امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4845 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در پی كشتار مردم مظلوم غزه؛

مجاهدی: امروز سكوت و غزل زیبنده شاعر نیست

یک شاعر آیینی معتقد است در جهان امروز شاعر باید روشن و دقیق درباره حوادث پیرامونش اعلام موضع كند و به سكوت نشستن زیبنده او نیست.
مجاهدی: امروز سكوت و غزل زیبنده شاعر نیست

به گزارش خبرایران ، محمد علی مجاهدی (پروانه) شاعر پیش كسوت آیینی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه تعداد مجموعه های شعری كه درباره غزه در كشورمان سروده شده است زیاد نیست، اظهار كرد: یك شاعر وقتی وارد عرصه شعر می شود و یا هر هنرمندی در هر هنری، رسالت هایی را خواه ناخواه بر عهده می گیرد و به عنوان رسانه عمل می كند تا پیام مد نظرش را به گوش دنیا برساند.

وی هنر و به خصوص شعر را به لحاظ تاثیرگذاری بر مخاطب شگفت انگیز دانست و افزود: در دستورات دینی ما آمده است كه اگر كسی از شما طلب كمك كند و شما اعتنا نكنید، باید در مسلمان بودن خود شك كنید. در اشعار بزرگان ادب فارسی شاید نامی از غزه و فلسطین نباشد اما به طور كلی به كمك به مظلوم اشاره شده است.

مجاهدی ادامه داد: سعدی در شعر "بنی آدم اعضای یكدیگرند / كه در آفرینش ز یك گوهرند" تمام عالم هستی را به عنوان یك كلیت در نظر گرفته و می گوید وقتی در جایی از دنیا به این درخت تناور ضربه ای می خورد باید فریاد همه بلند شود و به داد مظلوم برسند.

این شاعر با اشاره به سخنی از حكیم نظامی مبنی بر این كه شاعر فرزند زمانه خودش است، عنوان كرد: شاعر باید بازتاب دهنده حوادثی باشد كه در زمان خودش اتفاق می افتد و اگر سال ها بعد خواستند درباره تاریخ ایران و منطقه تحقیق كنند باید از كلام شاعر متوجه شوند كه مردم فلسطین در برابر دشمنان چه رنجی متحمل شده اند.

وی گفت: شاید به اسم غزه و فلسطین در پیشینه ما اشعار نادر و كمی باشد، اما امروز با توجه به این كه اخبار هر لحظه به دست مردم می رسد، شاعر باید روشن و دقیق درباره حوادث پیرامونش اعلام موضع كند. در چنین جریانی كه موج بیداری جهان را فراگرفته است سكوت كردن و به غزل بسنده كردن زیبنده شاعر نیست.

مجاهدی در پایان با اشاره به دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در نیمه ماه مبارك رمضان گفت: امسال توفیق نداشتم در محفل ادبی شاعران با مقام معظم رهبری حضور داشته باشم اما شنیدم كه یكی از شاعران جوان شعری درباره مقاومت فلسطینیان خواند كه حضرت آیت الله خامنه ای هم از آن استقبال كردند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب