امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 44259 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۸:۲۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مهندس سیامک کلبادی در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

بذرهای وارداتی و تولید داخل شرکت نگین سبز برنا تراریخته نبوده و مقاوم به بیماری هاهستند/ دولت از مالکیت معنوی شرکت های کشاورزی حمایت کند/ کشاورزان از بذر شناسنامه دار استفاده کنند

مدیرعامل شرکت نگین سبز برنا گفت: به نظرم باید کشاورزان میزان استفاده از بذر خود مصرفی را کاهش دهند، اگر این اتفاق بیفتد، بزرگترین خدمت به آب ، خاک و کشاورزی ایران خواهد بود.
بذرهای وارداتی و تولید داخل شرکت نگین سبز  برنا تراریخته نبوده و مقاوم به بیماری هاهستند/ دولت از مالکیت معنوی شرکت های کشاورزی حمایت کند/ کشاورزان از بذر شناسنامه دار استفاده کنند

مهندس سیامک کلبادی بنیانگذارو مدیرعامل شرکت نگین سبزبرنا در گفتگو با خبرنگارخبرایران اظهارداشت: شرکت نگین سبز برنا درراستای افزایش ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی و رفع نیاز روزافزون کشور به تکنولوژی به روز جهانی در زمینه کشاورزی بعلت محدودیت های آبی خاکی موجود از سال 1387 در زمینه همیاری دراصلاح الگوی کشت مناطق مختلف کشور درقالب سهامی خاص فعال بوده و نمایندگی انحصاری چندین شرکت و پژوهشکده به نام اروپایی از کشورهای صربستان و کروواسی را دارا می باشد.

وی ادامه داد: اخذ این نمایندگی ها نه تنها امکان فعالیت شرکت در زمینه های اقتصادی را فراهم آورده ، بلکه در انتقال و توسعه دانش علمی و فن آوری نیز موثر می باشد. شرکت علاوه بر واردات انواع جدید، توانسته تکنولوژی تولید تعداد قابل توجهی ازارقام ذرت، آفتابگردان،گندم و جو را نیز وارد ایران کردیم و بر روی پروژه های ارقام علوفه ای جدید و دانه های روغنی و ... نیز با محوریت مصرف آب کمتر و تولید بیشتر در حال تحقیق و توسعه می باشد.

مهندس کلبادی ادامه داد: تامین حدود 10 درصد از بذر ذرت وارداتی کشور، ثبت و تجاری سازی انواع مختلفی از بذرغیرتراریخته، فراهم آوردن امکان تولید این بذر در داخل کشور، صرفه جویی در مصرف آب در حیطه کشاورزی و احیاء زنجیره تولید روغن نباتی در کشور به واسطه توسعه کشت دانه های روغنی از دستاوردهای این شرکت درایران است.

وی افزود: شرکت نگین سبزبرنا نمایندگی انحصاری چندین شرکت به نام اروپایی رانیزجهت تامین کودهای میکروبیولوژیک ، ارگانیک وسموم شیمیایی رااخذ کرده که بزودی این محصولات توسط این شرکت در دسترس کشاورزان کشور قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت نگین سبز برنا تصریح کرد: از حدود 12 سال پیش فعالیت شرکت نگین سبز برنا آغاز شد . ما دراین شرکت واردات انواع گیاهان جدید راهمراه با دانش آنها وارد ایران کردیم. از آنجایی که 80 درصد صنعت بذردنیا در انحصار 3 کشور مطرح جهانی است و ما تلاش کردیم که بتوانیم انواع بذرها را وارد کشور کنیم.

وی افزود: از کشور یوگسلاوی سابق که یکی از محدود شرکت های بذری آمریکایی و دو پژوهشکده ازکشور صربستان واردات بذر را شروع  و مزارع مختلفی در سراسر کشور و در اقلیم های مختلف ایجاد کردیم .

مهندس کلبادی ابرازداشت: علم کشاورزی پیشرفت کرده و برای هر اقلیمی می تواند بذر خاص خودش را داشته باشد، به قول کارشناسان خارجی هر مزرعه ای بذر خودش را خودش انتخاب می کند، بنابراین ما برای شرایط آب هوایی مختلف کشورمان جدیدترین و بهترین بذرها را انتخاب و وارد کرده و پس از آزمایش های فراوان به کشاورزان سراسرکشورمان معرفی کردیم.

وی ادامه داد: ما برای واردات بذرتابع نظرات کشاورزان از استانهای مختلف کشورمان هستیم. تاجایی که هرکدام را که کشاورز از مصرف آن راضی باشند، وارد و تولید می کنیم. ضمن اینکه قبل از تحویل بذر ها به کشاورزان ، با آزمایش های فراوان در مزارع مختلف این بذرها کاشته و نتیجه آن توسط کار شناسان شرکت  مورد بررسی قرار می گیرد.

بنیانگذار شرکت نگین سبزبرنا تاکید کرد: ما با 20 هزار کشاورزمستقیم درتمام استان ها توسط نمایندگان شرکت در ارتباط هستیم . بذرهای ماهمه آب محور بوده و محصول را به کشاورزان پیشنهاد می کنیم. تاکنون هم اکثر محصولات ما رکورد زده اند، به عنوان مثال در کرمانشاه دانه ذرت، درهمدان جو ، علوفه درلرستان و گندم ما در یک استان دیگرهمه بالاترین میزان تولید را به نام خود ثبت کرده اند.

وی افزود: کارگاه های آموزشی مختلفی را برای بهبود وضعیت بذر کشاورزان این سرزمین و دردشتهای مختلف برگزارمی کنیم . ولی برای کشاورزان روی تمام بذرها به غیرسیب زمینی و پنبه آزمایش انجام می دهیم . بذرهای ما به هیچ عنوان تراریخته نبوده و مقاوم به اکثر بیماری ها هستند

مهندس کلبادی با اشاره به اینکه تحریم ها بر رونق کشاورزی  داخلی افزوده، عنوان داشت: دلیل رشد شرکت ما در درجه اول به صداقت ما و در درجه دوم به کیفیت کار ماست. کشاورزان وقتی نتیجه کارشان خوب باشد دوباره به ما مراجعه می کنند. تحریم و نوسانات دلار تاثیرگذار و بر رونق بخش کشاورزی  داخلی افزوده است. متاسفانه درسال های اخیر چندین میلیون تن بذر ذرت وارد کشورشده، درحالی که ما می توانستیم اکثر این بذرها را در داخل کشور تولید کنیم.

وی افزود: بزرگترین خدمت به کشور در اختیار قرار دادن بذر خوب برای کشاورز است. اگر این مساله جدی گرفته شود، ما با کاهش واردات انواع دانه ها مانند سویا و ذرت مواجه خواهیم شد. درسال چند میلیاد دلار هزینه واردات بذر و دانه از کشورهای مختلف می شود. این درحالی است که 7 درصد هزینه تولید یک زارع را بذر تشکیل می دهد ، ولی 70 درصد در تولیداش اثرگذار است.

مهندس کلبادی ادامه داد: من درشرکت نگین سبزبرنا به عنوان بخش خصوصی در3 دوره وزارت وزیرهای مختلف کشاورزی بودم و آدم کم تجربه ای نیستم. کاری که ما انجام می دهیم بسیار سرمایه بر است.چرا که یک رقم بذر باید در مزارع کشت و در تمام اقلیم ها آزمایش شود و این هزینه های زیای را می خواهد .

وی اضافه کرد: اگر مسولین و دولت به حمایت مالکیت معنوی بذرهمت گمارند ، خوب است و دیگر ما هیچ توقعی و انتظاری را از مسولین و دولت نداریم، چون اگر کشاورز راضی از کشت بذری باشد ، دوباره به سمت ما آمده و بذر برای کاشت درخواست می کند. اگرمصرف بذر فقط برای خود کشاورزو خانواده اش باشد مشکلی نیست. ولی اگر با بذرتجارت کند دولت باید از مالکیت معنوی ما حمایت کند . اگر این اتفاق بیفتد می تواند به صنعت بذر کمک کند.

مهندی کلبادی تاکید کرد: کشاورزی اگردانسته بذر خرابی را انتخاب کند ،خیانت کرده است. وقت آن رسیده که از خود مصرفی بذر دور شویم. کشاورزان بذر شناسنامه دارمصرف کرده واز خود مصرفی پرهیز کنند، اگر این اتفاق بیفتد، بزرگترین خدمت به آب ، خاک و کشاورزی ایران خواهد بود.

وی افزود: امیدوارم کشاورزان ما به سمت خود مصرفی نروند . به دلیل اینکه خود مصرفی بذر یک نوع خیانت به آب و خاک کشور است و هیچ جای دنیا چنین کاری را انجام نمی دهند.، باید کشاورزان را تشویق کنیم تا از خود مصرفی دست بدارند.

مدیرعامل شرکت نگین سبزبرنا در ادامه تصریح کرد: کشاورز اگربرای کاشت محصول جدیدش ، از محصول برداشتی سال قبل خود استفاده کند ، این خیانت به کشاورزی است، چرا که بذر خوب ، بذری است که خوب ضد عفونی شده و علف هرز و بیماری ها از آن جدا شده باشد.

وی درپایان سخنان خود گفت: خود مصرفی یعنی اینکه کشاورز ما همان محصولی را که سال قبل از مزارع خودش برداشت کرده ، دوباره در مزرعه آن را بکارد، که اگر این اتفاق بیفتد ، این فرد به خودش و اقتصاد کشور آسیب و ضرر رسانده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب