امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4638 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پایان تحریم ها برای ۴ بانک ایرانی

چهارده شرکت مهم ایرانی در دولت یازدهم از فهرست تحریم ها خارج شده و فعالیت های بین المللی خود را از سر گرفتند.
پایان تحریم ها برای ۴ بانک ایرانی

به گزارش  خبرایران؛ شرکت بیمه معلم (بیمه گر ناوگان کشتیرانی ایران) از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد و همزمان با چهار بانک ایرانی، نام بیمه ایران در فهرست 7 شرکت خارج شده از تحریم اروپا دیده می شود.

بر اساس توافقات صورت گرفته، شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های نفتی جهان هم اکنون از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شده است.

در ماه های اخیر نشانه های روشنی از تضعیف تحریم های اقتصادی علیه ایران به چشم می خورد. این تحریم ها که از سال 2012 میلادی بشدت افزایش یافته بود، از اواخر سال گذشته بتدریج در حال لغو است و بدین ترتیب شرکت هایی که در این سال ها به دلیل اعمال محدودیت های تحریم با مشکلات بسیاری مواجه شده بودند، یک بار دیگر به فعالیت های روزمره خود بازمی گردند.

همان طور که حسن روحانی رئیس جمهوری نیز پیش از این گفته است، در دیوار تحریم ترکی ایجاد شده است که شالوده آن را بر هم زده است و روز به روز شکافی که در آن به وجود آمده بیشتر می شود. با روی کار آمدن دولت یازدهم که اعتدال را سرلوحه سیاست های خود قرارداده است، فضای بین المللی که پیش از این علیه ایران بود، تغییر کرد و نگاه ها مثبت شد.

در ادامه نیز توافقات اولیه ایران با گروه 1+5 و لغو بخشی از تحریم ها، این فضای مثبت را تقویت کرد بطوری که در نزدیک به 11 ماهه اخیر، شاهد خروج تعدادی از شرکت های ایرانی و افراد حقیقی از فهرست تحریم ها هستیم.

روز گذشته نیز شرکت بیمه معلم با صدور حکم دادگاه اروپا از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد.

از دو سال پیش و زمانی که بیمه معلم بیمه کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت، اتحادیه اروپا نسبت به تحریم بیمه معلم اقدام کرد. از زمان شروع این تحریم، شرکت بیمه معلم با اقامه دعوی به دادگاه اروپا نسبت به اثبات حقانیت این شرکت اقدام کرد که در نهایت، با پیگیری های مکرر معاونت حقوقی و امور بین الملل ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و مسئولان ذیربط، دادگاه اروپا با صدور حکمی، این شرکت را از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج کرد.

بیمه معلم بطور قطع آخرین شرکتی نیست که از فهرست تحریم ها خارج شده است. پیش از آن نیز شرکت های زیادی از بانک گرفته تا شرکت های نفتی و برقی از شمول تحریم ها خارج شده اند.

پس از آن که بانک های ملت و سینا در اواخر سال 1391 موفق شدند با شکایت نزد دادگاه های اروپایی، تحریم های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا را کنار بزنند، در اواخر سال 1392 نیز تعداد دیگری از بانک های ایرانی از شمول تحریم خارج شدند. براین اساس در دی ماه سال گذشته با رأی دادگاه اروپا چهار بانک توسعه صادرات، پست بانک، رفاه کارگران و بانک بین المللی پرشیا به جمع بانک های غیر تحریمی کشور پیوستند.

به گزارش ایرنا ، در این زمینه بانک های تجارت و صادرات نیز با طرح شکایت نزد دادگاه های اروپایی به دنبال لغو تحریم های اعمال شده هستند که بزودی رأی دادگاه یاد شده درباره آن ها نیز صادر خواهد شد. بنابراین مدیران عامل بانک ها با فراهم شدن زمینه از طریق وکلای خود، لغو کامل تحریم ها را پیگیری کرده اند که تعدادی از آن ها به نتیجه رسیده اند.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب