امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 45920 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

پیام دکتر توفیقی همزمان با آغاز به کار سازمان :

تبیین محورهای فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت در سال 99

با تنوع بخشی به محصولات فناورانه در صدد پاسخگویی حداکثری به نیاز های صنعت در همه سطوح راهبردی هستیم ، نه صرفا یک پیمانکار پژوهشی.
تبیین محورهای فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت در سال 99

به گزارش خبرایران ، رییس پژوهشگاه صنعت نفت، تنوع بخشی به محصولات فناورانه این مجموعه را از سیاست­های محوری سازمان در سال 99 برشمرد و گفت: در سال جدید با تقاضا­ی بیشتری نسبت به سال گذشته از سوی صنعت مواجه خواهیم بود، از این رو باید سبد محصولات فناورانه خود را گسترش بخشیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای موجود باشیم و این امر به طور حتم مستلزم ظرفیت­ سازی و توانمندسازی بیشتر در داخل پژوهشگاه صنعت نفت است.

ایشان افزود : همواره صنایع نفت و گاز طرح های توسعه ای وسیعی داشته اند و معنای آن این است که نیاز­های فناورانه صنعت، بطور مستمر رو به توسعه است و در شرایط فعلی کشور که شرکت­ های خارجی نیز حضور ندارند، باید از این فرصت استفاده کرد تا پژوهشگاه در جهت خلق ارزش و فناوری، جایگزین این شرکت ­ها شود.

توجه به سلامت کارمندان در اولویت سازمان است

دکتر توفیقی با بیان اینکه در شرایط فعلی بدون تردید، اولویتِ اول مدیرانِ این مجموعه توجه به سلامتی کارمندان است، تصریح کرد: منابع انسانی همواره با ارزش­ترین سرمایه­ های سازمان محسوب می شوند، بنابراین در شرایط کنونی کشور که همگان با ویروس کرونا مواجه هستند، ضروریست کارکنان این مجموعه در تمامی فعالیت­ ها، نکات ایمنی را به طور مطلق، چه در داخل و چه خارج از سازمان رعایت کنند و در این راستا به توصیه های واحد HSE که همواره همراه آنها بوده است، عمل کنند.

ایشان ادامه داد: با توجه به ارزشی که برای همکاران خود در پژوهشگاه صنعت نفت قائل هستیم، طبیعتا سیاست های تقویت انگیزه و انگیزشی در سال جدید نیز ادامه پیدا خواهند کرد، چرا که ایجاد انگیزه برای کارکنان، بزرگ­ترین موتور محرک برای تحقق اهداف این سازمان است؛ از این رو هرگونه سیاستی که باعث تقویت انگیزه در بین همکاران شود از اولویت های این مجموعه محسوب می­شود.

رصد فناوری های نوظهور و مطالعات آینده پژوهی

رییس پژوهشگاه، با تاکید بر این که این مجموعه یک مرکز علمی است و باید به آخرین تحولات علمی در دنیا مسلط باشد، گفت: همانند سال گذشته از یک سو مطالعات آینده پژوهی و رصد فناوری­ های نو ظهور را در برنامه خواهیم داشت و از سوی دیگر محققین این مجموعه توسعه فناوری­های نوظهور را در دستور کار خود قرار خواهند داد، بنابراین به صورت مستمر فناوری­ های جدید دنیا رصد خواهد شد و تاثیرگذاری آن­ها بر صنعت نفت و گاز نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دستیابی به " پژوهشگاه سبز" با تمرکز بر موضوع توسعه پایدار

رییس پژوهشگاه صنعت نفت به موضوع مهمِ توسعه پایدار که از مباحث روز دنیا نیز محسوب می ­شود اشاره کرد و گفت: همه کشورها و سازمان­ ها همواره تلاش می کنند که در جهت توسعه پایدار نقش مهمی ایفا نمایند، ما نیز باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که در سال 99 یک پژوهشگاه سبز داشته باشیم و توجه به کاهش مصرف انرژی و آب ، مدیریت صحیح پسماند و مواد آلاینده می تواند ما را در این مهم یاری کند.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد که این مجموعه علاوه بر اینکه با بهترین و بالاترین راندمان، کار خود را انجام می ­دهد، در همه­ ی جهات به عنوان یک "پژوهشگاه سبز" قلمداد شود.

پیشبرد اهداف سازمان با تکیه بر چابک سازی فرآیند ها

ایشان شعار "چابک سازی سازمان" که در سال گذشته مطرح شده بود را مورد تاکید مجدد قرار داد و گفت: در جهت تحقق این شعار، برخی فرآیندها بازنگری و برخی دیگر ساده سازی شده ­اند و در همین راستا اختیارات زیادی به مدیران طرح­ ها و پروژه ­ها و برخی از اختیارات، از ستاد به صف واگذار شده است.

وی ادامه داد: در سال 98 دفتر مدیریت پروژه را در پردیس ­ها تاسیس کردیم و امیدواریم که در سال جدید ساختار و سازمان این دفاتر نهایی، مستقر و اجرایی شوند و اطمینان دارم با استقرار این دفاتر در پردیس ­ها، شعار چابکی سازمان بیش از سال 98 تحقق پیدا خواهد کرد.

توفیقی بر ادامه روند چابک سازی سازمان در سال 99 نیز تاکید کرد و افزود: در سال جدید نیز ساده سازی مقررات و فرآیندها در دستور کار خواهد بود و از تمامی همکاران می­ خواهم در انتخاب شعار جدید برای سال 99 ما را همراهی کنند و پیشنهادات خود را در این زمینه منعکس نمایند تا بتوانیم زمینه های پیشبرد اهداف سازمان را بیش از پیش فراهم کنیم.

تبدیل مرکز نوآوری به مرکزی برجسته با همکاری شرکت های دانش بنیان

دکتر توفیقی به افتتاح مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت توسط وزیر نفت و معاون علمی و فناوری رییس جمهور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این مرکز از سال 99 باید با برنامه ­­ریزی جدّی کار خود را آغاز کند و فعالیت­ های آن گسترش یابد، از این رو با چندین شتاب دهنده قراداد منعقد کرده ایم تا از تجربیات آن­ها بهره مند شویم.

ایشان افزود: در این زمینه از کمک­های وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همواره استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم این مرکز نوآوری را به عنوان یک مرکز نمونه با حضور استارت آپ ­ها، شرکت­ های دانش بنیان و استعداد­های جوان معرفی کنیم و ارائه خدمات به صنعت را گسترش دهیم.

دسترسی به منابع مالی پایدار، با استفاده از تجاری سازی فناوری های داخلی

وی در زمینه تجاری سازی فناوری ­های پژوهشگاه صنعت نفت در سال 98 گفت: پژوهشگاه صنعت نفت بابت تجاری سازی فناوری های خود در سال گذشته توانست حق امتیاز دریافت کند و این اقدام باید در سال جدید با جدیّت بیشتری دنبال شود. با توجه به تجربیاتی که در سال 98 بدست آورده ایم تصمیم داریم این مسیر را با عزمی راسخ دنبال کنیم.

ایشان در همین راستا تصریح کرد: برای نفوذ فناوری ­های این مجموعه به داخل صنعت نفت که از آرمان ­های مشترک همه ما است، باید بر لزوم تجاری سازی فناوری ها تاکید شود و اطمینان دارم اگر در بخش تجاری سازی فناوری ­ها بیشتر تلاش کنیم، می ­توانیم به منابع مالی پایدار دسترسی پیدا کنیم، از این رو تمام سعی خود را خواهیم کرد که فناوری­ هایی که توسعه شده اند ، در دل صنعت نفوذ کرده و موجب اثربخشی و بهبود فعالیت ­ها شوند.

همکاری با بروکرها با هدف پیشبرد ماموریت های سازمان

وی تصویب آیین نامه مرتبط با بروکر­ها را در هیات امنا از دیگر موارد مهم در سال 98 برشمرد و گفت: بروکرها در واقع سازمان­ هایی هستند که نقش واسط میان سازمان­های پژوهش و فناوری و صنعت را ایفا می کنند که همواره از تجارب مفیدی در دنیا بهره مند هستند.

ایشان افزود: بروکرها می­توانند در جهت اخذ پروژه­ های بزرگ از صنعت ما را یاری کنند چرا که این سازمان­ها از افرادی استفاده می­کنند که از تخصص مذاکرات حقوقی و بازایابی برخوردارند و می ­توانند در کنار همکاران پژوهشگاه، ارتباط بهتر با صنعت را برای ما میسر سازند .

میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پلی میان صنعت و دانشگاه

به گفته رییس پژوهشگاه صنعت نفت، طرح ملی میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه­ها که به تصویب وزارت نفت نیز رسیده است از طرح­های بسیار امیدوارکننده­ای است که به ارتباط بیشتر پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه­ها کمک خواهد کرد.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت در همین راستا گفت: نیرو­های جوان، با انگیزه و با استعداد بیشتری بر اساس این طرح می­ توانند به این مجموعه تزریق شوند و این افراد قادر هستند ما را در افزایش کیفیت و کمیّت پروژه ها و فعالیت ها کمک نمایند. طبق دستور وزیر محترم نفت، قرار است که شرکت ملی نفت منابع این طرح را تامین کند و امیدوار هستیم در سال99 شاهد آثار اجرایی این طرح باشیم.

همکاری با بخش خصوصی از طریق تنوع بخشی سبد مشتریان

ایشان تنوع بخشی به سبد ذی نفعان در سال 99 را یکی از مهم­ترین اقدامات برشمرد و گفت: تصمیم داریم در کنار بخش­های دولتی با بخش خصوصی و پیمانکاران بزرگ که پروژه­ های ملی را در کشور انجام می­دهند ارتباط بیشتری برقرار سازیم و همانطور که در گذشته عملکرد موفقی در این زمینه داشته­ایم، آن را گسترش دهیم و بسیاری از فناوری ­های تولید شده در پژوهشگاه را در اختیار شرکت ­های بزرگ خصوصی در داخل و خارج از کشور قرار دهیم تا سریعتر تجاری شوند و همچنین بتوانیم پروپوزال­ های مشترکی را به صنعت ارایه کنیم.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد که صرفا یک پیمانکار پژوهشی نباشیم، بلکه در تمام زنجیره شکل گیری ایده تا کشف راه حل و توسعه فناوری و حل معضلات و پیاده سازی و اثبات تکنولوژی در کنار صنعت باشیم و همکاری­ های خود را به همکاری­ های بلندمدت و با ثبات تبدیل کنیم.­

توفیقی بر لزوم گسترش و توسعه شبکه همکاری­های پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: از آن جا که ظرفیت­­های زیادی در دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی کشور وجود دارد، ایده­ های مناسبی در این مراکز شکل گرفته است که ما می­ توانیم به کمک آن­ها، پروژه ­ها و پروپوزال­ های مشترکی به صنعت ارایه کنیم و از این طریق از یک سو اعتماد صنعت را بیشتر جلب نماییم و از سوی دیگر سبد فعالیت­ های خودمان را توسعه دهیم.

گسترش فعالیت های پژوهشگاه صنعت نفت درگرو توسعه فعالیت های برون مرزی

توفیقی به توسعه فعالیت ­های برون مرزی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: هر چند همکاری ­های برون مرزی در شرایط کنونی بسیار دشوار است ولی می ­توانیم از فرصت ­هایی ایجاد شده برای همکاری با کشور­های همسایه استفاده نماییم.

وی در ادامه اظهار داشت: مشارکت و همفکری کارکنان این مجموعه برای مدیران آن ارزشمند خواهد بود. نیروی انسانی پژوهشگاه صنعت نفت در صف مقدم فعالیت­ های این مجموعه قرار دارند و اعتقاد دارم کارکنان این مجموعه در سال گذشته افتخارآفرینی کردند چرا که در سال 98 توانستیم در تمام زنجیره ارزش صنعت نفت فعالیت نماییم و پروژه­ های بزرگی را به انجام برسانیم.

توجه مدیران ارشد وزارت نفت به پژوهشگاه صنعت نفت

وی به حضور وزیر نفت در امضای برخی از قراردادهای پژوهشگاه با سایر سازمان ها اشاره کرد و گفت: وزیر نفت بارها از نقش پژوهشگاه در صنعت قدردانی کرده اند و شخصا در انعقاد قراردادهای این مجموعه حضور داشته اند و این امر از یک سو نشان از اعتماد ایشان به پژوهشگاه و از سوی دیگر نشان از ارتقا جایگاه این مجموعه در میان مدیران و کارشناسان صنعت نفت دارد. این مسیر هیچگاه برگشت پذیر نبوده و با اتکا به ظرفیت­ های علمی و پژوهشی متخصصان این مجموعه می­توانیم در سال 99 تاثیر گذاری بیشتری نیز داشته باشیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب