امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4911 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

كامران شرفشاهی؛

شاهد جهش چشمگیری در عرصه طنز هستیم / طنز نیازمند فضای باز و آزادی های بیشتر است

كامران شرفشاهی معتقد است در دو دهه اخیر شاهد رشد و جهش چشمگیری در عرصه طنز كشورمان هستیم.
شاهد جهش چشمگیری در عرصه طنز هستیم / طنز نیازمند فضای باز و آزادی های بیشتر است

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی حوزه هنری ، كامران شرفشاهی نویسنده، شاعر و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه در سال های اخیر شاهد رویكرد رسانه های گروهی به طنز و طنزپردازان بوده ایم، اظهار كرد: این موضوع به نوبه خود بیانگر توجه اصحاب رسانه و اهل قلم به نیاز جامعه در این زمینه است.

وی ادامه داد: در قالب جشنواره ها و همایش های تخصصی طنز نیز در سال های اخیر برنامه هایی همانند جشنواره طنز سوره كه جایگاه قابل ملاحظه ای در بین طنزپردازان پیدا كرده، برگزار شده است و همچنین رویكردی كه در هنرهای دیداری و شنیداری و تجسمی نسبت به طنز پیدا شده است همه و همه دلالت بر رونق و توجه چشمگیری دارد كه امروزه طنز در جامعه ما به صورت روزافزونی پیدا كرده است. این طلیعه را می توان به فال نیك گرفت و جای آن دارد كه به چشم اندازهای امیدبخش تر و آفاق گسترده تری در این زمینه نظر داشته باشیم.

این نویسنده و پژوهشگر كشور با بیان این كه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد ظهور طنزپردازان چیره دست و نكته سنجی بوده ایم، عنوان كرد: به ویژه در دو دهه اخیر شاهد رشد و جهش چشمگیری در عرصه طنز كشورمان هستیم كه این روند موجب شده است تا شاعران و نویسندگان حتی به صورت خاص در این عرصه فعالیت كنند و انتشار مجموعه های متعدد شعر، داستان و نثر ادبی در قالب طنز، بیانگر ظرفیت هایی است كه تنها بخشی از آن تاكنون مجال عرضه یافته است.

شرفشاهی خاطرنشان كرد: با مروری بر ادبیات غنی و كهن پارسی، به این حقیقت دست می یابیم كه طنز همواره مورد توجه سخنوران نامدار ادب پارسی قرار داشته است. در آثار برخی از این سخن سرایان رگه هایی از طنز دیده می شود و در آثار برخی دیگر طنز به شكل پررنگ تری جلوه گر است. البته با بررسی آثار شاعران نامدار كشورمان با گونه های مختلفی همانند هزل، هجو، فكاهه و گونه های دیگری نیز رو به رو می شویم. اما طنز به شكل هوشمندانه و زیركانه ای برای بیان مسائل اجتماعی و مفاهیم اخلاقی در آثار شاعرانی به چشم می آید كه از اندیشه والا و دانش افزون تری برخوردار بوده اند.

وی با تاكید بر این كه طنز نیازمند فضای باز و آزادی های بیشتری ست، اظهار كرد: به همین سبب در دوره هایی كه شرایط مطلوب تری برای بیان حقایق و واقعیت ها وجود داشته، عنصر طنز در شعر شاعران جلوه بیشتری یافته است.

این نویسنده گفت: از بین شاعران كلاسیك كشور، سعدی و عبید زاكانی به طنز توجه ویژه و بیشتری نشان داده اند. البته شخصیت های دیگری نیز به تقلید از این شاعران كوشیده اند تا در این عرصه طبع آزمایی كنند. در دوران مشروطیت نیز شمار چشمگیری از شاعران كوشیدند تا از قالب طنز برای بیان اندیشه های اصلاح گرایانه خود سود بجویند و البته در این مسیر برخی به افراط افتاده اند كه این نكته بسیار مهم است . نباید در بیان مسائل و مفاهیم اجتماعی از میانه منطقی و اخلاقی فاصله گرفت و دچار افراط و تفریط شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب