امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 49267 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۵:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهندس علی خان محمدی در نشست خبری اعلام کرد ؛

تولیدات کشاورزی جایگزین صادرات نفت شود/ تحقق اجرای الگوی کشت بدون کشاورزی قراردادی ممکن نیست / تولید گندم، ذرت و برنج کاهش یافته / کشاورزان هیچ نیازی به بذور تراریخته برای ارتقاء تولید ندارند

خبرایران : مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت: کشاورزان خبره عضو این مجمع با جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر یک درصد جمعیت کشاورزان کشور را تشکیل می‌دهند اما 28 درصد از محصولات کشاورزی توسط این افراد تولید می‌شود و آنها بهره‌وری و تجربه بالایی در تولید دارند که می‌توان این یافته‌ها و تجربیات را به سایر بخش‌ها انتقال داد.
تولیدات کشاورزی جایگزین صادرات نفت شود/ تحقق اجرای الگوی کشت بدون کشاورزی قراردادی ممکن نیست / تولید گندم، ذرت و برنج کاهش یافته / کشاورزان هیچ نیازی به بذور تراریخته برای ارتقاء تولید ندارند
به گزارش خبرنگار خبر ایران ، نشست خبری «مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور » روز دوشنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۹ با حضور «علی خانمحمدی» مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور و اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت برگزار ودر این نشست خبری مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور اظهارداشت : به دلیل شیوع کرونا و سایر مسائلی که جهان با آن مواجه شده، تولید گندم، ذرت و برنج کاهش یافته است.
خان محمدی تصریح کرد: به همین دلیل باید تولیدات استراتژیک با بهبود بهره وری افزایش یابد، زیرا در شرایط موجود، واردات کار آسانی نخواهد بود.
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه دولت باید به معیشت کشاورزان و بحث بیمه اجتماعی آنان توجه کند، گفت: در این صورت معیشت و امنیت کشاورزان و خانواده آنها تامین  می‌شود و اگر این اتفاق رخ ندهد شاهد مهاجرت کشاورزان به شهرها خواهیم بود که منجر به آسیب تولید می شود.
به گفته وی، سالانه ١٢٦ میلیون تن محصولات کشاورزی توسط کشاورزان در کشور تولید، فرآوری و عرضه می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور و دنیا پیشنهاد می دهیم تولیدات کشاورزی جایگزین صادرات نفت شود، گفت: اگر زنجیره های تولید پایدار ایجاد شوند و مدیریت به صورت درست اعمال شود می توانیم این موضوع را تحقق بخشیم.
خانمحمدی تصریح کرد: اگر زیرساخت های بخش کشاورزی به درستی فراهم شود نه تنها در تامین امنیت غذایی مشکل نداریم بلکه امکان صادرات نیز وجود دارد.
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه اجرای  الگوی کشت از سال ٨٨ در مجلس تصویب شده است، گفت: تاکنون این طرح در کشور اجرا نشده و وزیر جهاد کشاورزی وعده داده که از پاییز امسال این طرح اجرایی شود.  
وی افزود: اجرای این طرح باید همگام با کشاورزی قراردادی باشد و توسعه کشت قراردادی برای اجرای  طرح الگوی کشت الزامی است.
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور تعداد اعضای این مجمع را ٦٠ هزار نفر عنوان کرد و افزود: اعضای این مجمع یک درصد جمعیت کشاورزان کشور را تشکیل می دهند و ٢٨ درصد تولیدات مربوط به آنها است.  
وی در پایان گفت :  بخش کشاورزی ۲۵ درصد اشتغال را شامل می شود و در تولید ناخالص ملی ۱۸ درصد نقش دارد، این در حالی است که میزان بارش‌ها ۲۵۰ میلیمتر و یک سوم میانگین جهانی و تبخیر هم دو برابر میانگین جهانی است.
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی افزود: طی چند روز آینده از کارت اعتباری رونمایی می شود که به کشاورزان خبره، تسهیلات بسیار ارزان قیمت داده می شود.
وی وضعیت کشاورزان خبره را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تولیدات این گروه حتی نسبت به استانداردهای جهانی هم بالاتر است اما باید کشاورزان معمولی هم راه کشاورزان خبره را ادامه دهند تا آنها هم موفق باشند.
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی افزود: تفاهمنامه ای را با بخش تحقیقات و ترویج انجام داده ایم تا از طریق کانون های یادگیری، کشاورزی کشور را ارتقا بدهیم و  ۴۰۰ کانون یادگیری در کشاورز راه اندازی شده تا بهره وری افزایش یابد.
 
خانمحمدی اضافه کرد : کشاورزان خبره عضو این مجمع با جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر یک درصد جمعیت کشاورزان کشور را تشکیل می‌دهند اما 28 درصد از محصولات کشاورزی توسط این افراد تولید می‌شود و آنها بهره‌وری و تجربه بالایی در تولید دارند که می‌توان این یافته‌ها و تجربیات را به سایر بخش‌ها انتقال داد.
 
وی ابراز داشت : سال زراعی جاری سال متفاوتی برای کشاورزان بود زیرا علاوه بر مسائل تحریم با کرونا نیز مواجه بودند اما این بخش کشاورزی بود که در راستای جهش تولید و اقتصاد مقاومتی گام‌های استواری برداشت و با وجود افزایش هزینه‌های کمرشکن در این بخش وضعیت رشد اقتصادی کشور را بهبود داد و نیاز مصرف‌کنندگان را نیز تامین کرد.
 
مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت: کشاورزان در هر شرایطی به تولید خود ادامه داده‌اند و هر چقدر نیز هزینه‌های تولید افزایش یابد به کار خود ادامه می‌دهند، اما لازم است که دولت تسهیلاتی ارزان ‌قیمت، ماشین‌آلات کشاورزی با شرایط ویژه‌ در اختیار کشاورزان قرار دهند، زیرا قدرت خرید لازم برای فعالین این بخش از دست رفته است.
 
خانمحمدی  درباره وضعیت اعطای نهاده‌های کشاورزی توسط دولت و افزایش هزینه‌های تولید گفت: بر اساس رایزنی‌های انجام شده دولت به دنبال آن است که نهاده‌ها را کماکان در اختیار بخش تولید قرار دهند و وزیر قول داده که تا قبل از آغاز سال زراعی جدید وضعیت نهاده‌های باقیمانده در انبارها و گمرک را مشخص کند و در حال حاضر حجم زیادی از این نهاده‌ها منتظر اختصاص ارز 4200 تومانی یا نیمایی هستند تا وارد کشور شوند و در اختیار کشاورزان قرار گیرند.
 
مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور درباره اینکه آیا لزومی برای استفاده از بذور تراریخته در تولید محصولات کشاورزی کشور احساس می‌شود گفت: کشاورزان همواره به دنبال بهره‌وری و پایداری تولید هستند و در صورتی که از بذور استاندارد استفاده کنند هیچ نیازی به بذور تراریخته  ندارند زیرا این بذور مشکلات بهداشتی بعدی و آلودگی خاک را به همراه خواهد داشت.
 
خانمحمدی تاکید کرد: اگر دولت زیرساخت‌های بخش کشاورزی را فراهم کند ای اطمینان داده می‌شود که با ارتقاء بهره‌وری بخش کشاورزی بدون نیاز به محصولات تراریخته می‌توان ظرفیت‌های تولید را افزایش داد.
 
وی در پایان سخنان خود گفت: کشاورزان خبره و نمونه کشور به طور مثال در هر هکتار زمین کشاورزی 90 تن سیب زمینی برداشت می کنند این درحالیست که متوسط برداشت سیب زمینی در هر هکتار در کشورمان 30 تن است و در صورتی که دیگر کشاورزان نیز شرایط مشابهی داشته باشند تولید افزایش قابل توجهی خواهد داشت. 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب