبیات داستانی فرآیند تولید اثر را بر عهده دارد بنابراین در حوزه ادبیات داستانی و شعر می تواند بهتر عمل کند.

 وی تصریح کرد: به نظر میرسد با توجه به این تصمیم اگر در گذشته کمبودی در یک رشته به خصوص حوزه های مختلف ادبیات ممکن بود وجود داشته باشد با این واسپاری تا حد زیادی مدیریت خواهد شد تا کمبودها رصد شود و برخی موارد نیز به آن اضافه گردد.فعلا کلیات این ادغام مطرح شده است و تا به مرحله ساماندهی برسد باز هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت ولی موسسه خانه کتاب و بنیاد ادبیات داستانی باید این آیین نامه ها را بازنگری کنند تا این ادغام به صورت اصولی ساماندهی شود.

وصفی در این نشست درباره جایزه خلیج فارس با اشاره به حضور پر رنگ استان های مجاور خلیج فارس گفت: این موضوع مصوبه بالادستی نداشته لکن با حضور پر رنگ استانهای مجاور خلیج فارس جوایز دیگر هم می تواند زیرمجموعه جایزه کتاب خلیج فارس قرار بگیرد.

وی همچنین با تاکید بر مولفه «حضور جوانان» در جایزه گام اول گفت: حضور و تشویق جوانان در این کارگروه مورد تاکید واقع شد لذا جایزه گام اول با افزایش میزان جایزه نقدی همسنگ جایزه کتاب سال در نظر گرفته شد.

دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب در خصوص تغییرات اعمال شده در جایزه کتاب فصل گفت: بحث‌های فراوانی در مورد نتایجی که از برگزاری مکرر این جایزه حاصل می‌شود، در کارگروه صورت گرفت و از آنجا که بسیار مشاهده می‌شد که برخی از آثار برگزیده جایزه کتاب فصل، به طور رندوم به جایزه کتاب سال راه می‌یافتند و حتی موفق به کسب آن می شدند و نیز این مسئله که تکرار در برگزاری جایزه کتاب فصل، انرژی فراوانی را از هیات اجرایی و علمی می‌گرفت، تصمیم گرفته شد که مراسم جایزه کتاب فصل برگزار نشود اما دبیرخانه آن برای رصد علمی و اجرایی کتاب‌های منتشر شده در هر فصل، فعالیت خود را داشته باشد.

وی در خاتمه درباره جشنواره نقد کتاب تصریح کرد: این جشنواره کماکان با توجه به کارکرد متمایز آن، در همان شکل قبلی  به کار خود ادامه می دهد لیکن کارگروه ویژه ای به بازخوانی آیین نامه و ارائه پیشنهادات تازه خواهند پرداخت.

در این نشست، مصوبات جلسه نهایی کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب تشریح شد؛

۱- جایزه کتاب خلیج فارس: برابر آیین نامه جاری در دبیرخانه جشنواره فرهنگی خلیج فارس و همزمان با آن، و با حضور پررنگ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و استان های مجاور خلیج فارس، همچنان با قوت لازم برگزار گردد.

 

۲- جایزه گام اول: در ذیل جایزه کتاب سال مورد ارزیابی و تشویق قرار گیرد و به عنوان اثر ویژه در بخش جوانان معرفی گردد و ارزش مادی جایزه به منظور تشویق جوانان، همسنگ جایزه کتاب سال گردد.

 

۳- جایزه جلال آل احمد و جایزه پروین اعتصامی:

الف : اجرای عملیات دبیرخانه علمی و اجرایی دو جایزه یاد شده، از سوی وزارتخانه به بنیاد شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی تفویض گردد .

ب: بنیاد مذکور، با تشکیل کارگروه کارشناسی، به بازخوانی آیین نامه های اجرایی پرداخته و پیشنهادات خود را به منظور بررسی در دوره دوم این کارگروه، تا پس از بررسی نهایی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد گردد .

 

۴- جایزه کتاب فصل

الف : تشریفات داوری علمی کتاب فصل، همچنان ادامه یابد، لکن مراسم و تشریفات اجرایی مراسم آن و جایزه مستقل آن حذف گردد.

ب : آثار ارزشمند در هرفصل ، به عنوان بهترین های فصل و یا نامزدهای احتمالی کتاب سال ، بر روی میز داوری کتاب سالِ همان سال قرار گیرد و لیست کلیه بهترین¬ها و نامزدهای احتمالی کتاب سال در اختیار افکار جمعی و رسانه های عمومی کشور قرار گیرد.

ج: از رسانه ها و صفحه ها و درگاه های تخصصی رسانه ها درخواست گردد، به نقد و ارزیابی آن آثار پرداخته و نقد خود را نیز برای جشنواره نقد کتاب ارسال نمایند .

ج: آئین نامه جایزه کتاب سال - که به آن در بند آخر نیز اشاره خواهد شد - به گونه ای بازبینی شود که زمینه رقابت گسترده تر از قبل را فراهم آورد ، و تعداد جوایز در دو بخش برگزیده و تشویقی افزایش یابد .

 

۵- جشنواره نقد کتاب ، با توجه به ماهیت و کارکرد متمایز آن ، به کار خود با قوت ادامه داده و کارگروه ویژه ای به بازخوانی آیین نامه و ارائه پیشنهادات جدید به دور دوم این کارگروه تشکل شود.

 6 -  با توجه به جایگاه جهانی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ، فعالیت آن همچنان با قوت ادامه یافته و به منظور بهره بردن از نقش آن در عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی ، گروه ویژه ای تشکیل تا روند دیدبانی علمی ، ارزیابی آثار و اجرایی آن را با مشورت اساتید ، صاحبنظران و دست اندرکاران داخل و خارج از کشور ، بازخوانی و برابر اهداف جهانی، پیشنهادهای مناسب را به دور دوم کارگروه جهت قرار گرفتن در فرآیند تصویب نهایی؛ ارائه نماید .

 - دبیرخانه جایزه کتاب سال ، با تشکیل جلسات ویژه¬ای روندهای علمی و اجرایی کنونی را با مشورت اساتید ، صاحب نظران و دست اندرکاران، بازخوانی و پشنهادات مناسب را به دور دوم این کارگروه- بویژه با عنایت به موارد بند دو و سه آمده در اینجا - به منظور قرار گرفتن در فرآیند تصویب نهایی ارائه نماید.

شورای تخصصی بررسی و بازنگری جوايز کتاب طی حکم دکتر سيدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۲۰/۳/۹۳ با هدف ارزیابی و ‌بررسی و اصلاح آيين‌نامه داوری های موجود جوایز فرهنگی حوزه کتاب ، با حضور آقایان دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر محمدرضا وصفی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی مهدوی‌راد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رضا مختاری، دکتر نجفعلی میرزایی، دکتر مالک شجاعی جشوقانی، دکتر سید محمود حسینی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی ، سید فرید قاسمی، دکتر سعید عدالت‌نژاد، دکتر مرتضی کریمی‌نیا، جواد محقق، ابوذر ابراهیم ترکمان، علیرضا کرمانی، علی اصغر سیدآبادی، مجید غلامی جلیسه، تشکیل و در ۱۲ جلسه کاری فشرده ، و طرح مباحث مختلف در خصوص اهداف ، و رویکرد و و عملیات علمی و اجرایی جوایز و با بهره گیری از نقطه نظرات سایر کارشناسان ، حسب مورد ،در نهایت پشنهادات خود را در تاریخ دوشنبه ۲۲/۴/۹۳ در هفت بند تهیه و به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمود .

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب