امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 49006 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کیخسرو چنگلوایی درنشست خبری اعلام کرد؛

سالانه 1750 تن سموم پرخطر کشاورزی مصرف می‌شود/ قیمت سموم کشاورزی 35 درصد افزایش یافت / هجوم گسترده ملخ‌ها به کشور از مهرماه با رشد ۲۰ برابری است / گل جالیزدهه ها ست به صیفی کاران کشورخسارت می‌زند

خبرایران : رئیس سازمان حفظ نباتات کشورگفت : در داخل کشور سامانه‌ای داریم که مانیتورینگ سموم را انجام می‌دهد و آنها را از زمان مبدأ تا مقصد و رسیدن به دست مصرف کننده کنترل می‌کند، اما واقعیت این است که نمی‌توان به طور کامل کیفیت سموم را کنترل کرد.
سالانه 1750 تن سموم پرخطر کشاورزی مصرف می‌شود/ قیمت سموم کشاورزی 35 درصد افزایش یافت / هجوم گسترده ملخ‌ها به کشور از مهرماه با رشد ۲۰ برابری است / گل جالیزدهه ها ست به صیفی کاران کشورخسارت می‌زند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری « سازمان حفظ نباتات کشور» صبح امروزسه شنبه 28 مردادماه 1399 با حضور «کیخسرو چنگلوایی» رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و اصحاب رسانه در محل سازمان حفظ نباتات کشور برگزارودراین نشست خبری «کیخسرو چنگلوایی » رئیس سازمان حفظ نباتات کشوراظهارداشت: متاسفانه ملخ‌های صحرایی مهر ماه امسال به ایران برخواهند گشت و این بار حجم گسترده‌ای خواهند داشت.

چنگلوایی تصریح کرد : بر اساس پیش بینی‌هایی که انجام شده و فائو هم تأیید کرده احتمالا ۲۰ برابر حجم امسال و پارسال خواهد بود و گله‌های ملخ‌های صحرایی این بار گسترش زیادی خواهند داشت به طوری که مجبور می‌شویم در سطح یک میلیون هکتار با آنها مبارزه کنیم .

وی خاطرنشان کرد:  طبق برآوردها این حجم از مبارزه نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار خواهد داشت و سازمان خواربار جهانی فائوهم هجوم ملخ‌ها را پیش بینی کرده که بیشتر از سمت پاکستان و هند به ایران خواهند آمد و البته موج بعدی هم در دی ماه از سمت شبه جزیره عربستان به سمت ایران سرازیر خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عنوان داشت: درخصوص مقابله با این ملخ‌ها هم بخشی از امکانات داخل استفاده می‌شود و بخش دیگر از سازمان خواربار جهانی، فائو هم کمک می‌گیریم و در سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار هکتار با ملخ‌های صحرایی مقابله و کنترل شد که در غیر این صورت می‌توانستند بیش از صد هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور آسیب وارد کنند.

وی ابرازداشت : در کمیته‌ای موضوع استانداردسازی سمپاش‌های کشور پیگیری می‌شود، وجود ۵ هزار سمپاش غیراستاندارد در کشور را نمی‌توانیم رد کنیم به خاطر این که در طی سال‌ها فرسوده شده‌اند،‌ بخشی از آنها باید نوسازی و بخشی دیگر جایگزین شود.

چنگلوایی افزود: خط اعتباری مکانیزاسیون به مبلغ ۹۳ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و این خط اعتبار برای خرید کمباین، تراکتور و ادوات کشاورزی از جمله سمپاش‌ها است که می‌تواند در نوسازی سمپاش‌های کشور تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه ساماندهی ادوات موجود، نوسازی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های نوین از جمله پهپادها بخشی از برنامه‌های سازمان برای ساماندهی سمپاش‌ها است.

وی تاکید کرد : تقریبا صد درصد سموم مصرفی در بخش کشاورزی وارداتی است. ۳۵ هزار تن سم در کشور مصرف می‌شود که حدود ۱۷۵۰ تن یعنی ۵ درصد این سموم جزو پرخطر محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشوردرمورد عدم رضایت کشاورزان از کیفیت سموم هم عنوان داشت : سموم وارداتی هستند اما در داخل کشور سامانه‌ای داریم که مانیتورینگ سموم را انجام می‌دهد و آنها را از زمان مبدأ تا مقصد و رسیدن به دست مصرف کننده کنترل می‌کند، اما واقعیت این است که نمی‌توان به طور کامل کیفیت سموم را کنترل کرد.

وی در خصوص توزیع و مصرف نامتوازن سموم در بخش کشاورزی هم اضافه کرد: ما باید مصرف سموم را بر اساس نیازسنجی و از پایین به بالا انجام بدهیم و برنامه‌های ما باید تقاضامحور باشد و این مسأله را پیگیری می‌کنیم و از ابتدای امسال سموم و علف‌کش‌ها با ارزی نیمایی وارد می‌شود و قیمت سموم ۳۵ درصد افزایش یافته و سموم عمدتاً از کشورهای هند و چین وارد می‌شود.

چنگلوایی درمورد خسارت‌ صیفی‌کاران مناطق کشور به ویژه آذربایجان توسط علف هرز گل جالیز هم تصریح کرد: این علف هرز انگل است و مبارزه قاطعی برای آن وجود ندارد اما در عین حال دستورالعمل‌های کاهش خسارت را تدوین و اعلام کرده‌ایم و برخی روش‌های ترکیبی هستند که اگر کشاورزان استفاده کنند خسارت آنها کمتر خواهد شد.

 وی درپایان سخنان خود گفت: حدود ۳۰ سال است کشاورزان گوجه کار منطقه آذربایجان درگیر علف هرز انگلی گل جالیز هستند که خسارت‌هایی از ۳۰ تا ۹۰ درصد به آنها وارد می‌شود و علی رغم پیگیری‌های مختلف سموم شیمیایی و یا روش مبارزه منطق که بتواند خسارت این علف هرز را کاهش دهد از سوی مسئولان مربوطه ارائه نشده و این روند همچنان ادامه دارد و امیدوارم راهکاری برای حل این مشکل و برطرف کردن ان پیدا شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب