امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43617 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر اقتصاد در سالروز تأسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران؛

بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانکی سودآور اما بدون بهره است / مهر ایران را با خدمات متنوع و آسانش به مردم بشناسانید/ با هوشمندسازی سیستم‌ها منابع بانک را ذخیره کنید/ راه مبارزه با فساد از اقتصاد هوشمند می‌گذرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم دوازدهمين سالروز تأسيس بانک قرض‌الحسنه مهر ايران گفت: رسيدن به مراتب ۱۰ بانک اول سخت نيست، ولي رسيدن به پنج بانک اول و نخستين بانک كشور سخت است و من با اهتمامي كه در مديريت آقاي اكبري مي‌بينم و تجربه گرانقدر ايشان و استفاده بهينه‌اي كه از منابع دارند به آن دست پيدا خواهند كرد تا ۱۰ بانك سهامدار نيز از منافع آن استفاده كنند.
بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانکی سودآور اما بدون بهره است / مهر ایران را با خدمات متنوع و آسانش به مردم بشناسانید/ با هوشمندسازی سیستم‌ها منابع بانک را ذخیره کنید/ راه مبارزه با فساد از اقتصاد هوشمند می‌گذرد

 به گزارش خبرنگارخبرایران، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارايي در دوازدهمين سالروز تأسيس بانک قرض‌الحسنه مهر ايران اظهارداشت: هوشمندسازي سيستم‌ها يك بلوك شيشه‌اي ايجاد مي‌كند و نمي‌توان فساد را در آن پنهان كرد، زيرا در معرض ديد همه است. اگر هم حركت اشتباهي انجام شود، در محيط هوشمند با وسعت بالا منتشر مي‌شود. اقتصاد هوشمند صرفاً اقتصاد ديجيتال نيست. آنچه كه امروز در رونمايي سامانه‌هاي بانك قرض‌الحسنه مهر ايران ديديم، نمونه‌اي از آن است. حال فرض كنيد بانك قرض‌الحسنه مهر ايران از اين مرحله هم عبور كند و متقاضي به‌جاي حضور در شعبه براي افتتاح حساب، اين كار را از خانه يا اداره انجام دهد.

دژپسند درباره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیان کرد: آقای اکبری نبايد نگران ۵۲۰ شعبه بانک باشد و براي افتتاح شعب جديد، شعبه‌هاي بانك را در مناطق كم‌طرفدارتر تعطيل كند؛ بلكه به‌زودي بانك قرض‌الحسنه مهر ايران مي‌تواند فعاليت‌هاي خود را بدون شعبه پيش ببرد. مثلاً با موبايل تمام اين خدمات را ارائه دهد و به‌صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته فعال باشد. اين مستلزم ارائه خدمت سه شيفته نيروهاي صف، ستاد و شعب نيست بلكه سيستم‌هايي طراحي مي‌شود كه بدون حضور انسان كار را پيش ببرد.

افتتاح حساب در مهر ایران به پنج دقیقه رسیده

وی افزود: در اقتصاد هوشمند هم مدل کسب‌وکار و هم سبک زندگی تغییر مي‌کند. آنجا زمان ارزش پيدا مي‌كند و ما در سامانه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران ديديدم كه زمان افتتاح حساب چگونه به چهار تا پنج دقيقه كاهش پيدا كرده است. اين كار تنها با يك كارت ملي، يعني بدون قطع درخت و استفاده از كاغذ انجام شده است. در اقتصاد هوشمند، منابع شكل ديگري پيدا مي‌كند. انسان است كه مدل‌هاي مكانيزه شدن را طراحي مي‌كند.

دژپسند در ادامه گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان داد که این قابلیت را دارد که من مطالبه ‌کنم حال كه در دوازدهمین سال فعاليت خود اين افتخار را پيدا كرده كه بانكداري بدون كاغذ را اجرا كند، پس مي‌تواند برنامه‌ريزي كنند تا در چهاردهمين سال فعاليتش، بانكداري هوشمند را رونمايي كنند. فوايد آن هم به خود بانك مي‌رسد. زيرا امروز خبر خيلي خوبي را اينجا اعلام كردند مبني بر اينكه سرمايه بانك از ۱۵۰۰ ميليارد تومان به ۲۵۰۰ ميليارد تومان افزايش پيدا كرده كه از سود سه سال تأمين شده است.

مهر ایران، بانکی سودآور اما بدون بهره

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بدون بهره بودن خدمات بانکي در بانک قرض‌الحسنه مهر ايران علي‌رغم سودآوري اين بانک گفت: من اين عبارت را تصحيح مي‌کنم كه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، بانك بدون سود نيست بلكه اين بانك بدون بهره است. سود دارد و توانسته است در عرض سه سال هزار ميليارد تومان سود داشته باشد و به سرمايه خود اضافه كند. حالا اگر اين سيستم‌ها به كاهش هزينه برود افزايش درآمد و افزايش سود مي‌تواند به افزايش سرمايه تبديل شود. بنابراين در چهاردهمين سال تأسيس آقاي اكبري مي‌توانيد سرمايه بانك را هم از ۲۵۰۰ به ۵۰۰۰ ميليارد تومان برسانيد.

دژپسند افزود: بانکداری هوشمند و کاهش هزینه‌ها و افزایش متناسب خدمات هم در نوع و هم در میزان، متلازم با يکديگر هستند. من اگر در بانک قرض‌الحسنه مهر ايران حساب داشته باشم و بتوانم با موبايل بانك انواع خدمات را در هر مكان و زماني در اختيار داشته باشم، حتماً به سراغ استفاده از خدمات اين بانك مي‌روم. پس منابع به سمت بانك قرض‌الحسنه مهر ايران سرازير مي‌شود. اگر بدانيم در صورت نياز براي مراجعه به شعبه، با يك صف طولاني قرار نمي‌گيريم و اين اتفاق به‌واسطه ديجيتالي شدن و الكترونيكي شدن رخ داده، پس به اين بانك مراجعه مي‌كنم. در نتيجه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در جايگاهي قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند علاوه بر اينكه مبتني بر بهره نيست، پيشگام باشد.

خدمات مهر ایران به نیازمندان واقعی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ايران کاملاً به سمتي مي‌رود که به نيازمندان واقعي خدمت مي‌دهد. امروز دو نهاد حمايتي کميته امداد و بهزيستي با بانك قرض‌الحسنه مهر ايران تفاهم‌نامه‌هايي داشتند كه اگر اين فعاليت‌ها گسترش پيدا كند، اين بانك مي‌تواند در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي خود گام‌هاي بيشتر و بلندتري بردارد.

وی خطاب به مدیران بانک گفت: جناب آقای اکبری و اعضاي محترم هيئت مديره، يک گام ديگر به سمت بانکداري اسلامي برداريد و تأمين مالي اسلامي را نيز به خدمات خود اضافه كنيد. همه بانك‌ها به سراغ بزرگ مقياس‌ها يا كسب‌وكارهاي كوچك و متوسط مي‌روند، ولي شما بر مبناي آموزه‌هاي ديني پروژه‌هاي مشاركت در سود و زيان را تعريف كنيد تا بانك قرض‌الحسنه مهر ايران به يك بانك اسلامي كامل تبديل شود. يعني بانكي كه از همه ابرازهاي مدرن و نويني كه آزمون خود را پس داده‌اند، استفاده كند. اين را تا هفته دولت سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاري مي‌كنيم تا دولت سيزدهم بداند اين كار در دولت دوازدهم انجام شده و به بار نشسته است.

دژپسند گفت: باید بدانیم در یک محیط شفاف، سالم و کارا قرار داريم و بر ريل نوآوري در حال حرکت هستيم. بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، ويژگري‌هايي دارد كه مي‌تواند به‌راحتي اين مسير را با سرعت طي كند و در عملكرد اين بانك ديديم كه در چند مؤلفه جزو ۱۰ بانك برتر قرار گرفته كه اين براي يك بانك ۱۲ ساله خيلي خوب است، اما به نظر من شما براي دو سال ديگر نبابيد به اينكه جزو ۱۰ بانك برتر هستيد، افتخار كنيد؛ بلكه بايد تا دو سال ديگر در بانكداري الكترونيك و ساير شاخص‌ها جزو پنج بانك برتر قرار گيريد.

مهر ایران را با خدمات متنوع و آسانش به مردم بشناسانید

وی افزود: از ظرفیت‌های ناشی از جنس بانک قرض‌الحسنه مهر ايران استفاده کنيد. بانک قرض‌الحسنه مهر ايران مي‌تواند بزرگ شود، نه با تعداد شعبه‌ها بلکه با سرعت و كيفيت خدماتي كه ارائه مي‌دهد. هر كسي كه مي‌خواهد خدمات آسان، متنوع و در دسترس را پيدا كند، بايد يك بانك در ذهنش بيايد و آن بانك قرض‌الحسنه مهر ايران باشد كه گوي سبقت را در رقابت با ديگران ربوده است.

وی با اشاره به مدیریت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: مدل مديريتي ما بايد متناسب با تحولات نوآوري باشد تا بتواند از تحولات نوآوري استفاده کند. آقاي اکبري گفتند استان‌هاي مختلف را بين اعضاي هيئت مديره تقسيم کرديم و هر كدام از آن‌ها عضو معين استان هستند و بايد فعاليت استان را پايش كنند. ذيل اين تصميم، ايجاد رقابت است؛ يعني اعضاي هيئت مديره احساس مي‌كنند براي حفظ و ارتقاي جايگاه خود بايد در استاني كه تحت نظر دارند به‌خوبي فعاليت كنند. اينجاست كه نقش مهم مديريت، مشخص مي‌شود و مي‌تواند به تكنولوژي انعكاس بيروني دهد تا از ثمرات آن به بهترين شكل استفاده شود.

دژپسند افزود: نباید نگران اشتغال در اقتصاد هوشمند باشیم و نگوییم وقتي از تکنولوژي سرمايه‌بر استفاده مي‌کنيم، نيروي انساني آزاد مي‌شود. در اقتصاد هوشمند، انسان در جاي صحيح خود قرار گرفته و مي‌تواند خدمات جديدي ارائه کند و سهم خدمات متنوع و اشتغال‌زا و پايدار در اقتصاد بالا مي‌‌رود.

با هوشمندسازی سیستم‌ها منابع بانک را ذخیره کنید

وی گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌تواند با هوشمندسازی سيستم‌ها، خود را به جايي برساند که منابع را براي افزايش سرمايه ذخيره کند و با خدمات نويني که ارائه مي‌دهد در جامعه براي هوشمند كردن اقتصاد، نقش محوري داشته باشد. اين موارد آرزو نيست، مطالبه‌هاي واقعي است كه امروز بخشي از آن را ديديم و مديريت اين بانك مي‌تواند اين روند را به‌سرعت طي كند و با طراحي نقشه‌هاي جديد به اين مسير ادامه بدهد.

مدیرعامل توانمند مهر ایران می‌تواند آن را به نخستین بانک کشور تبديل کند

وزیر اقتصاد درباره ارزیابی بانک‌ها در معاونت امور بانکی وزارت اقتصاد گفت: قرار است آقاي معمارنژاد بانک‌ها را در زمينه حاکميت شركتي، بانكداري ديجيتال و ديگر شاخص‌ها ارزيابي كنند. پيشنهاد مي‌دهم بانك قرض‌الحسنه مهر ايران را در اين ارزيابي شركت دهند و حالا ساير بانك‌ها بيايند و خود را در مقايسه با بانك اسلامي بسنجند. رسيدن به مراتب ۱۰ بانك اول سخت نيست، ولي رسيدن به پنج بانك اول و نخستين بانك كشور سخت است و من با اهتمامي كه در مديريت آقاي اكبري مي‌بينم و تجربه گرانقدر ايشان و استفاده بهينه‌اي كه از منابع دارند به آن دست پيدا خواهند كرد تا ۱۰ بانك سهامدار نيز از منافع آن استفاده كنند.

راه مبارزه با فساد از اقتصاد هوشمند می‌گذرد

دژپسند همچنین اظهار کرد: بحث اقتصاد هوشمند و بانکداری اسلامی. می‌توان به آساني، کارکردهاي تحولات تكنولوژيك را در تحقق آرمان‌ها، اهداف و آموزه‌هاي ديني و در نظام بانكداري در تحقق بانكداري اسلامي تبيين كرد. شايد خيلي از اهدافي را كه مترتب به امر مهم و دست‌يافتني بانكداري اسلامي برمي‌شماريم، با تجهيز و تسهيل فناوري‌هاي نوين، سريع‌تر، مطمئن‌تر و مناسب‌تر مي‌توانيم به آن‌ها دست پيدا كنيم.

وی افزود: وقتی بحث اقتصاد هوشمند مطرح می‌شود، باید بدانيم اين گامي فراتر از اقتصاد ديجيتالي است. وقتي اقتصاد دانش‌بنيان را هدف قرار داديم، يعني در بحث اقتصاد هوشمند، هم از تحول تکنولوژي به معناي مفهوم واقعي آن استفاده مي‌کنيم و هم اينکه همواره در مقام تغيير و تکامل اين فناوري هستيم.

دژپسند در ادامه گفت: اساساً یکی از ویژگی‌هاي ذاتي و اجتناب‌ناپذير اقتصاد هوشمند اين است که به‌طور مستمر بايد در روند و ريل نوآوري قرار بگيريم و براي استفاده بهينه از آنچه که داريم، با نوآوري‌هاي مدرن و متداول زمينه را براي حداکثرسازي استفاده از منابع و عوامل فراهم كنيم و در اين فرآيند، به خلق منبع كمك كنيم و در اين مسير به خودترميمي رسيده باشيم، يعني به‌طور خودكار خود تصحيح‌كنندگي و خود ترميمي يكي از ويژگي‌هاي اين اقتصاد است.

وزیر اقتصاد با اشاره به بانکداری الکترونیک در کشور گفت: بانكداری امروز ما از بانكداري الكترونيكي فاصله دارد. همچنين آنچه به‌عنوان بانكداري الكترونيكي مي‌شناسيم با بانكداري الكترونيكي واقعي فاصله دارد. در روش سنتي، وقت و كاغذ صرف مي‌شد. در اين مرحله به بانكداري بدون كاغذ رسيديم كه گام بزرگي است، ولي ما گام‌هاي بعدي را در پيش داريم. چرا بايد متقاضي گشايش حساب به شعبه مراجعه كند؟ چرا بايد متقاضي تسهيلات به شعبه مراجعه كند؟ چرا حتي در اين حد هم رابطه رو در رو وجود داشته باشد؟ گام اول بانكداري بدون كاغذ است. بايد سراغ مدلي برويم كه كاملاً بدون كاغذ پياده شده است. در سيستم سنتي هم كارمند و هم مشتري گلايه داشتند. اين گام به جلو آسودگي خاطر ايجاد كرد. يعني وقت آزاد كرد و از هدر رفت امكانات جلوگيري كرد. در اقتصاد هوشمند كه مي‌گوييم اقتصادي تكامل يافته‌تر از اقتصاد ديجيتال است و با سرعت زياد در ريل نوآوري حركت مي‌كند، فوايد ديگري نيز مترتب بر آن خواهد بود.

وی درباره امکان بروز فساد در روش‌های سنتی گفت: در روابط رو در رو، علاوه بر اتلاف وقت، یک عارضه منفي هم براي بخشي که يک مقدار دچار لغزش هستند داريم. آن هم فساد است كه به دليل روابط رو در رو است. در واقع منشأ روابط فسادآلود، رابطه رو در رو است.

وزیر اقتصاد در ادامه افزود: من در شورای گفت‌وگو اظهار کردم راه ریشه‌کن کردن بنیادين و اساسي فساد، گسترش اقتصاد هوشمند در همه ابعاد آن با همه اجزا و ظواهر است. از اين صحبت استقبال خوبي شد و انتظار مي‌رود اين استقبال تبديل به تعامل بشود. در وزارت اقتصاد هم گفتم اگر با اين پديده ناميمون مواجه شديم، حتماً آن را با صداي بلند اعلام کنيم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب