امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 44985 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۴:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بانک مهر ایران با فناوری‌های به‌روز در مسیر رفع محروميت گام برمي‌دارد

خبرایران : بانکداری الکترونیکی با معرفی ابزارهاي جديد، فرآيندهاي بانکي را با سرعت و سهولت بيشتري پيش مي‌برد و علاوه بر ارتقاي موارد امنيتي در انجام عمليات بانكي، كارايي بانك‌ها را نيز افزايش مي‌دهد.
بانک مهر ایران با فناوری‌های به‌روز در مسیر رفع محروميت گام برمي‌دارد

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در زمینه بانکداری الکترونیکي يكي از بانك‌هاي پيشرو در شبكه بانكي كشور است كه با معرفي ابزارهاي جديد، در اين زمينه گام‌هاي مؤثري برداشته است. پيشگامي اين بانك در معرفي، به‌كارگيري و توسعه بانكداري الكترونيكي تا جايي بوده كه فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي ضمن تقدير از فعاليت‌هاي اين بانك، گفته است: كاملاً محسوس بود كه مي‌توان با فناوري‌هاي پيشرفته به تحقق آرمان‌ها و آموزه‌هاي ديني كمك شايان توجهي كرد و گام بلندي براي رفع محروميت در كشور برداشت.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه و همچنین رفع محرومیت در کشور، فناوري‌هايي را مورد استفاده قرار داده که در حوزه بانکداري الكترونيك قرار مي‌گيرند. بانكداري الكترونيكي در مقايسه با بانكداري سنتي مي‌تواند سطح دسترسي مشتريان به خدمات بانكي را با هزينه كمتري، گسترش دهد. همچنين با ارائه راهكارهاي مديريتي، از بروز برخي بحران‌هاي بانكي جلوگيري كند.

رویکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در توسعه بانکدرای الکترونیكي بر اين اصل استوار است كه دريافت‌كنندگان تسهيلات قرض‌الحسنه عمدتاً از اقشاري با درآمد متوسط به پايين هستند و بنابراين بانك بايد كاري كند تا اين افراد با صرف كمترين زمان و هزينه بتوانند خدمات بانكي را دريافت كرده و در پول و وقت خود صرفه‌جويي كنند.

 

افزایش دسترسی به خدمات بانکی بدون افزایش شعب

در حالی که بانکداری سنتی، تلاش می‌کند با افزايش شعب که مستلزم صرف هزينه‌هاي بالايي براي سرمايه‌گذاري در خريد ساختمان، تهيه ملزومات و تجهيزات و همچنين پرداخت حقوق و دستمزد كارمندان است، سطح دسترسي مشتريان به خدمات بانكي را افزايش دهد، بانكداري الكترونيكي مي‌تواند همان خدمات را با گستردگي بيشتر و هزينه كمتر، فراهم آورد.

یکی از اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این زمينه، الکترونيکي كردن عمليات افتتاح حساب است. افتتاح حساب آنلاين در اين بانك، كه براي هر دو گروه مشتريان حقيقي و حقوقي قابل انجام است، نياز به شعب فيزيكي را كاهش داده است. مشتريان بدون اتلاف وقت براي حضور در شعبه و در نوبت ماندن، مي‌توانند به‌صورت آنلاين در اين بانك حساب باز كنند و مدارك مربوط به حساب بانكي خود را در محل كار يا منزل خود تحويل بگيرند.

افتتاح حساب الکترونیکی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، آثار محيط زيستي قابل توجهي نيز در حذف کاغذ از اين فرآيند بانکي دارد و هزينه‌هاي بايگاني و نگهداري از اسناد و مدارك را نيز به‌ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد.

 

بانکداری الکترونیکی و مدرن‌سازی خدمات شعب

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با وجود توجه به گسترش استفاده از ابزارهای آنلاین در ارائه خدمات مبتنی بر بانکداري الکترونيکي، همچنان فرآيند افتتاح حساب حضوري را در شعب خود به مشتريان ارائه مي‌دهد. با اين حال، افتتاح حساب حضوري نيز تغيير و تحولات قابل توجهي داشته و ابزارهاي بانكداري الكترونيكي در زمينه عمليات افتتاح حساب حضوري نيز كاربرد دارند.

برای این منظور، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با راه‌اندازی سامانه «مديريت يکپارچه عمليات اجرايي ديجيتال بانک» يا «ميعاد» در فرآيند افتتاح حساب حضوري نيز نوآوري‌هايي را ايجاد کرده است. با كمك اين سامانه مدارك مورد نياز براي افتتاح حساب توسط مشتريان به يك مورد، يعني كارت ملي كاهش پيدا كرده است. احراز هويت مشتريان نيز به‌صورت بيومتريك و با اثر انگشت انجام مي‌شود، روشي كه با استفاده از آن، تعداد موارد تقلب، كلاهبرداري و ساير اعمال مجرمانه در نظام بانكي به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند.

 

کاهش پیچیدگی‌های دريافت وام

از دیگر مزایای بانکداری الکترونيکي مي‌توان به کاهش پيچيدگي‌هاي مربوط به تقاضاي تسهيلات بانكي اشاره كرد. بانكداري الكترونيكي در بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، تعداد مراجعه به شعبه، براي دريافت انواع وام‌هاي قرض‌الحسنه را كاهش داده و دريافت وام از اين بانك، تنها با يك بار مراجعه به شعبه، امكان‌پذير است.

اطلاع از شرایط دریافت وام، سقف وام قابل دریافت، دسترسی به اطلاعات عملکرد حساب و همچنين معرفي ضامن و ارائه مدارک به‌صورت آنلاين قابل انجام هستند؛ به‌طوري که ضامن و متقاضي تنها يک بار و براي تكميل پرونده، به شعبه مراجعه مي‌كنند. اين شيوه، با كاهش سفرهاي غير ضروري براي متقاضي و ضامن، علاوه بر كاهش زمان صرف‌شده از طرف متقاضي، ضامن و كارمندان بانك، به شفافيت مراحل تقاضا، بررسي و پرداخت وام نيز كمك مي‌كند.

اطلاع از معدل حساب و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌اي در بررسي تقاضاي وام، از ديگر مزاياي اين ابزار بانکداري الکترونيکي است که توسط بانك قرض‌الحسنه مهر ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

ارائه راهکارهای مدیریت بانکی

بانکداری الکترونیکی نه تنها راهکارهای جديد، سريع و كم‌هزينه‌اي را پيش روي مشتريان قرار مي‌دهد، بلكه فرآيندهاي مديريتي و اجرايي بانك را نيز به‌گونه‌اي تغيير مي‌دهد كه روش‌هاي سنتي جاي خود را به روش‌هاي مدرن مي‌دهند. يكي از موارد حائز اهميت در مباحث مديريتي، جلساتي هستند كه ممكن است ساعت‌ها براي هماهنگي و برگزاري آنها زمان صرف شود، اما در نهايت، خروجي مطلوبي از آنها حاصل نشود.

از مواردی که در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار می‌گيرند، شاخص‌هاي عملکرد بانکي هستند که محاسبات دقيق و دسترسي به به‌روزترين مقادير آنها، همواره مورد توجه مديران بانكي است. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران با راه‌اندازي سامانه ارزياب آنلاين عملكرد بانكي يا «غدير» توانسته همزمان با كاهش زمان لازم براي جلسات، پاسخگوي نيازهاي مديران خود در حوزه دريافت اطلاعات باشد.

اطلاعات این سامانه همواره به‌روز است و مدیران می‌توانند اطلاعات مربوط به عملکرد شعب را در سطوح شهر و استان با یک روز وقفه، مشاهده کنند. همچنين عملکرد كلي بانك نيز قابل دسترسي است.

آماده‌سازی داده‌های به‌روز شاخص‌های ارزیابي عملکرد بانکي از آنجايي اهميت دارد که رصد اين داده‌ها در کوتاه‌مدت مي‌تواند نشانه‌هاي كاركرد نامطلوب و ورود به دوره بحران را پيش از آنكه به يك مسئله چالش‌برانگيز تبديل شوند، آشكار سازد. در اين صورت مديران، اقدامات پيشگيرانه را در دستور كار خود قرار مي‌دهند تا بتوانند از سپرده‌هاي افرادي كه با نيت خيرخواهانه اين بانك را انتخاب كرده‌اند، صيانت كنند.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب