امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43635 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهندس نعمت الله ترکی درنشست خبری اعلام کرد؛

فقرمطلق در استان تهران داریم/ ۵۰ درصد تهرانی جزو ۳ دهک بالای درآمدی هستند/ سهم استان تهران از ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور ۱۲۶ هزار فرصت شغلی است/ از۶۸ هزارمیلیارد تومان مالیات وصول شده امسال ۴۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به استان تهران است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: برای بودجه سال آینده ۱۵ هزار میلیارد تومان برای فقر مطلق در نظر گرفته شده و نمی گویم فقر مطلق نداریم، با این پدیده مواجه هستیم اما می گویم که سیاست دولت برای کاهش فقر مطلق، سیاست درستی است
فقرمطلق در استان تهران داریم/ ۵۰ درصد تهرانی جزو ۳ دهک بالای درآمدی هستند/ سهم استان تهران از ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور ۱۲۶ هزار فرصت شغلی است/ از۶۸ هزارمیلیارد تومان مالیات وصول شده امسال ۴۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به استان تهران است

به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبری «سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران» صبح امروز یکشنبه 24 آذرماه 1398 با حضورمهندس « نعمت الله ترکی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار ودراین نشست خبری مهندس « نعمت الله ترکی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به رسالت بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: این بودجه مطابق با شرایط تحریمی و با رویکرد مهار تورم و صیانت از تولید و اشتغال آن در نظر گرفته شده است.

مهندس ترکی تصریح کرد: سهم استان تهران از ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور ۱۲۶ هزار فرصت شغلی است که ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده و همین میزان نیز برای سال جاری منظور شده است.

وی با اشاره به شش ویژگی بودجه تصریح کرد: ثبات و انضباط مالی، کارآمدسازی بازار ارز، معیشت عمومی، کاهش فقر، استمرار تامین کالاهای اساسی و دارو، تولید و ایجاد زیرساخت‌ها از دیگر ویژگی‌های بودجه است و ۸۰ هزار میلیارد تومان سهم مالیات استان تهران است که ۴۹ درصد درآمدهای لایحه بودجه ۹۹ را در بخش منابع عمومی بودجه تشکیل می‌دهد و رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال جاری دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد اعتبارات هزینه ای استان تهران گفت: ۹۴۴ میلیارد تومان سهم اعتبارات هزینه ای استان بوده که رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال جاری دارد و در مورد اعتبارات طرح‌های عمرانی استان نیز در لایحه بودجه ۹۹ برای این بخش هزار و ۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد همچنین ۶۶ درصد بودجه مصوب عمرانی استان رشد کرده است.

وی در مورد فقر مطلق در تهران ابرازداشت: سرانه دریافتی یک خانوار تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی ۵۰ هزار تومان بود که در این سه سال سقف این دریافتی به ۷۵۰ هزار تومان رسید و برای بودجه سال آینده ۱۵ هزار میلیارد تومان برای فقر مطلق در نظر گرفته شده و نمی گویم فقر مطلق نداریم، با این پدیده مواجه هستیم اما می گویم که سیاست دولت برای کاهش فقر مطلق، سیاست درستی است.

مهندس ترکی در مورد مترو تهران پردیس هم تاکید کرد: ۱۱۰۰ میلیارد تومان در قالب مشارکت عمومی-خصوصی در نظر گرفته شده که پیمانکار نیز انتخاب شده و کلنگ زنی نیز انجام شده است.

وی درباره مترو پرند، افزود: ۹۶ درصد کار مربوط به متروی تهران به فرودگاه امام انجام شده و مسائل مربوط به ابنیه و زیرساخت و واگن تمام شده است. از فرودگاه امام به پرند نیز با شرکت عمران هفته گذشته توافق و قرار شد مبالغ را شرکت عمران تامین کند، ۱۷۰ میلیارد تومان نیز تهاتر کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد قطار حومه ای، گفت: راه آهن تهران-اسلامشهر-پرند یک خطه است؛ ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که این پروژه در حال اتمام است. برای حمل و نقل کل استان نیز در بخش جاده ای ۹ پروژه کلیدی بین استانی تعرف شده که ۷۰ درصد کار به اتمام رسیده است از جمله این پروژه ها می توان به تهرات-فیروزکوه-شمال اشاره کرد و راه اندازی کمربندی پاکدشت، دوم تهران و اسلامشهر، رباط کردیم و بهارستان در دستور کار است.

وی در مورد آب شرب نیزگفت: در تهران ۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز است که بخش اعظمی از آن از ۵ سد و مابقی از آب های زیرزمینی تامین می شود. با توجه به اینکه هر چقدر از آب های سد و جاری استفاده کنیم میزان کیفیت آب افزایش می یابد ۴ برنامه داریم و شهرستان های تهران را به شرق، غرب و جنوب تقسیم کرده ایم و تا سال ۱۴۰۰، مشکلات مربوط به کل مجموعه شهرستان های جنوبی، جنوب غربی و شرق تهران حل می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد مالیات بر ارزش افزوده استان تهران، گفت: پارسال ۶ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت شد و طبق قانون ۳ هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران و ۳ هزار میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری های پیرامون دادیم و باید از شهرداری بپرسید که چند درصد از این مبلغ را در حمل و نقل هزینه کرده است. وقتی حقوق کارکنان را می دهند چه بگوییم؟

وی ادامه داد: پیش بینی شده است برای سال جاری ۷ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در سطح استان تهران اخذ شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه و ریزی استان تهران درباره راه آهن تهران به گرمسار، اظهار داشت: تا پایان سال ۹۹ تهران به گرمسار و تا پایان سال ۹۸ تهران به پیشوا چهار خطه می شود و سند آمایش تدوین کرده این و کل اطلاعات استان را رصد کرده و توزیع اعتبارات بر اساس سند برنامه است، برای اشتغال زایی ۳۱ پروژه در حوزه هایی همچون کشاورزی، بهداشت و درمان، حمل و نقل و صنعت و معدن تعریف کردیم.

مهندس ترکی افزود: کشت های گلخانه ای ۷ هزار هکتار در نظر گرفتیم که ۵۰ درصد این پروژه در شهرستان های غرب تهران است. همچنین در شهرستان های غرب تهران بزرگ ترین پالایشگاه شیر کشور را با اشتغالزایی ۱۰ هزار نفر راه اندازی می کنیم. بزرگ ترین واحد دامی سنگین با ۱۰ هزار راس در پایه اول در دستور کار قرار داده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که تهرانی‌ها بیشتر جزو کدام دهک‌های درآمدی محسوب می‌شوند، طبق طرح یارانه بنزین که وزارت رفاه انجام داد بالغ بر ۵۱ درصد تهرانی‌ها مشمول یارانه بنزین نشدند، آیا جزو سه دهک بالای درآمدی هستند؟ گفت: بله، این موضوع قابل تایید است و نیمی از تهرانی‌ها جزو دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ درآمدی محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره اینکه سهم استان تهران از مالیات در سال جاری چقدر است، گفت: بر اساس آمارهای ۷ ماهه امسال بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که ۴۸ هزار میلیارد تومان آن با سهم ۷۶ درصدی مربوط به این استان است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه هر شهروند تهرانی در سال جاری چقدر است، تصریح کرد: بودجه سال جاری استان ۲ هزار میلیارد تومان است که می‌توان آن را تقسیم بر ۱۳ میلیون نفر کرد که رقمی حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌شود. برای سال آینده نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای استان در نظر گرفته شده است.

مهندس ترکی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح زوج و فرد و ترافیک شهرداری برای رفع آلودگی هوا جواب داد، با رد این موضوع گفت: این طرح جواب نداد چرا که راهکارهای دیگری نیز می‌توان اجرا کرد. فکر می‌کنیم راهکارهای کوتاه‌مدت نیز در این زمینه وجود دارد که بتوان باعث کاهش آلودگی شد. متولی این موضوع در شهر تهران، شهرداری است، اما در استان یکی از سازمان‌های پیشنهاددهنده هستیم. در کوتاه‌مدت موضوع توسعه حمل و نقل درون و برون شهری منجر به کاهش ایاب و ذهاب و ترافیک می‌شود و بیش از ۳.۵ میلیون نفری می‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. شهرداری تهران و شورای شهر در قالب برنامه سوم توسعه شهری برنامه داشتند که تاکید کردیم این مباحث در اولویت‌ها باشد.

وی ادامه داد: ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر در کشور وجود دارد و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار در استان تهران ساکن هستند که از این تعداد ۴ میلیون خانوار یارانه می‌گیرند. هنوز آماری از طرح معیشت یا یارانه بنزین ارائه نشده است و سرانه جمعیتی شهر تهران نسبت به گذشته کاهش داشته و نرخ رشد جمعیت شهر تهران به ۱.۷۰ تا ۱.۷۵ درصد کاهش یافت و سالی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مهاجرت معکوس از شهر به شهرهای حومه ثبت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت تهران در مورد طرح تشکیل استان تهران جنوبی گفت: این موضوع درخواست نمایندگان است که البته نیاز به کارشناسی و بررسی مزایا و معایب آن دارد. با آنچه رخ می‌دهد مخالفتی نداریم. کیفیت ارائه خدمات به جمعیت مهم است. از سال ۴۲ به این طرف قزوین و کرج از تهران جدا شدند. نکته اولویت‌دار نحوه خدمات‌رسانی است و تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۵۰۰ تخت بیمارستانی به استان تهران اضافه می‌شود و سرانه تخت شهر و استان بالا رفته و می توان گفت کمبودی در این مورد نیست.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب