امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4515 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

برداشت 10 برابری عربستان و 3 برابری امارات و عمان از میادین مشترک نسبت به ایران

درحالیکه کشورمان دارای بیش از 20 میدان گازی و نفتی با دیگر کشورهای همسایه است، عربستانی ها 10 برابر، اماراتی ها وعمانی ها 3 برابر و قطری ها بیش از نیمی از تولید نفت و گازی خود را از میادین مشترک با ایران برداشت می کنند.
برداشت 10 برابری عربستان و 3 برابری امارات و عمان از میادین مشترک نسبت به ایران

به گزارش خبرایران، شاید مهمترین برنامه این روزهای وزارت نفت، بحث گسترش میادین مشترک ایران با کشورهای همسایه است چراکه به رغم در اختیار بودن نرم‌افزارها و انسان‌افزارهای سازمانی، باید اعتراف کرد که وضعیت مطلوبی در برداشت از این میادین وجود ندارد.

بنابه گزارشی هم اکنون 28 میدان مشترک گازی و نفتی در کشور وجود دارد که از این تعداد، ظاهراً 18 میدان نفتی؛ 4 میدان گازی و 6 میدان نفت‌و‌گاز قابلیت استحصال دارند. عمده‌ این میادین در منطقه‌ خلیج فارس قرار دارند که البته برخی منابع تعداد آنها را 15 میدان ذکر کرده اند. ضمن اینکه 13 مخزن دیگر در خشکی قرار گرفته‌اند که از میان آنها فقط 12میدان از میان آنها در مجاورت با عراق قرار دارند.البته این آمار شاید دقیق نباشد، چرا که 2 میدان مشترک با آذربایجان و ترکمنستان در این فهرست نیست. به هر حال حوزه‌های خلیج فارس و کشور عراق، مهم‌ترین این میادین مشترک ایران محسوب می شوند.

براساس سندی منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت، میانگین مجموع تولید «نفت» از میادین مشترک در سال1388 معادل 19درصد از تولید متوسط کل میادین دریایی است. همین سند حاکی است که مجموع تولید «گاز» از میادین مشترک «دریایی» در سال آخر برنامه‌ پنجم، حدود 88 درصد از کل تولید گاز از میادین دریایی باید باشد.

برداشت 3 برابری امارات و 10 برابری عربستان نسبت به ایران

متاسفانه هم‌اکنون کشور امارات مجموعاً از 5 میدان مشترک، به طور متوسط سه برابر کشورمان برداشت دارد. عربستان نیز از این میادین قریب به روزانه نیم میلیون بشکه برداشت می‌کند. اما میزان تولید ما حدود 50 هزار بشکه است. بدین ترتیب عربستان با نرخ سرسام آور 10 برابری در حال بهره‌برداری از آن‌هاست.از همین روست که وزارت نفت برنامه‌هایی تدارک دیده بود تا تولید جمعی را به مرز 1.2 میلیون بشکه در روز برساند.

تولید بیش از نیمی از نفت قطر از میادین مشترک

همچنین قطر از لایه‌ نفتی (و نه گازی) روزانه بالای 440 هزار بشکه تولید دارد که با در نظر گرفتن این‌که قطر حدود 701 هزار بشکه تولید روزانه نفت دارد، لذا می توان یافت که این کشور بیش از نیمی از تولید خود را فقط از همین یک لایه‌ مشترک برداشت می کند.بنابراین زیاده نیست اگر اذعان کرد به اینکه تقریبا تمامی صادرات گاز و محصولات گازی قطر از میادین مشترک استخراج و تولید می‌شود. به همین دلیل دولت قطر سرمایه‌گذاری عظیم چند صد میلیاردی را برای استخراج و تولید فرآورده‏ها و تبدیل نفت و گاز از این میادین انجام داده است.در این تمامی میادین مشترک فقط میدان مشترک با کشور عمان است که آن هم میزان تولید ایران حدود 3 برابر می رسد.

  

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب