امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43651 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

از سوی معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران؛

همکاری با استارت‌آپ‌ها در حوزه گردشگری، سلامت و آموزش شهروندی افزایش می یابد

معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با شرکت در سومین نمایشگاه تهران هوشمند زمینه ارتباط و همکاری با کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها را فراهم کرد.
همکاری با استارت‌آپ‌ها در حوزه گردشگری، سلامت و آموزش شهروندی افزایش می یابد

به گزارش خبرایران از  روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همایش تهران هوشمند و نمایشگاه جانبی آن که مدتی است هرساله برگزار می‌شود، فرصتی است برای تعامل تعامل کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها با یکدیگر و با نهادهای عمومی‌و دولتی. یکی از نهادهایی که می‌تواند با هوشمندسازی تاثیر قابل توجهی در بهبود خدمات و اقدامات داشته باشد، شهرداری است. معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز می‌تواند در حوزه‌های گوناگون مثل گردشگری، سلامت و آموزش شهروندی از ظرفیت هوشمندسازی و همکاری با استارت‌آپ‌ها بهره ببرد.

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سومین کنفرانس و نمایشگاه تهران هوشمند که 18 و 19 آذر در برج میلاد برگزار شد، غرفه‌ای را به خود اختصاص داد تا بتواند خود را در زمینه هوشمندسازی و پلتفرم نوآوری به پیش برد. با وجود ظرفیت‌های قابل توجه کشور در حوزه نوآوری و هوشمندسازی، هنوز با معیارهای شهر هوشمند فاصله داریم که یکی از علل این امر سیاستگذاری غلط و تقلید محض است. اغلب فعالیت‌ها روی ارائه خدماتی مثل فروش، حمل و نقل، غذا و غیره متمرکز شده‌اند و باتوجه به موفقیت چند شرکت در این حوزه‌ها، بسیاری از کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها نیز به همین سمت و سو کشیده شده‌اند و عملا حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مغفول مانده‌اند. درحالی که با توجه به چالش‌های روزافزون کشور در عرصه‌هایی مانند سبک زندگی شهرنشینی، مسائل اجتماعی، محیط زیست، آلودگی و انرژی ورود کارآفرینان و اکوسیستم استارت‌آپی به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند به دلیل نبود رقبای سنتی اثرات بیشتری اشتغال و درآمد بیشتری ایجاد کند.

ایده‌ای به نام «چالش معکوس» وجود دارد که به نوعی بهره‌برداری متفاوت از فرصت‌های نمایشگاهی اشاره دارد. براساس این ایده، برخلاف اغلب نمایشگاه‌ها که دستاوردی را عرضه می‌کنند، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با شرکت در نمایشگاه‌ها به بیان مشکلات و نیازهای خود بپردازند و در مقابل ایده‌ها و راه‌حل‌های کسب و کارهای بخش خصوصی را دریافت کنند.

غرفه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نمایشگاه تهران هوشمند با همین نگاه برپا شد و تجربه خوبی در این زمینه بود. البته دعوت از استارت‌آپ‌ها در اختیار این معاونت نبود و به همین دلیل حضور کسب و کارهای شهری در این نمایشگاه کم‌رنگ بود. با این وجود، طی دو روز نمایشگاه، استارت‌آپ‌هایی در حوزه سلامت، گردشگری، سلامت، آموزش و توانمندسازی، ایجاد شبکه‌های کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار یا گروه‌های خاص و ... از غرفه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بازدید به عمل آوردند. این شرکت‌ها علاوه بر آگاهی از مسائل این معاونت، ایده‌های خود را در جهت حل آنها مطرح کردند؛ علاوه بر این، برخی از استارت‌آپ‌ها درخواست‌هایی را مبنی بر حمایت معاونت از آنها مطرح کردند که قرار است درخصوص آنها تصمیم‌گیری شود.

به عنوان مثال یکی از شرکت‌هایی که به غرفه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی مراجعه کرد، تولیدکننده اپلیکیشنی بود که در حوزه گردشگری سلامت خدمت‌رسانی می‌کند. این اپلیکیشن برای توریست‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند یک پرونده جامع شخصی ایجاد می‌کند و از همان لحظه ورود به فرودگاه با آنها همراه می‌شود. این نرم‌افزار موبایلی در همه کارها به توریست کمک می‌کند و در زمینه نقاط گردشگری، ورزش و پیاده‌روی، مطب پزشکان و ... او را راهنمایی می‌کند. درخواست این شرکت از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی این بود که بتواند با ستاد گردشگری همکاری‌هایی داشته باشد.

یکی دیگر از افرادی که در روزهای نمایشگاه به غرفه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مراجعه کرد، سامانه هوشمندی را در زمینه تجهیزات اماکن ورزشی و بازگشایی گیت‌های ورود و خروج، کمدهای باشگاه‌ها و نظایر آن طراحی کرده بود. درخواست این فرد تعامل و همکاری با سازمان ورزش بود.

شرکت دیگری که از غرفه معاونت بازدید به عمل آورد، در حوزه انیمیشن و بازی فعالیت داشت و درخواستش این بود که در زمینه تولید بازی‌ها و انیمیشن‌های آموزش شهروندی با شهرداری تهران همکاری داشته باشد.

علاوه بر موارد یادشده، درخواست‌های دیگری هم از سوی استارت‌آپ‌ها مطرح شد که قرار است پس از تشکیل شورای حمایت از نوآوری، با حضور مدیران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و مخصصان درخصوص آنها تصمیم‌گیری شود.

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نظر دارد فعالیت‌های خود را در حوزه هوشمندسازی صرفا به شرکت در نمایشگاه محدود نکند و در موضوعاتی مثل گردشگری و سلامت یا آموزش شهروندی درخصوص تغییر رفتار موتورسواران، پسماند، ترافیک، آلودگی هوا و ... از استارت‌آپ‌ها کمک بگیرد.

همکاری استارت‌آپ‌ها با بخش اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکنون به صورت جزئی بوده است؛ اما قرار است پس از این، درگاه یا مجرایی برای بیان دقیق مسائل و نیازها و فراخوان استارت‌آپ‌ها ایجاد شود و همکاری‌ها توسعه یابد.

جهان امروز با توجه به افزایش شهرنشینی و تحولات گوناگون اقتصادی و اجتماعی آنقدر گسترده شده که انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزش شهروندی را با چالش مواجه ساخته است. پدیده‌هایی مانند چاقی و پیری جامعه، کمبود منابع آبی پایدار، آلودگی هوا و افزایش پسماند از جمله مواردی هستند که در دهه‌های اخیر به مسائل کلیدی زندگی بشر تبدیل شده‌اند. مسائل و نیازهای نو، راه‌حل‌های نوآورانه می‌طلبند و در چنین شرایطی اکوسیستم نوآوری مملو از فرصت‌ها و الگوهای نوین کسب و کار است که استقبال از آن هم به نفع نهادهای دولتی و عمومی‌همچون شهرداری خواهد بود و هم به افزایش اشتغال در بخش خصوصی کمک خواهد کرد. از این رو، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران قصد دارد باب جدیدی در این عرصه بگشاید تا ارتباط دوسویه با استارت‌آپ‌ها، افزایش کیفیت زندگی شهروندان را در زمینه‌های گوناگون محقق سازد. 

 

 

 

 

 

 

 

rating

 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب