امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 48403 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

تحقق آرزوی 25 ساله مردم با مشارکت همه دستگاه ها؛

مهمترین پروژه ترافیکی عمرانی در ورودی غربی پایتخت احداث می شود

خبرایران : حسن رحمانی شهردار منطقه 21 گفت : پروژه فتح باغستان با حضور شهردار تهران به عنوان یک گره ترافیکی و مطالبه مردمی کلید خورد. این پروژه به واسطه همجواری با تقاطع بزرگراه آزادگان گره ترافیکی چند کیلومتری در ساعات پیک شبانه روز در ابتدای صبح و در بعدازظهر ایجاد می کرد و ترافیک ناشی از آن بزرگراه های فتح و آزادگان را به سمت باغستان و شهریار درگیر می کرد.
مهمترین پروژه ترافیکی عمرانی در ورودی غربی پایتخت احداث می شود

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی منطقه 21،  مشکلات اقتصادی، ویروسی که نفس ها را به شماره انداخته و گرمای طاقت فرسای این روزها، هیچ کدام نتوانسته در اراده شان خللی وارد کند. اگرچه به واسطه شرایط موجود ممکن است برخی در خانه ماندن را ترجیح دهند اما اینجا کارگران همه مشغول کارند. جایی در غربی ترین نقطه پایتخت که صنعت و سکونت با هم پیوند خورده و اتفاقا با عبور از هیاهو، نبض شهر با آرامش بهتری می زند. مهندسان و کارگرانی که روز را به شب پیوند می دهند تا بتوانند مهم ترین پروژه ترافیکی و عمرانی را به بهره برداری برسانند و خط پایانی بر گره ترافیکی بزرگراه فتح – باغستان و میزان بالای تصادفات در این محدوده باشد.

باز شدن کلاف ترافیکی ورودی پایتخت با احداث زیرگذر فتح- باغستان

پروژه احداث زیر گذر فتح – باغستان که قرار است مسیر شرق بزرگراه فتح را به سمت جنوب و باغستان و شهریار پیوند دهد، حالا نه صرفا یک طرح منطقه ای بلکه فرامنطقه ای است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، شهرداری و فرمانداری شهرهای باغستان و شهریار در تامین اعتبار آن مشارکت دارند. با « حسن رحمانی» شهردار منطقه 21 درباره چند و چون چگونگی این پروژه گفت و گو کرده ایم..

 امروز نه تنها در شهرداری تهران که در کشور بدون مشارکت نمی توان بسیاری از کارها را انجام داد و برای تامین زیرساخت های مان راهی جز مشارکت نداریم. حسن رحمانی با بیان این مطلب، مهم ترین روش در این خصوص را، سرمایه گذاری عنوان و می گوید: با شناسایی مطالعات گره های ترافیکی که در منطقه، فرامنطقه ای عمل می کردند، پروژه فتح باغستان با حضور شهردار تهران به عنوان یک گره ترافیکی و مطالبه مردمی کلید خورد. این پروژه به واسطه همجواری با تقاطع بزرگراه آزادگان گره ترافیکی چند کیلومتری در ساعات پیک شبانه روز در ابتدای صبح و در بعدازظهر ایجاد می کرد و ترافیک ناشی از آن بزرگراه های فتح و آزادگان را به سمت باغستان و شهریار درگیر می کرد.

وی به بیان مشارکت در تامین اعتبار پروژه می پردازد و می گوید: پروژه فتح باغستان چندین میلیارد اعتبار لازم داشت و شهرداری تهران به واسطه محدودیت منابع در اختیار و با توجه به اینکه احداث تقاطع غیر هم سطح مطالبه شهرهای باغستان و شهریار بود، تصمیم می گیرد پروژه های عمرانی خود را به روش مشارکتی انجام دهد و با این هدف با شهرداران و فرمانداران این شهرها تفاهم نامه مشترک امضا و تامین بخشی از اعتبار آن را برعهده گرفتند. بخش اعظم آن نیز با کمک سازمان مدیریت و برنامه از محل اعتبارات جرائم راهنمایی و رانندگی که بخشی سهم شهرداری است تامین کردیم. سهولت در دسترسی و کوتاه کردن مسیر تردد شهروندانی از تهران به باغستان، شهریار یا دیگر شهرک های مسکونی، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت از مزایای این طرح است.

شهردار ورودی غربی پایتخت به شهروندان این نوید را می دهد که پروژه عمرانی ترافیکی تقاطع غیر هم سطح فتح باغستان تا انتهای سال جاری به بهره برداری برسد. وی در پایان از زحمات معاونت ترافیک شهرداری تهران و معاونت فنی و عمران شهرداری تهران به خاطر حمایت از اجرای این پروژه قدردانی کرد. 

 
باز کردن آخرین گره ترافیکی ناایمن در منطقه 21

« غلامی» مدیر پروژه فتح باغستان است که با همکارانش شبانه روز برای به حداقل رساندن مدت زمان اجرای پروژه تلاش می کند. با او در محل اجرای پروژه صحبت می کنیم. می گوید:« پروژه فتح باغستان آخرین گره ترافیکی منطقه است که اگرچه چراغ دار نیست، اما به واسطه دور برگردانی که از سمت تهران به شهریار وجود دارد و مسیر 3 تا 4 کیلومتری در رفت و برگشت، از طرفی باریک و ناایمن بودن باعث مشکلات و تصادفات زیادی در این محور شده بود. ترافیک حاصل از این دور برگردان باعث ایجاد صف 2 کیلومتری در این مسیر شده بود. در این طرح دور برگردان از بین می رود و زیر گذر از شرق بزرگراه فتح به سمت جنوب که به باغستان، شهریار و دیگر شهرک های مسکونی می رود، احداث می شود.»

تخصیص 21 میلیارد تومان اعتبار

اما برای احداث زیر گذر فتح باغستان 21 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که مدیر پروژه با اشاره به اینکه احداث زیر گذر در مناطق شهری بسیار سخت و پر هزینه است معتقد است با توجه به معارض و مشکلاتی که در مسیر اجرای طرح وجود دارد ممکن است این میزان اعتبار دستخوش تغییر شود. غلامی می گوید:« تاسیسات گاز، برق و آب و مخابرات از زیر زمین عبور کرده که جابجایی یا حفظ این لوله ها علاوه بر اینکه سرعت کار را کاهش می دهد هزینه های بیشتری را تحمیل می کند.»

فاز دوم پروژه؛ احداث پل روگذر جنوب به غرب شهریار به کرج

اما پروژه فتح باغستان تنها به احداث زیر گذر خلاصه نمی شود. این طرح مهم ترافیکی و عمرانی قرار است  با ایجاد روگذر تکمیل می شود. مدیر پروژه با بیان این مطلب از فاز دوم پروژه می گوید:« در فاز دوم پروژه فتح باغستان پل روگذر جنوب به غرب ایجاد می شود که با احداث این پل دسترسی شهروندان از شهریار به کرج تسریع می شود. اما برای ایجاد این روگذر لازم است اصلاحاتی در محدوده ایجاد شود که اصلاح زیرگذر راه آهن و کنار گذر از اقدامات پیش رو است.» غلامی می افزاید:« زیرگذر راه آهن باریک است و نیازمند اصلاح ورودی دیوارها و ایجاد دیوارهای جدید است. در کنار زیر گذر، در ضلع شمال بزرگراه فتح که قرار است زیر گذر فتح باغستان ورودی آن باشد، کنار گذری به طول 150 متر و عرض 6 متر ایجاد می شود. با ایجاد این کنار گذر از تداخل خودروها جلوگیری می شود.» 

 
 
اول ایمنی بعد کار

طول زیر گذر فتح باغستان 700 متر، عرض 8 متر و طول سرپوشیدگی آن 120 متر است. تقاطع غیرهمسطح زیر گذر فتح باغستان 600 متر زیر گذر و 300 شمع با قطر یک و یک و 20 متر دارد.« مهدی عنایتی امین»سرپرست دفتر فنی پیمانکار گروه مهندسی آگورچین که مسئولیت اجرای طرح را برعهده دارد، او با بیان این مشخصات فنی می افزاید:« 113 شمع نیز برای اصلاح و تعریض زیرگذر راه آهن به کار رفته تا رسیدن 2 زیر گذر به یکدیگر مشکل ترافیکی ایجاد نکند. دیوارهای بتن درجا دارد و عرض زیرگذر به طور میانگین 12 و نیم متر است که 130متر دال عرشه از زیر بزرگراه فتح عبور می کند.» اما در اجرای این طرح 120 نفر مشغول به کار هستند که سلامتی و ایمنی آنها با آمدن ویروس کرونا بیش از همیشه مورد توجه است. او با تاکید بر این موضوع می افزاید:« محیط کار روزانه ضدعفونی و سلامت کارگران کنترل می شود.افرادی که علائمی داشته باشند، با در نظر گرفتن مسایل حقوقی به مرخصی می روند.»

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه21 : 600 تصادف خسارتی و 400 تصادف جرحی ناشی از گره ترافیکی فتح باغستان

یکی از اهداف ایجاد زیرگذر فتح باغستان جلوگیری از میزان بالای تصادفات بوده است.« سالمی» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه در این باره می گوید:« طی 3 سال گذشته 600 تصادف خسارتی، 400 تصادف جرحی و 2 مورد فوتی در این محور به دلیل شعاع گردش قوس و مسیر باریک آن اتفاق افتاده است که هر تصادف 20 دقیقه طول ترافیک ایجاد می کرد. با ایجاد زیرگذر بیشتر بار تردد از زیر گذر اتفاق خواهد افتاد و 20 دقیقه کاهش زمان سفر خواهد داشت. پیامدهای این طرح ترافیکی کاهش آلودگی هوا روان شدن ترافیک ایمنی و حفظ جان شهروندان است.» وی می افزاید:« منطقه 21 منطقه ای حاشیه ای است که بزرگراه های زیادی در این محدوده قرار دارند. بزرگراه لشگری، بزرگراه فتح، اتوبان تهران کرج، بزرگراه آزادگان و ... که بسیاری از تقاطع های هم سطح چراغ دار بودند. در سال 88 شهرداری منطقه اقدام به جمع آوری چراغ ها کرده است و تقاطع ها را به صورت غیر هم سطح اجرا می کند که کاهش ترافیک و گره های ترافیکی را از بین ببرد.»

 

شهردار باغستان : منتفع شدن شهرهای باغستان و شهریار و 2 تا 3 میلیون جمعیت ساکن غرب تهران از زیرگذر

برای تهیه گزارش از اهمیت احداث پروژه راهی باغستان شدیم شهری مابین منطقه 21 تهران و شهرستان شهریار. شهردار باغستان در همان ابتدا شاه بیت صحبتش را تشکر از جمعی می داند که با همت طرحی را که یک مطالبه عمومی بوده، عملیاتی کرده است. دکتر« رنجبر» می گوید:« در اهمیت این پروژه همین بس که روزانه ده ها هزار سفر در این محور در حال انجام است. مردمی که عمدتا برای انجام امورات روزانه از این شهر به تهران می روند و عصر ها با تن خسته برمی گردند، حتی یک دقیقه تسریع در رفت و آمد می تواند باعث باقیات و صالحات شود.» شهردار باغستان این طرح را فقط مطالبه مردمان باغستان نمی داند. او می گوید:« این زیرگذر 2 تا 3 میلیون جمعیت ساکن در غرب تهران را نیز از آن منتفع می سازد.»

سیل مهاجرت به شهرهای اطراف پایتخت و ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی

شهردار باغستان در ادامه از سیل مهاجرتی می گوید که از سال گذشته به شهرهای اطراف تهران صورت گرفته است:« تعدادی از شهروندان که سال گذشته در تهرانسر بودند و منزل اجاره می کردند، با توجه به افزایش قیمت ها نمی توانند در آنجا بمانند و به باغستان آمده اند.» می افزاید:« دیگر نمی توان برای شهرهای تهران مرز جغرافیایی کشید حتی اگر بخواهیم ترافیک تهران حل شود باید به شهرهای اطراف توجه کرد و حمل و نقل عمومی را توسعه داد. یعنی اتوبوسرانی شهر تهران اتوبوسرانی استان تهران باید باشد تا بتواند جوابگوی نیاز سفرهای درون استانی باشد. راه کلید توسعه است هر زمان ما راه های روان تر داشته باشیم توسعه بهتر اتفاق می افتد.»

5 میلیارد تومان تعهدی است که شهرداری باغستان برای تامین پروژه عهده دار شده است که بنا به گفته شهردار باغستان، تاکنون 2 میلیارد آن از محل ارزش افزوده پرداخت شده و در حال پیگیری برای تامین 3 میلیارد تومان دیگر از محل اعتبارات داخلی شهرداری باغستان هستند. 

 

رییس شورای شهر باغستان : وعده ای که روی کاغذ مانده بود

کار احداث زیرگذر فتح به باغستان از دی ماه 98 آغاز شده و انتظار می رود قبل از زمان تعیین شده یعنی پایان سال، به پایان برسد. وعده ای که « جلال امامی» رئیس شورای شهر باغستان آن را 25 ساله می داند که شورای شهر نیز در پیگیری تحقق آن موثر بوده است. می گوید:« این مطالبه 25 ساله مردم که سال ها تنها وعده روی کاغذ مانده بود با پیگیری های شهرداری تهران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همه ظرفیت های شهر باغستان عملی شد و حالا شهروندان باغستان و شهریار بی صبرانه منتظر افتتاح آن هستند.»

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب