امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 469 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۴:۳۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس کل بانک مرکزی خبرداد؛

ایران از پیشرفت‌های بانکداری الکترونیک دور نیست / مجازی شدن در بانکداری الکترونیکی همچون موج است

خبرایران : رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مجازی شدن در بانکداری الکترونیکی مانند موج است گفت: ایران از پیشرفت‌های بانکداری الکترونیک دور نمانده است.
ایران از پیشرفت‌های بانکداری الکترونیک دور نیست / مجازی شدن در بانکداری الکترونیکی همچون موج است

به گزارش خبرایران، ولی اله سیف در همایش هم‌افزایی دانشگاه ها و بانک ها در توسعه بانکداری مجازی گفت: بانکداری الکترونیک با تلاش شبکه بانکی کشور، وضعیت مطلوبی دارد و توانسته است این خدمات را رشد و توسعه داده و به خدمتی همگانی تبدیل نماید.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: در سال های گذشته، توسعه فناوری و کاربرد آن در لایه های مختلف اجتماع از موضوعی پیچیده و فنی که به افراد ویژه ای اختصاص داشت به امری همگانی تبدیل شده است.

سیف افزود: امروزه در کشورهای پیشرفته، کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان شاخص سواد شناخته شده است. وی با اشاره به اینکه ایران نیز از پیشرفت‌های بانکداری الکترونیک دور نمانده است تاکید کرد: امروزه مراودات شهروندان با شبکه بانکی عمدتا بر بستر خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات شکل گرفته و بانکداری و پرداخت الکترونیکی به عنوان رکن اساسی فعالیت های شبکه بانکی کشور شناخته می شود.

وی پیشرفت های بانکداری الکترونیک کشورمان را مطلوب توصیف‌ کرد و افزود: مجازی شدن در بانکداری الکترونیکی همچون موج است و می تواند فرصتی عظیم یا تهدیدی جدی باشد. در مقابل این موج می‌توان خنثی بود و در برابر ضرباتش، حالت انفعال و تسلیم به خود گرفت یا این که با تدبیر و شناخت دقیق فرصت ها و تهدیدها، از انرژی فراوانش برای پیشبرد سریع‌تر اهداف نظام پولی بهره برد.

رئیس کل بانک مرکزی بانکداری مجازی را متفاوت از بانکداری الکترونیکی دانست و خاطرنشان کرد: بانکداری مجازی مفهومی است که در آن بانک به عنوان یک عضو، در فضای مجازی با دیگر افراد وارد تعامل می شود. تعامل در این منظر به معنی ارائه خدمات نیست بلکه بانک به عنوان یک واسطه مالی، در کلیت خود در این فضا حضور مجازی دارد.

سیف با بیان اینکه بانکداری مجازی به معنی حضور بانک ها در فضای مجازی به مفهوم کلی آن است اضافه کرد: این امر با خدمات بانکداری اینترنتی، بانکداری همراه، کارت های بانکی و به طور کلی خدماتی که از آن اصطلاحا با عنوان بانکداری الکترونیکی یاد می کنیم ماهیتا متفاوت است. در این تعریف نباید مصادیق را با مفاهیم یکسان گرفت، چه در غیر اینصورت نیازی بین تفکیک دو عبارت بانکداری الکترونیکی و بانکداری مجازی نیست.

وی با تاکید بر این نکته که نباید بانکداری مجازی را به حضور بانک در فضای مجازی تنزل داد، به نقش اطلاعات و آمار در بانکداری الکترونیکی اشاره کرد و بیان داشت: بحث بزرگ داده (Big Data) را می توان از جمله مباحث مهم فناوری روز دانست. بانک به برکت حضور خود در فضای مجازی، می تواند حجم عظیمی از داده ها را اخذ نماید که دریافت و پردازش آن در مراودات فیزیکی به هیچ عنوان میسر نبود.

رئیس کل بانک مرکزی جهان پیش رو را دنیایی در حال تغییر و دگرگونی مداوم خواند و اظهارداشت: در این تغییرات نسبت به ثبات هیچ بخشی اعتمادی نیست. هیچ چیزی بیشتر از فضای مجازی بیانگر این تلاطم نیست. حضور بانک ها در فضای مجازی و به تبع آن بانکداری مجازی، مسیری است که می تواند بازتعریفی از بانکداری در این دنیای پرتغییر خطرناک ارائه کند. همگامی حوزه پول و دانشگاه در واشکافی این پدیده، فرصت مغتنمی برای کشور است تا پیش از تبدیل فرصت به تهدید از مزایای آن بهره مند شود.

سیف در پایان سخنانش با اشاره به توانایی مراکز علمی، دانشگاهی و تولیدکنندگان تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی در حوزه بانکداری الکترونیک تاکید کرد: لازم است بانک مرکزی و بانک های کشور، حمایت از تولیدات داخلی و استقبال از طرح های پژوهشی دانشگاه ها و مراکز علمی در رابطه با حوزه فناوری اطلاعات را در دستور کار خود قرار داده و به آن اهتمام جدی داشته باشند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب