امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 44258 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۲۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

هومن اسماعیلیان در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

سبک نوازندگی ام بر گرفته از داد و ستد میان ملودی و فضای سازی است/ اکثر موسیقی فیلم ها در یک سبک و سیاق ساخته می شوند/ موزیسین هایی با سبک های متفاوت در موسیقی متن فیلم ها به کار گرفته شوند

خبرایران: نوازنده تارو سه تار گفت: اصول نوازندگی ام بر پایه بداهه نوازی است که دقیقا اصل موسیقی ایرانی هم همین بوده و اساتیدی که در محضرشون بودم هر کدام به نوعی تبحر خاصی در این امر داشتند .
سبک نوازندگی ام بر گرفته از داد و ستد میان ملودی و فضای سازی است/ اکثر موسیقی فیلم ها در یک سبک و سیاق ساخته می شوند/ موزیسین هایی با سبک های متفاوت در موسیقی متن فیلم ها به کار گرفته شوند

هومن اسماعیلیان نوازنده تارو سه تار در گفتگو با خبرایران اظهارداشت:  هومن اسماعیلیان هستم .  متولد  خرداد 1365 در پاریس و 8 سالگی ایران آمدم. پدر و مادرم عاشق موسیقی بودن طبعا من هم از کودکی  با موسیقی استاد شجریان و استاد ناظری گرفته تا  خواننده های فرانسوی مثل ژاک برل و ژان فرا و یا گروه های بزرگ دنیا مانوس شدم .

وی ادامه داد: از 12 تا 13 سالگی با گوش دادن گذشت تا یک شب خانه  زنده یاد استاد محمود تاجبش دعوت شدیم ، برادرزاده ایشان  ( نیکوجهان تاجبخش) دوست مادرم بودن و آن شب وقتی سه تار نواختن  صدای این ساز مرا مجذوب خودش کرد و یک سال آغازین نوازندگیم  رو در محضر استاد نیکوجهان تاجبخش گذراندم،  بعد از آن تزد استا عرفان گنجه ای ، استاد مسعود شعاری و  استاد بهداد بابایی  کسب علم کردم . دوره راگا های هندی رو هم در محضر استاد شجاعت حسین خان  در کشور هند گذراندم که افتخار بزرگی برام بود.

این نوازنده در خصوص شروع آهنگسازی هم عنوان داشت: من  یک دستگاه ریکوردر زوم داشتم و  کارام رو با این دستگاه ضبط می کردم و وقتی به کارای خودم گوش می دادم تو ذهنم براشون فضا می ساختم و از آنجایی که همیشه عاشق موسیقی الکترنیک بودم با یکی از دوستانم که موسیقی الکترونیک کار میکرد صحبت کردم  همین مسئله باعث شد که برم دنبال فرا گیری موسیقی الکترونیک ، شاید این پروسه 3 الی 4 سال طول کشید و همین شد که تونستم به ترکیبی از موسیقی الکترونیک  و موسیقی سنتی ایران دست پیدا کنم.

اسماعیلیان در مورد نحوه نوازندگی وتجربه کنسرت خارج کشور و دو نوازی با نوازندهای خارجی هم تاکید کرد: اصول نوازندگی ام بر پایه بداهه نوازیست که دقیقا اصل موسیقی ایرانی هم همین است  و اساتیدی که در محضرشون بودم هر کدام به نوعی تبحر خاصی در این امر داشتند . سبک نوازندگیم به نوعی بر گرفته از داد و ستد میان ملودی و فضایسازیست .

وی ادامه داد: سرپرست یکی از فستیوالهای معتبر آلمان  ( فستتیوال مورگنلند ) سال 2016  مرا برای بداهه نوازی به کشور آلمان دعوت کرد، قرار بود 20 دقیقه بنوازم  که به 1 ساعت و نیم تبدیل شد که نشان  از استقبال  شنوندگان غیر ایرانی  میداد ، یک سال بعد هم به کمپانی Beyond music    معرفی شدم برای آهنگسازی ، که در اونجا  با یک نوازنده سازهای بادی که اهل سوئیس بود و همین طور یک نوازنده سی تار اهل یمن  بود بهم پیشنهاد آهنگسازی دادن ،  ولی بهترین تجربه ام دو نوازی با استاد بزرگ چین به نام وو وی بود که بسیار ارزشمند بود برام این اتفاق.

این نوازنده چیزه دست در خصوص  ساخت موسیقی برای فیلم ، مستند  و فیلم های کوتاه  ابرازداشت: اولین تجربه در زمینه موسیقی فیلم پیشنهادی از طرف کارگردان جوانی به نام نیما کزازی  برای مستند (مجنی) بود و اما  اولین فعالیت جدی­ام در زمینه  موسیقی فیلم  ساخت موسیقی برای فیلم کوتاه زندگی لزج  به کارگردانی محسن مهری دروی بود که تجربه ای شیرین و در عین حال سخت بود ، سخت به دلیل اینکه فیلم کاملا موسیقی محور بود و کاراکتر فیلم  برخاسته از روحیه­ای عجیب در فضایی سورئال  تعریف شده بود.

وی افزود: خب بالطبع برای چنین فیلمی هر چند کوتاه نیاز به تفکری خاص و منحصر به فرد برای بیان احساسات حاکم بر فیلم بود که می بایست در دل اثر کاملا جا می­افتاد که خوشبختانه با وسواس شخصی بنده و روزها تفکر در نهایت به بهترین وجه این موسیقی  فیلم ساخته شد . از فعالیت های دیگرم ساخت موسیقی فیلم انسان یک پرنده است روایتی متفاوت از  عشق  به طبیعت به کارگردانی خانم نسیم همتی می باشد.

وی درخصوص وضعیت موسیقی فیلم در ایران هم خاطرنشان کرد: به نظرم موسیقی فیلم در ایران  پیشینه  خوبی دارد. چرا که اساتیدی که  در این عرصه فعالیت داشتند یا دارند  موزیسین هایی با فضای ذهنی خاص و دید متفاوتی مانند استاد مجید انتظامی، استاد فرهاد فخرالدینی ، استاد کارن همایونفر ، استاد محمدرضا علیقلی و ... هستند. این بزرگان ترکیبی از موسیقی تماتیک در هاله ای از  فضاسازی را به  طرز استادانه به مرحله خلق رساننده اند .

اسماعیلیان درپایان سخنان خود با ارزیابی از موسیقی فیلم درایران گفت: در حال حاضر  اکثر موسیقی فیلم ها  حول یک سبک و سیاق شبیه به هم  ساخته می شوند  و همین امر باعث تکراری شدن این موضوع در فیلم ها  شده است. پیشنهادم برای فیلمسازها ،به کار گرفتن موزیسین هایی با سبک های متفاوت در موسیقی متن فیلم هاست .

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب