امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43388 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست خبری اعلام شد؛

آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در جهت فرهنگ‌سازی فعالیت‌های اجتماعی است/ از ۳۰ دانشجو و گروه فداکار تجلیل می شود/ با کمک نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف افراد فداکاررا می توان شناخت

نشست خبری نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران برگزار شد و در آن، چگونگی انتخاب برگزیدگان، سیاست‌گذاری این دوره و راهبردهای آینده‌ی این آیین تشریح شد.
آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در جهت فرهنگ‌سازی فعالیت‌های اجتماعی است/ از ۳۰ دانشجو و گروه فداکار تجلیل می شود/ با کمک نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف افراد فداکاررا می توان شناخت

به گزارش خبرایران، نشست خبری «نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران» صبح امروز یکشنبه 10 آذرماه 1398 با حضور«دکترعیسی علیزاده » معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ، «جمال رحیمیان» دبیرنهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار ودراین نشست خبری  دکتر عیسی علیزاده اظهارداشت: اساس تشکیل جهاددانشگاهی توجه به فعالیت‌های فرهنگی بوده که در این سال‌ها فعالیت‌های متعددی صورت گرفته که هرکدام با یکی از نیازهای جامعه است در راستای این اهداف توانستیم موارد متعددی را تعریف و اجرایی کنیم از جمله جشنواره کتاب سال دانشجویی، مناظرات دانشجویی، مسابقات قران و تندیس فداکاری دانشجویان است.
وی افزود: فداکاری و از خودگذشتی در تمامی ملل مورد احترام است و شاید حداقل این مسئله گذشت از مسائل مالی، اما بزرگ‌تر از آن گذشت از جان است؛ مانند دفاع مقدس که الگوی ویژه‌ای برای جوانان در این حوزه است.
دکتر علیزاده خاطرنشان کرد: در نظرسنجی‌ها یکی از موارد نظر دانشجویان موضوعات اجتماعی است که تندیس فداکاری از جمله موضوعات است که دانشجویان فداکار شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه آیین اهدای تندیس فداکاری یکی از برنامه‌های برخاسته از نیاز دانشجویان است، گفت: در تعالیم دینی ما به نوعی به این موضوع که همه‌ی انسان‌ها از نفس واحده تشکیل شده‌اند و نباید نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشند، اشاره شده است؛ «وَهُوَ الَّذی أَنْشَأَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ» (آیه ۹۸ سوره مبارکه انعام). همچنین در اشعار شاعران، بر ایثار و فداکاری اشاره شده است، از جمله سه بیت معروف سعدی شیرازی (بنی آدم اعضای یک‌پیکرند) که از ماندگارترین ابیات اوست.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن اشاره به این‌که رسانه‌ها نقش خیلی مهمی در این زمینه دارند، ادامه داد: تندیس فداکاری ادعای این را ندارد که همه افراد را شناسایی می‌کند، زیرا در موضوع فداکاری و ازخودگذشتگی افراد دوست ندارند شناسایی شوند. مستندسازی در این رویدادها می‌تواند الگوی خوبی برای جوان‌ها باشد و ضرورت توجه و اطلاع‌رسانی به دانشجویان حوزه گسترده‌ای است، زیرا خیلی از دانشجویان دوست دارند در این حوزه اجتماعی هم فعالیت داشته باشند.
دکتر علیزاده آموزش نوآوری اجتماعی به دانشجویان را به‌عنوان یک راهبرد جدید در حوزه دانشجویی دانست و اظهار داشت: برخی از دانشجویان علاقه دارند که در کنار تحصیل دانشگاهی در حوزه اجتماعی هم فعال باشند، اما به دلیل کمبود امکانات بسیاری از دانشجویان از این هدف بازمانده‌اند.
وی افزود: ما معلمان فداکاری داریم که نادیده گرفته شده‌اند و بضاعت کشور ما می‌طلبد که افراد بیشتری در این آیین داشته باشیم بنابراین یکی از اهداف ما ایجاد این آیین به‌صورت بین‌المللی است تا جنبه بشردوستانه آن تقویت شود و منجر به ترویج فرهنگ فداکاری و ایثار شود.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با ابراز گله‌مندی از برخی نهاد‌ها که بنا به دلایلی در برخی دوره‌ها حضور داشتند و این دوره همکاری خود را با دبیرخانه آیین تندیس فداکاری قطع کردند، گفت: این آیین، در جهت فرهنگ‌سازی فعالیت‌های اجتماعی است. هر چقدر نهاد‌ها و سازمان‌ها مشارکت بیشتری در برگزاری این رویداد داشته باشند، می‌توان به فرهنگ‌سازی بیشتر در موضوع ایثار و فداکاری کمک کرد. افراد فداکار بسیاری در کشور وجود دارند که ناشناخته هستند. با کمک نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توان به شناخت این افراد دست یافت.

 

انتخاب ۳۰ برگزیده و معرفی چند بخش ویژه
جمال رحیمیان دبیر آیین اعطای تندیس فداکاری در ادامه، با اشاره به این‌که جهاددانشگاهی در این موضوع وقت می‌گذارد تا بتوانیم در جامعه پرچم علم، ایثار و فداکاری را برافراشته کنیم، گفت: اعطای تندیس فداکاری شناکردن برخلاف جریان آب است.
وی به ارائه آماری کلی از هشت دوره قبل پرداخت و گفت: تاکنون ۳۰۶ برگزیده داشته‌ایم که از این تعداد ۲۶۶ نفر دانشجوی فداکار و ۴۰ نفر گروه دانشجوی فداکار بوده‌اند.
وی اظهار کرد: از این ۳۰۶ نفر، ۲۲۴ نفر برگزیده دانشگاه دولتی و ۸۲ نفر برگزیده دانشگاه آزاد اعم از فرد یا گروه بوده‌اند؛ از این ۳۰۶ نفر ۱۶۷ نفر مربوط به دانشگاه‌های استان تهران و ۱۳۹ نفر مربوط به دانشگاه‌های سایر استان‌ها بوده است؛ از این ۲۶۶ دانشجوی فداکار ۲۳۴ نفر از رشته‌های غیرپزشکی و ۳۲ نفر از رشته‌های پزشکی بوده‌اند و از این ۲۶۶ نفر دانشجوی فداکار ۲۰۸ نفر مرد و ۵۸ نفر خواهران و دختران دانشجو بوده‌اند.
رحیمیان با اشاره به روند پیشرفت این رویداد ادامه داد: در دوره نهم کار ما از فروردین‌ماه شروع‌شده و تابه‌حال ۹ جلسه شورای سیاست‌گذاری داشته‌ایم و سازمان‌هایی مثل وزارت علوم، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، هلال‌احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج دانشجویی فعال بوده‌اند و همکاری‌های لازم را داشته‌اند.
دبیر نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران روند انتخاب دانشجویان فداکار را بدین شرح توضیح داد: در فراخوان نهمین دوره سه روش برای معرفی افراد فداکار در نظر گرفته شده بود. اولین روش «روش خوداعلامی» که توسط خود دانشجویان انجام شده است؛ دومین روش روشی است که افرادی که دانشجویان فداکار را می‌شناسند به ما مراجعه می‌کردند و آن‌ها را معرفی می‌کردند و در سومین روش که همه سازمان‌ها نیز همکاری داشتند؛ دانشجویان فداکار را شناسایی و به کمیته ما معرفی می‌شدند. درمجموع ثبت‌نامی‌ها در سایت و دبیرخانه نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که جوان‌ها به سمت ایثار و فداکاری سوق پیدا کرده‌اند.
وی به ویژگی‌های آیین نهم اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های این آیین این است که مراسم با پیام یکی از سران قوه آغاز می‌شود، ویژگی دیگر وجود دو شهید دانشجو مدافع حرم در بین برگزیدگان است؛ در این آیین از خانواده دانشجویی که دچار مرگ مغزی شده و با رضایت خانواده‌اش نزدیک به ۵۴ نفر حیات دوباره پیداکرده‌اند، قدردانی می‌شود.
رحیمیان ادامه داد: از ویژگی‌های دیگر این است که امسال یک استاد ویژه فداکار و برگزیده در میان فداکاران است. همچنین دانشجویان و طلابی که در رویداد سیل امسال حضور داشتند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. کمیته امام خمینی (ره) نیز امسال حضور خوبی داشته است و دانشجویان فداکاری را معرفی کرده است.
دبیر نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از وجود دو بخش جانبی در این آیین خبر داد و گفت: بخش اول شامل رویداد مهمی است که فضای فداکاری خاصی را ایجاد کرد. سیل فروردین‌ماه بود و ما از عکس‌های رسانه‌ها در این آیین استفاده کرده‌ایم. یکی از مصادیق فداکار خبرنگاری کسانی هستند که به صحنه‌ها می‌روند و عکس تهیه می‌کنند.
وی درعین‌حال گفت: بخش دوم این رویداد نشست‌های علمی است که در پنج دانشکده دانشگاه تهران موضوع‌های مختلف و جنبه‌های متعدد آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
رحیمیان افزود: طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری، امسال ۳۰ برگزیده خواهیم داشت که شامل ۱۲ گروه دانشجویی و ۱۸ فرد دانشجوی فداکار است. انتخاب این دانشجویان کار سختی است و تاکنون دوسوم فداکاران انتخاب شده‌اند و یک‌سوم آن‌ها تا امشب انتخاب می‌شوند.
وی ادامه داد: برای اولین بار در خوزستان آیین تندیس استانی فداکاری را به دانشجویان اعطا کرده‌ایم. برگزیدگان این رویداد تندیس فداکاری را توسط اساتید برجسته مجسمه‌سازی و لوح تقدیری به امضای عالی‌ترین مقام جهاددانشگاهی به همراه هدیه نقدی دریافت می‌کنند.
به گفته‌ی دبیر نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، در این دوره از آیین، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی، جمعیت هلال‌احمر، سازمان انتقال خون ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج دانشجویی و دانشگاه تهران همکاری داشته‌اند.


گفتنی است، در پایان این نشست خبری از پوستر نهمین آیین تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران رونمایی شد؛ اختتامیه‌ی این دوره در روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب