امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 482 تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با امضا دوشهر،تهران وآنکارا خواهرخوانده شدند؛

قالیباف:دیپلماسی شهری باعث تحکیم روابط کشورها می‌شود

خبرایران : قرارداد خواهرخواندگی دو شهر تهران و آنکارا در مراسمی رسمی و در محل شهرداری آنکارا به امضای دکتر« محمد باقر قالیباف» شهردار تهران و "ملیح گوکچک" شهردار آنکارا رسید.
قالیباف:دیپلماسی شهری باعث تحکیم روابط کشورها می‌شود

به گزارش خبرایران، مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی دو شهر پس از دیدار رسمی شهرداران تهران و آنکارا و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و مدیران شهری و محلی صورت گرفت .

در این مراسم شهردار آنکارا با اظهار امیدواری نسبت به اینکه حضور محمد باقر قالیباف در این شهر باعث افزایش ارتباطات شهری شود،گفت:شهرداری آنکارا از اینکه میزبان شهردار تهران است،بسیار خرسند است وما مدت ها در انتظار این دیدار بودیم.

قالیباف نیز در این دیدار در پاسخ به خوش آمدگویی شهردار آنکارا تاکید کرد:ما از گذشته با شهرداری استانبول ارتباطات خوبی داشتیم و اکنون نیز این فرصت فراهم شده است تا با انعقاد پیمان خواهرخواندگی تعاملات و مناسبات افزایش پیدا کند.

در ادامه این نشست شهردار آنکارا با اشاره به ویژگی های مشترک جغرافیایی و آب و هوایی تهران و آنکارا گفت:هر دو شهر تهران و آنکارا در کنار دریا قرار ندارند.

شهردار تهران نیز با تایید اظهارنظر شهردار آنکارا تاکید کرد:آنکارا از جهت بارندگی موقعیت مناسب تری از تهران دارد اما با این حال ما در تهران ازهر 4 فصل سال بهره مند هستیم.

در ادامه این مراسم محمد باقر قالیباف اظهار امیدواری کرد که این پیمان باعث ارتباط بیشتر دو شهر در زمینه های فرهنگی شود.

شهردار آنکارا نیز با بیان اینکه امروز برای پایتخت هر دو کشور روز مهمی است،تصریح کرد:تهران و آنکارا پایتخت دو کشورریشه دار هستند و از امروز شهرداری های این دو شهر تصمیم گرفته اند روابط شهری خود را آغاز کنند.

"ملیح گوکچک" افزود:تهران و آنکارا دو شهر پیشرو در دیپلماسی شهری هستند.همانطور که آنکارا اتحادیه شهرداران دریای سیاه را راه اندازی کرده است و هم اکنون نیز طراحی امور شهرداری ها در ترکیه را عهده دار است،دوست خوبم آقای قالیباف نیز در سال 2008 مجموعه شهرداران آسیایی را تاسیس کرده است و بطور طبیعی برقراری روابط میان این دو شهر با این سوابق سود زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد:امروز این فرصت بدست آمده است تا ما میزبان آقای قالیباف و هیات همراه ایشان باشیم و از صمیم قلب امیدوارم که این حضور به توسعه روابط دو کشور کمک کند و همچنین همکاری ها میان شهرداری ها به الگویی برای همکاری بین کشورها تبدیل شود.

قالیباف نیز از پذیرایی و میزبانی خوب آنکارا قدردانی کرد و گفت:مفتخرم که توفیق پیدا کردم از پایتخت کشور دوست و همسایه بازدید داشته باشم .هر چند این سفر کوتاه است ولی مطمئنا می تواند در آینده نزدیک و با ارتباطات خوب در عرصه اقتصادی و فنی و فرهنگی جبران گذشته را انجام دهد.

شهردار تهران تاکید کرد:شهرداری های تهران و آنکارا می توانند در تشکل های موثر بین المللی در قالب مجموعه شهرداران کشورهای اسلامی،uclgو مجمع شهرداران آسیایی نقش آفرینی کنند.

وی افزود:تهران و آنکارا می توانند به عنوان دو پایتخت کشورهای همسایه و مسلمان با یکدیگر همکاری کنند و از طرف دیگر در تشکل های شهرداری ها در حوزه دیپلماسی شهری موثر واقع شوند.

قالیباف با بیان اینکه قلب های مردم تهران و آنکارا به یکدیگر نزدیک است،گفت:امروز ما این دوستی ها را بر روی سند و کاغذ می آوریم و به امید خدا روابط را توسعه می دهیم.

شهردار تهران همچنین بصورت رسمی از شهردار آنکارا برای حضور در تهران دعوت به عمل آورد.

شهردار آنکارا نیز با بیان اینکه امضای توافقنامه سرفصل جدید در روابط دو کشور است،تاکید کرد که از همه ظرفیت ها برای اجرای این تفاهمنامه استفاده خواهد کرد.

در پایان دو طرف توافق کردند که در حوزه های محیط زیست،حمل و نقل عمومی ،مترو،سرمایه گذاری و خدمات شهری با یکدیگر همکاری کنند.

پس از خروج قالیباف و ملیح گوکچک از محل امضای مذاکرات شهردار آنکارا رانندگی اتومبیل حامل  قالیباف را برعهده گرفت و پس از بازدید از پروژه های آنکارا در ایستگاه راه آهن شهردار تهران را بدرقه کرد.

گفتنی است این مراسم با حضور گسترده خبرنگاران رسانه های گروهی ترکیه برگزار شد.

آنکارا به عنوان شهری جدید و مدرن پایتخت و پس از استانبول دومین شهر بزرگ کشور ترکیه محسوب می شود که حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارد .

شایان ذکر است پیمان خواهر خواندگی بین شهرهایی امضا می‌شود که نوعی وجه تشابه و همسانی از قبیل ویژگی‌های تاریخی ، فرهنگی و ... مشترک با یکدیگر داشته باشند تا از ظرفیت‌های یکدیگر برای پیش برد اهدافشان استفاده کنند و با اعزام گروه های کارشناسی از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش شهردار تهران پس از امضای قرارداد خواهر خواندگی به منظور حضور در نشست دوره ای بخش غرب آسیای مجمع شهرداران جهان UCLG MEWA که خود ریاست آن را بر عهده دارد ، آنکارا را به مقصد قونیه ترک کرد .

متن کامل پیمان خواهرخواندگی تهران و آنکارا به شرح ذیل است:

در راستای توسعه و تحکیم مناسبات دیرینه ، دوستانه و برادرانه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه و با ابراز تمایل به تقویت و گسترش بیش از پیش مناسبات شهری و با پیروی از اصول روابط دوستانه و حسن همجواری، شهرداران تهران و آنکارا، خواهرخواندگی بین دو شهر را اعلام داشته و پیرامون همکاری در زمینه های ذیل، در چارچوب امکانات و قوانین موجود دو کشور، به توافق رسیدند:

1- تحکیم و گسترش روابط دوستانه بین شهروندان دو شهر

2- تبادل تجارب و اطلاعات در زمینه های مدیریت شهری، خدمات شهری، ساخت و ساز و توسعه شهری، حمل و نقل و ترافیک و حفاظت ازمحیط زیست شهری

3- ترغیب و تشویق همکاری های تجاری و اقتصادی سودمند و سرمایه گذاری های مشترک در طرح های توسعه شهری

4- همکاری در طراحی و اجرای پروژه های مورد نیاز و علاقه دو شهر و همچنین ایجاد تسهیلات لازم به منظور حضور فعال شرکت ها و پیمانکاران بخش خصوصی دو کشور در پروژه های یکدیگر

5- تبادل گروه ها و هیات های فرهنگی و کارشناسی با هدف توسعه روابط فرهنگی و آموزشی

6- تقویت همگرایی و همکاری بین دو شهر در نهادها و مجامع منطقه ای، قاره ای و بین المللی با هدف توسعه و ارتقای همزیستی، صلح و رفاه شهروندان دو شهر، دو کشور، منطقه و جهان

به گزارش شهرنوشت، طرفین همچنین موافقت نمودند زمینه های اجرای مفاد این پیمان را از طریق تشکیل کمیته های مشترک همکاری و تبادل هیات های مدیریتی و کارشناسی فراهم نمایند.

این پیمان در تاریخ 27 آذرماه 1392 هجری شمسی برابر با 18 دسامبر2013 میلادی در دو نسخه به سه زبان فارسی، ترکی و انگلیسی که هر دو نسخه از اعتبار حقوقی یکسانی برخوردارند، تنظیم و در آنکارا به امضا رسید و از زمان امضا به مورد اجرا درخواهد آمد.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب