امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4420 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دو خبراز رادیو اقتصاد؛

چين ، بازار گسترده براي صادرات غيرنفتي ايران

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه چین دومین واردکننده بزرگ جهانی به میزان بیش از دو هزار میلیارد دلار در سال ، گفت: این کشور بازار خوب برای صادرات غیرنفتی ایران به ویژه صنایع دستی، فرش و قالی و زعفران و خشکبار است.
چين ، بازار گسترده براي صادرات غيرنفتي ايران

به گزارش خبرایران از  روابط عمومی رادیو اقتصاد، آقای حریری در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: صادرات چین هم سالانه دو هزار و 200 میلیارد دلار است و در سال 2018 تجارت خارجی این کشور به 2 برابر فعلی یعنی بالای 8 هزار میلیارد دلار خواهد رسید و باید سهم خوبی برای صادرات ایران مدیریت کنیم.
وی افزود: چین در سال های اخیر به نخستین و بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است.
حریری گفت: اتاق بازرگانی مشترک دو کشور هم برنامه ریزی های خوبی دارد و بازار هدف چین فقط به نفت و فرآورده های نفتی محدود نمی شود.

 

اسيب پذيري اقصاد خرما ؛ فاصله سه برابري قيمت توليد و مصرف

 

دبیر انجمن تولید خرمای ایران با بیان اینکه فاصله قیمت تولید و مصرف خرما سه برابر و گاهی بیشتر است ، گفت: فاصله نرخ 250 تومان تا 8 هزار تومان به ضرر بخش تولید و به نفع واسطه های غیراقتصادی است.
آقای موسوی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: مزیت نسبی تولید خرما در ایران چند برابر عملکرد کنونی است و باید برنامه ریزی برای توسعه آن و صنایع بسته بندی و همچنین ایجاد شبکه توزیع مطلوب و عرضه کم هزینه و حمایت از صادرات تهیه و اجرایی شود.
وی با بیان این که در ‌چند سال اخیر نشست ستاد خرما تشکیل نشده است ، گفت: سوءاستفاده واسطه ها سبب می شود قیمت خرما در ماه رمضان چند برابر افزایش یابد و پس از این ماه هم به شدت کاهش می یابد تا محصولات تولیدی خرما را با قیمت های ارزان تر از تولید کنندگان خریداری کنند.
موسوی تصریح کرد: متأسفانه هیچ گونه نظارتی بر عرضه کیفیت و قیمت خرما دیده نمی شود و این روند اقتصاد خرما را تهدید می کند.
وی گفت: ایران دومین تولید کننده خرما است و گاهی تا 58 کشور هم صادرات داشته ایم اما با روند فعلی بازار صادرات ضعیف می شود و هم به تولید کننده سوم و چهارم تبدیل خواهیم شد.
موسوی اظهار داشت: این در حالی است که هیچ کشوری مانند ایران مزیت افزایش تولید خرما را ندارد و نباید این فرصت را از دست دهیم و این انجمن آماده همه نوع همکاری است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب