به گزارش خبرایران، بنابر اعلام اسنپ، شاید برای هر مسافری که دستکم یکبار در روز از اسنپ استفاده میکند، این داستان آشنایی باشد که بهنوعی آن را تجربه کرده؛ اینکه به هر دلیلی از سفر اسنپیاش راضی نبوده و بنای اعتراض برداشته. در تماس با پشتیبانی و گزارش مورد پیش آمده، جواب میشنود که «راننده مذکور تا مشخص شدن نتیجه بررسیها غیرفعال میشود و امکان فعالیت در سامانه اسنپ را ندارد.»
این پیام در قدم اول مثل آبخنکی عمل میکند که در فروکش کردن عصبانیت مسافر تأثیر خوبی دارد. نیمهتاریک اما باوری است که بین بعضی از مخاطبان شکل گرفته که این بلاک کردنها صرفاً یک واکنش نمایشی از سوی اسنپ است و این رانندهها دوباره فعال میشوند. طبیعتاً توقع زیادی است که فکر کنیم هر رانندهای که کوچکترین خطایی در سفر اسنپیاش انجام داد، مثلاً یکبار پول نقد از مسافرش خواست، باید برای همیشه بلاک شود. قاعده درست بازی این است که هر خطایی بسته به نوع، میزان و تعداد تکرارش، اخطار متفاوتی داشته باشد.
ممانعت از فعالیت راننده قطعاً اولین و آخرین انتخاب اسنپ نیست اما وعده این سامانه به مسافرانش ارائه بهترین خدمات حملونقلی است و برای اینکه به وعدهاش عمل کند، هر اعتراضی را موشکافانه بررسی میکند و در قبالش واکنش نشان میدهد. یکی از این اقدامات غیرفعال کردن رانندگانی است که حدود فعالیت در اسنپ را رعایت نمیکنند؛ اما سازوکار غیرفعال کردن رانندهها در اسنپ به چه صورت است؟ کدام دسته از رانندهها و به دلیل ارتکاب کدام خطا بهطور دائمی بلاک میشوند و کدام دسته بلاکیشان موقتی است؟
رفتار نامناسب، گزارش حاد و چند خطای دیگر
غیرفعال شدن رانندهها در اسنپ کلاً به دو صورت انجام میشود: یکی موقت و دیگری دائمی. هر خطایی بسته به نوع و تعداد تکرارش یک واکنش متفاوت از سوی سامانه اسنپ به همراه دارد. معمولاً رانندهها به دلایلی مانند ضعف عملکرد، تقلب در سیستم، رفتار نامناسب، تعدد گزارش منفی از سوی مسافران، نقص مدارک، ضعف آموزش، عدم تأییدیه از سوی ناجا، لغو بیشازحد سفر، دریافت گزارش حاد از سوی پشتیبانی و امتیاز پایینتر از ۳.۴ غیرفعال میشوند.
متقاضیانی که از سوی ناجا تأیید نشوند، از همان ابتدا امکان ورود به ناوگان اسنپ را ندارند. بعضی موارد مانند تقلب در سیستم و دریافت گزارش حاد از سوی پشتیبانی منجر به غیرفعالی دائم میشود اما در بعضی موارد بسته به شرایط ممکن است به راننده فرصت دوبارهای داده شود. نکته مهم این است که در تمامی این موارد سامانه اسنپ تا بررسی دقیق موضوع راننده را غیرفعال میکند و بعد از بررسی تمامی زیروبمها، بسته به مورد، حساب راننده را چند ساعت، چند روز و حتی بهصورت دائمی غیرفعال نگه میدارد.
چرا غیرفعالی موقت، چرا دائمی؟
یکی از راهکارهایی که سامانه اسنپ برای بهبود کیفیت سفرهایش استفاده میکند، سیستم امتیازدهی بعد از سفر است. به این ترتیب هر مسافری میتواند از یک تا ۵ به سفرش امتیاز دهد و حتی با ذکر جزئیات نکات مثبت و منفی را هم ثبت کند؛ اگر مجموع امتیاز راننده در ۱۰۰ سفر آخر پایینتر از ۳.۴ شود، راننده بهصورت خودکار غیرفعال میشود. پایین بودن امتیاز میتواند به دلایلی مانند روشن نکردن کولر، رفتار نامناسب، درخواست مبلغ اضافی، درخواست پرداخت نقدی، مسیریابی نامناسب، رانندگی پرخطر، سیگار کشیدن، دیر رسیدن به مبدأ، موزیک ناخوشایند، شرایط نامناسب خودرو، عدم تطابق راننده، عدم تطابق خودرو و حضور فرد دیگری در خودرو صورت بگیرد.
هر کدام از این موارد یک نمره منفی بهحساب میآید که در امتیاز راننده تأثیرگذار است و میتواند سرنوشت او را برای ادامه فعالیت در ناوگان اسنپ تحتالشعاع قرار دهد. معمولاً هنگام بروز هرکدام از این موارد، ابتدا از طرف پشتیبانی به راننده اخطار داده میشود و در صورت تکرار، روند تصمیمگیری درباره ادامه فعالیت راننده تغییر پیدا میکند. طبق گزارش پشتیبانی اسنپ، ماهیانه چیزی حدود ۱۰۰ هزار اخطار به رانندگان داده میشود. همچنین گاهی مسافران گزارشهای سفر خود را طی تماس تلفنی به پشتیبانی گزارش میدهند. تمامی این گزارشها در سوابق راننده ثبت میشود. در این مواقع پشتیبانی بسته به حاد بودن گزارش یا تعداد تکرارش راننده را تا بررسی دقیق موضوع غیرفعال میکند.
شانس فعالیت دوباره
زمانی که متوسط امتیاز راننده به دلیل تعدد گزارش منفی از ۳.۴ پایینتر شود، سیستم اسنپ بهصورت خودکار راننده را غیرفعال میکند. تعدد گزارش منفی ممکن است به دلیل درخواست مکرر پرداخت نقدی یا شکایت از روشن نکردن کولر باشد. فرقی نمیکند اما؛ وقتی تعداد خطا در یک تعداد مشخص سفر زیاد شود، راننده غیرفعال میشود. همزمان با ارسال پیامک اطلاعرسانی غیرفعالی به راننده، به او پیشنهاد میشود برای آموزش مجدد به واحد پشتیبانی مراجعه کند. اگر راننده ظرف مدت تعیینشده در کلاسهای آموزشی حاضر شود به او فرصت دوبارهای داده میشود. در این فرصت یکماهه، راننده باید تلاش کند با جلب رضایت مسافران امتیاز خود را از عدد ۳.۴ افزایش دهد. در غیر این صورت شانس خود را از دست میدهد و برای همیشه غیرفعال میشود. همچنین در مورد گزارشهای حادی که به پشتیبانی ارجاع داده میشود، غیرفعالی دائمی است و راننده هیچوقت دیگری نمیتواند در ناوگان اسنپ فعالیت کند. طبق گزارشهای رسیده از پشتیبانی اسنپ، هرماه بهطور متوسط هزار راننده در سامانه اسنپ بهصورت موقت و ۴۰۰ راننده برای همیشه غیرفعال میشوند و هیچوقت فرصت همکاری دوباره با این سامانه را نخواهند داشت.
انتهای رپرتاژ آگهی