امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4454 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۳۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

ظریف و اشتون صبح دوشنبه با هم دیدار می کنند

محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه مذاکره کننده 1+5 صبح امروز دوشنبه و در ششمین روز از مذاکرات وین 6، با یکدیگر دیدار می کنند تا روند نگارش متن توافق جامع را در سه روز گذشته مورد بررسی قرار دهند.
ظریف و اشتون صبح دوشنبه با هم دیدار می کنند

به گزارش خبر ایران، ششمین مرحله از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به میزبانی پایتخت اتریش صبح امروز( دوشنبه) با دیدار دو جانبه ظریف و اشتون وارد ششمین روز خود می شود و این درحالی است که معاونین دو طرف طی سه روز گذشته در چهار نشست تخصصی، نگارش متن توافق جامع هسته ای را در دستور کار خود داشته اند.

ˈمایکل مانˈ، سخنگوی کاترین اشتون که روند مذاکرات هسته ای در هر مرحله و دیدارها و رایزنی های دوجانبه و چند جانبه را به صورت خبرهای کوتاه در توئیتر شخصی خود منتشر می کند، پیشتر اعلام کرده بود که در مقاطعی از نگارش متن از سوی معاونان هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5، ظریف و اشتون به عنوان مسئولان دوگروه مذاکره کننده در ملاقات با یکدیگر روند پیشرفت در نگارش متن را مورد ارزیابی قرار می دهند.

ششمین مرحله از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به میزبانی پایتخت اتریش از روز چهارشنبه 11 تیرماه با ورود هیات ایران به وین آغاز شده و قرار است به طور مستمر تا تاریخ 20 جولای ( 29 تیرماه) ادامه داشته باشد.

با توجه با اینکه این دور از مذاکرات آخرین مرحله تا قبل از پایان فرصت تعیین شده در توافق موقت ژنو برای دستیابی به توافق جامع خواهد بود،طرفین مذاکره تلاش می کنند تا با پیگیری جدی مذاکرات به این هدف دست یابند.

وزیرخارجه ایران روز چهارشنبه در بدو ورود به وین در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: من و همکارانم با آمادگی کامل برای حضور در آخرین مرحله مذاکرات هسته ای قبل از 20 جولای با هدف دستیابی به توافق جامع به وین آمده ایم و اگر طرفین ما هم اراده سیاسی برای دستیابی به توافق جامع را داشته باشند، این هدف محقق خواهد شد.

محمد جواد ظریف با تاکید براینکه درمذاکرات زیاده خواهی ها و تحمیل را نخواهیم پذیرفت، افزود: هر زمانی که انتظارات بیش از اندازه و زیاده خواهی ها وجود داشته باشد،مانع پیشرفت مذاکرات خواهد بود و این یک اصل است .

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: ما هیچ چیزی بیشتر از حقوق خود نمی خواهیم و آماده هستیم تا نگرانی های بین المللی را هم برطرف کنیم اما معتقدیم که تحمیل نظرات راه مذاکره نیست و هیچوقت به تحمیل تن نداده و در این دور از مذاکرات نیز هیچ تحمیلی را نخواهیم پذیرفت.

ظریف همچنین درپیام ویدیویی خود که به نام ملت ایران منتشر شد، خاطرنشان کرد: در مدت زمان باقی مانده تا 20 جولای و مرحله ششم مذاکرات هسته ای فرصت منحصر به فردی داریم تا تاریخ ساز باشیم و به توافقی جامع درمورد برنامه هسته ای ایران دست یافته و به بحران غیر ضروری که ما را از پرداختن به چالش های مشترکی نظیر رخدادهای وحشتناک چند هفته گذشته در عراق بازداشته است، پایان دهیم.

وزیر خارجه ایران با تاکید براینکه در کنار همکارانش در وین تمام تلاش خود را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار بکار خواهد بست، تصریح کرد: ما داریم تلاش می کنیم تا به توافقی دست یابیم نه یک توافق خوب یا توافقی بد، بلکه توافقی عملی و پایدار و هر توافقی اساسا نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف بر طرف دیگر است.

ظریف خاطرنشان کرد: ما آماده ایم با تمهیداتی قاطع تضمین کنیم که برنامه هسته ای مان همواره صلح آمیز می ماند. هنوز برای پایان دادن به این افسانه که ایران به دنبال ساخت بمب است، فرصت باقی است و ما برای اثبات این ادعای خود ، سابقه ای 250 هزار ساله از عدم تجاوزگری داریم.

مذاکره کننده ارشد ایران تصریح کرد: دولت من به پایان دادن به این بحران غیر ضرور تا 20 جولای ( 29 تیر) متعهد است و امیدوارم همتایان من نیز اینگونه باشند.
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب