امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 45036 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کتاب «درآمدی بر پدیدارشناسی هوسرل؛ بررسی بعضی مفاهیم اساسی» منتشر شد

خبرایران : کتاب «درآمدی بر پدیدارشناسی هوسرل؛ بررسی بعضی مفاهیم اساسی» تألیف بهمن پازوکی به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به بهای 40 هزار تومان در اسفندماه 1399 منتشر شد.
کتاب «درآمدی بر پدیدارشناسی هوسرل؛ بررسی بعضی مفاهیم اساسی» منتشر شد

در پشت جلد این اثر در معرفی آن آمده است: این نوشتـه گـزارشـی است مختـصر از سیـر پـدیـدار‌شنــاسی هوسرل از رهگذر بررسی بعضی از مفاهیم اساسی اندیشه‌اش. کتاب از چهار فصل تشکیـل شده است: فصل اول با عنـوان «کلیـات»، مشتـمل است بـر خلاصـه‌ای از زنــدگی هوسـرل، اصطلاح پدیدارشناسی، سیر فکری او و در آخر مراحل آغازین پدیدارشناسی.

سه فصل بعدی این کتاب مطابق با تقسیم‌بندی سه‌مرحله‌ای سیر فکری هوسرل انجام گرفته است: دورۀ اول فلسفۀ هوسرل که با کتاب پژوهش‌های منطقی شروع می‌شود به دورۀ «پـدیـدار‌شنــاسی تـوصیــفی» مشهور است. غـایـت هـوسـرل در پرورش پدیدارشناسی توصیـفی تـأسیـس علـم و فلسفـه به‌عنــوان رشتـه‌هایــی متقن بود.

مرحلۀ دوم فلسفـۀ هوسرل را که با انتـشار کتـــاب ایــده‌ها در سال 1911 آغـاز می‌شود، دورۀ «فلسفۀ استعلایی» می‌نامند. اندیشۀ بنیادین و راهبــر هوسرل در این دوره، یافتن پاسخ به مسئلۀ وجودِ عالم و واقعیت آن است.

مرحلۀ سوم تفکر هوسرل با انتشار کتاب بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی شروع می‌شود. محـرک فکـری او بحـرانـی بود که در آن دوران در فلسفـه به‌وجود آمده بود. او این محرک را وارد فلسفۀ استعلایی خود کرد و بدین‌ترتیـب، تـحولی در انـدیشـۀ خود به‌وجود آورد. مفهوم عمده‌ای که هوسرل در این دوره مطرح می‌کند، مفهوم «عالم زیسته» است.

فهرست این اثر عبارت است از:

مقدمه

فصل یکم: کلیات

زندگی نامه

اصطلاح پدیدارشناسی

سیر فکری هوسرل

مراحل آغازین پدیدارشناسی هوسرل

فصل دوم: پدیدارشناسی توصیفی

پژوهشهای منطقی

پیشگفتارهایی(تمهیداتی) بر منطق ناب

قول به اصالت روان شناسی و نسبت آن با منطق

ایده منطق ناب

حیث التفاتی

شهود مقولی

فصل سوم: پدیدارشناسی استعلایی

تعلیق حکم و تحویل بردن

نوئزیس و نوئما

بعضی کژفهمی ها در مورد نوئما

قوام بخشی

فصل چهارم: مرحله پایانی پدیدارشناسی

مقدمه

عالم زیسته

مفهوم افق

عالم زیسته و علوم طبیعی

عالم زیسته و فرهنگ(مسئله نسبی انگاری در فرهنگ ها)

تأثیر اندیشه های هوسرل

پدیدارشناسی در زمان حیات هوسرل

هوسرل و هیدگر

هوسرل در فلسفه اروپایی

رد پای هوسرل در علوم

کتابنامه

واژه نامه آلمانی فارسی

واژه نامه فارسی آلمانی

در بخشی از مقدمه این اثر به قلم بهمن پازوکی آمده است: مرلوپونتی، از پدیدارشناسان بنام فرانسوی، در پیشگفتار کتاب خود با عنوان پدیدارشناسی ادراک می پرسد: «پدیدارشناسی – چیست آن؟ اینکه نیم قرن بعد از انتشار اولین کار هوسرل این پرسش همچنان مطرح می شود، شاید به نظر عجیب برسد؛ با این حال هنوز پاسخی بدان داده نشده است.» این نوشته نیز ادعا ندارد که توانسته است پدیدارشناسی هوسرل را به نحو مبسوط و جامع و با ورود به جزئیات شرح کند، بلکه با توجه به محدودیتهای زمانی طرح پژوهشی، گزارشی است مختصر از سیر پدیدارشناسی هوسرل از رهگذر بررسی بعضی از مفاهیم اساسی اندیشه اش.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب