امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43974 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

علیرضا باقری درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

پوشاک ایرانی در جایگاه بین المللی نداریم / متاسفانه واردات ماشین آلات پوشاک دراختیاربرخی ازافراد است / امکان رقابت برای تولید کنندگان پوشاک ایرانی با برندهای خارجی وجود ندارد

استاد آموزش دربحث طراحی و دوخت پارچه گفت:مشکل ممنوعیت واردات پوشاک به داخل کشور امکان رقابت برای من تولید کننده را از بین می برد. به این علت که الگو ونمونه خارجی نداریم.
پوشاک ایرانی در جایگاه بین المللی نداریم / متاسفانه واردات ماشین آلات پوشاک دراختیاربرخی ازافراد است / امکان رقابت برای تولید کنندگان پوشاک ایرانی با برندهای خارجی وجود ندارد

علیرضا باقری فارغ التحصیل طراحی پارچه واستاد آموزش دربحث طراحی و دوخت پارچه درگفتگو با خبرایران اظهارداشت: من درحوزه طراحی پارچه و لباس درایران فارغ التحصیل شدم و دوره های طراحی لباس را با توجه به نبود امکانات دانشگاهی در ایران در دانشگاه بین المللی ایتالیا و اسپانیا گذراندم و جزو تنها نیروی محدود دربخش طراحی پارچه درایران هستم. امروز در شرکت آبامد و پارسین مشغول به کار هستم.

وی تصریح کرد: شرکت آبا و پارسین فعالیت رسمی خود را با هدف طراحی، برنامه ریزی تولید و کنترل کیفیت و توزیع با شیوه های جدید، برای کلیه گروه های سنی و جنسیتی به صورت خرده فروشی واختصاصی کارشان را آغاز نمودند و امروز با توجه ممنوعیت واردات و همچنین نبود مواد اولیه به فعالیت خود ادامه می دهند.

باقری تاکید کرد: افزایش قیمت دلارو نرخ برابری ارزی امروز مشکلی اساسی برای تولید کنندگان پوشاک کشورمان شده ، تاجایی که توان رقابت را از برندهای ایرانی گرفته و درمقابل برندهای خارجی مثل «زارا» از گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایندیتکس متشکل ازمجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی و بزرگترین گروه مد جهان و همچنین برند « اچ اند ام» که در ۴۳ کشور دارای شعبه، فروشگاه و مرکزخرید است. هرگز ما نتوانسته ایم برندی را قابل رقابت با این برندهای خارجی ارائه دهیم.

وی ادامه داد: قیمت برندهای لوکس خارجی امروز بالا است. اما مخاطب ما امروز به دنبال آن می رود در تلاش هستیم با همان استاندارد برندهای خارجی بتوانیم رقابت خوبی را با نمونه های خارجی داشته باشیم. متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی و حمایت تولید داخلی در برابر برند خارجی حرفی برای گفتن نداریم. در مقابل ما برندهای خارجی به برنامه ریزی و آموزش نیروی های متبحر و  کارآزموده به فعالیت در سطح جهان مشغول هستند.

باقری خاطرنشان کرد: ما در برندهای آبا و پارسین تلاش کردیم براساس استاندارد های عینی اروپایی کار کنیم وبا قیمت مناسب و کیفیت خوبی که درمحصولات ایجاد می کنیم ، توان رقابت با برند خارجی را داشته باشیم.

وی با اشاره به نبود آموزش درست در نیروهای متخصص صنعت پوشاک ابرازداشت: متاسفانه نیروهای عمده برندهای پوشاک داخل کشورآموزش آکادمیک ندیده و براساس تحربیات سنتی و تجربی و بدون تحصیلات آکادمیک کار با پارچه و طراحی را آموزش ندیده و درصنعت پوشاک مشغول به فعالیت هستند به همین دلیل ما در مجموعه شرکت آبا و پارسین با تصمیم هیات مدیره شرکت با یک چشم انداز بلند مدت 70 ساعت برنامه های آموزشی را برای کلیه نیروها در ماه برنامه ریزی کردیم . چرا که اعتقاد داریم که در قبال جامعه پوشاک کشورمسول بوده و باید برای مخاطب داخلی در صنعت پوشاک تاثیرگذار باشیم.

وی افزود: رشته طراحی لباس سابقه ای طولانی در کشور ما ندارد و تولید کنندگان ما براساس الگوها و نمونه های خارجی از طریق کامپیوترو گوشی های همراه توانسته اند از وضعیت برند خارجی آگاه شده و کمی مطابق سلیقه مخاطب در بازار به تولید وفروش بپردازند.

باقری با انتقاد از حمایت های موجود در بخش پوشاک عنوان داشت: رویکرد کلی وزارت صمت در بحث پوشاک مشخص نیست و در بخش نظارت بر تولیدات پوشاک ایرادات و اشکالات اساسی ناخواسته ای وجود دارد. ازآنجایی که من متخصص صنعت پوشاک هستم و مشکلات بی پایان موجود دراین صنعت را می دانم. مشکلات را بیشتر می دانم .

وی ادامه داد: همیشه مقام معظم رهبری سخنانی در خصوص توانمند کردن تولیدات داخلی کشورمان دارند . ایشان نگران تبدیل شدن ایران به کشوری مصرفی هستند و بارها دراین خصوص سخنان مهمی بیان داشته اند. که نشان دهنده اهمیت تولید و به خصوص صنعت پوشاک برای کشورمان است . امروز بازارپوشاک بعداز خوراک و مسکن سومین بازار مهم مورد نیاز اصلی کشورمان را شامل می شود.

این فارغ التحصیل رشته پارچه بافی اضافه کرد: مبحث مهم بعدی از لحاظ درآمدی است. از طرفی یک سری دستورالعمل ها و سازوکارا را ما در صنعت پوشاک داریم . مخاطب امروز پوشاک با دسترسی به شبکه اطلاعات جهانی از جدیدترین برندهای روز پوشاک جهان آگاه است . ما به دلیل ارگان های مختلفی که درمبحث اخلاقی داریم نسبت به ورود برندهای خارجی به روز به داخل ایران مشکل داشته و دسته بندی منظمی نداریم،ضمن اینکه ارتباطی که من تولید کننده با برند خارجی برقرارمی کنم امکان هایی که درجهت برندهای خارجی می بینم با بحث مناسبات ما منافات دارد . چرا که برند خارجی برای تبدیل شدن به برندی جهانی سال ها تجربه بلند مدت کسب کرده و ما درایران برای تبدیل و پیاده سازی یک برند باید تلاش کنیم فلان رکن عرفی و اخلاقی جامعه را زیرپای نگذاریم و همه این ها برای یک برند مشکل و محدودیت در طرح ایجاد می کند . 

وی با اشاره به اینکه ایران همیشه وارد کننده پوشاک بوده خاطرنشان کرد: مشکل ممنوعیت واردات پوشاک به داخل کشور امکان رقابت برای من تولید کننده را از بین می برد. به این علت که الگو ونمونه خارجی نداریم. امروز جلوی زیرساخت ، افزایش امکانات، آموزش و تامین امکانات برای تولید گرفته شده است. کشورما درزمینه پوشاک در زیرساخت ها و تامین امکانات مشکل دارد و بعد از انقلاب اگرم کاری درخصوص پوشاک انجام شده توسط کسانی مثل هیات موتلفه و انجمن ها صرفا در خصوص واردات بوده است.

باقری عنوان داشت: امروز به راحتی و بدون برنامه ریزی جلوی واردات گرفته می شود و ما بلاتکلیف نمی دانیم چه کنیم.  به عنوان مثال برند خارجی مثل «زارا» در فرانسه ، آمریکا و ترکیه با ایجاد زیر ساخت، برنامه ریزی و دسترسی خوب به مواد با کیفیت می فروشد و خودش را به عنوان امپراطور پوشاک در بحث اقتصادی و چرخه تولید و توزیع معرفی می کند. این درحالی است که درایران به ما اجازه وارات نمی دهند، تا سطح خودمان را بالا ببریم. در حالی که برندهای موفق جهانی درهمه بخش های محاسباتی ، بازایابی قوی هستند ومن متخصص هیچ نمونه ای را برای رقابت ندارم، به همین دلیل است که ما بدون داشتن رقیب ، داشتن الگو و مدل موفق در داخل ، برند تولیدی درجایگاه بین المللی نداریم.

وی ادامه داد: به نظرم اگربرند مطرحی مثل زارا وارد ایران می شد، برای من تولید کننده امکان طرح رقابت ایجاد می کرد و باعث می شد که دیگر به خطا نروم وبتوانم برند ایرانی را دربحث مارکتینگ پیاده سازی و ایرانیزه کنم . مشکل دیگرما در صنعت پوشاک دورنمای تولید است . دربرخی مواقع ما برای واردات پول اضافی هم می دهیم با روابط سخت به سمت واردات می رویم ، اما به در بسته می خوریم ، هیچ امکانی برای وارادت ماشین آلات و همچنن مواد اولیه داریم. چون دوستان تاکنون برای نساجی کاری نکرده اند و این برای صنعت پوشاک ما بسیار نگران کننده است.

باقری ادامه داد: دردوره صفویه ایران صادر کننده «تکنیک بافت پارچه» بود ، کشورهای زیادی به دنبال این تکنیک مانند کشور پرتغال بودند و برای رسیدن به آن سال ها تلاش کردند، امروز دربحث پوشاک ما واقعا به عقب برگشتیم. امروز در یزد و کاشان از تکنیک و پوشاک هیچ چیزی باقی نمانده است . مواد اولیه نیست ، واردات سخت و ممنوع شده و اگر قانونی برای واردات تصمیمی گرفته می شود ، سریع جلوی ثبت سفارشات گرفته می شود.    

وی یادآورشد:هیچ امکانی برای واردات و افزایش ماشین آلات نداریم. بخش عمده ماشین آلات واردات است و امروز تحریم هستیم، قیمت واردات ماشین آلات سر سام آورشده و پیشنهاد من این است منابع انسانی را آموزش دهیم ، من دغدغه تولید و آموزش نیروهای متخصص در ایران را دارم و دوست ندارم ازکشورم بروم و دغدغه مند هستم . نمی خواهم مثل بسیاری از دوستانم به خارج از کشور برم و همان جا ماندگار شوم.

وی اضافه کرد: امروزماندم تا نیروهای متخصص راآموزش دهم و تلاش می کنیم منابع انسانی را توانمند کنیم. درمقابل انتظار داریم دولت و ارگانهای مختلف از ما و صنعت پوشاک حمایت کنند. پیشنهاد ما این است که فیلترنیگ سختی با حضور کارشناسان ماهر درصنعت پوشاک به کارگیرند، تا از طریق این فیلترینگ افراد متخصص برای رشد صنعت پوشاک وارد شوند.این فیلترینگ با کارشناسان دست به انتخاب بزنند و تولید کنندگان پوشاک را دسته بندی کنند. مثلا بگوینداین تعداد تولید کننده درکلاس A  یا B  داریم . به ما پیشنهادی ارائه دهند و این امکان فراهم شود تا 5 سال بدون پرداخت هزینه ای ماشین آلات درجه یک صنعتی وارد کنیم و بعد از این 5 سال جایگاهی برای ما مشخص کنند و اگر به پیشرفت خاصی نرسیدیم از ما بازخواست داشته باشند.  

باقری با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از ماشین آلات تولید در اختیار برخی از افراد است و این به صنعت پوشاک کشورمان آسیب وارد کرده تاکید کرد: من خودم به شخصه توانمندی طراحی و تولید پارچه دارم ولی بودجه نداریم و با توجه به شرایط ارزی کشوربحث واردات سخت شده و دربازار عده ای به راحتی ماشین آلات وارد می کنند و به راحتی می فروشند و به جای تولید کننده دلال شده اند.

وی درپایان سخنان خود گفت: به نظرم وزارت صمت و ارگانهای مربوطه باید از صنعت پوشاک حمایت کنند ، ضمن اینکه اجازه ورود برندهای مطرح با استانداردهای بازار ایران را بدهند ، تا امکان بازار رقابت ایجاد شود ، و عده های توخالی ندهند واجازه دهند تولیدکنندگان پوشاک با قدرت به کار خودشان ادامه دهند ، تا شاهد این باشیم که روزی قفسه های فروشگاه های فروشندگان ایرانی مملو تولیدات داخلی خودمان باشد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب