امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43239 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

امضا تفاهم نامه مرکز ملی فرش با اتاق چین و ایران/ پیمان سپاری ارزی یکساله فرش دستباف

خبرایران: تفاهم نامه مرکز ملی فرش و اتاق چین و ایران با موضوع توسعه بازار فرش دستباف ایران در چین صبح امروز در حاشیه نشست رئیس مرکز ملی فرش ایران و اصحاب منعقد شد.
امضا تفاهم نامه مرکز ملی فرش با اتاق چین و ایران/ پیمان سپاری ارزی یکساله فرش دستباف

به گزارش خبرنگارخبرایران،  نشست خبری « مرکز ملی فرش ایران با موضوع پیمان سپاری ارزی و راه های برون رفت از تحریم فرش دستباف ایران» صبح امروز3 آذرماه 1398 با حضور« فرشته دستپاک» رئیس مرکز ملی فرش ایران ،« محمد رضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین ،«محمدرضا انواری»رییس مرکزروابط عمومی واطلاع رسانی وزارت صمت و اصحاب رسانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و  در حاشیه این نشست خبری تفاهم نامه مرکز ملی فرش و اتاق چین و ایران با موضوع توسعه بازار فرش دستباف ایران امضا شد.

این تفاهم نامه در راستای کمک به توسعه بازار فرش دستباف ایران در چین در چارچوب ماموریت های طرفین با اهداف زیر تنظیم و مبادله گردید:

1- توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی برای اعزام به بازار چین از طریق آموزش­ های تخصصی.

2- همکاری مشترک در تهیه کمپین های تبلیغاتی.

3- برنامه ریزی و زمینه سازی برای تبلغات و بازاریابی فرش دستباف ایران در چین.

4- توسعه فعالیت های تبلیغاتی در فضای اینترنت و توسعه تجارت الکترونیک.

5- ایجاد و تقویت هماهنگی و هم­ سویی در شرکت ها، تشکل ها و گروه های اعزامی برای دستیابی با هدف توسعه بازار فرش دستباف ایران.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، با  اشاره به تاریخچه فرش دستباف از فرش به عنوان یکی از سه کالای استراتژیک یاد کرد که در دور افتاده ترین روستاهای کشور و با حداقل سرمایه، می توان دار قالی قالی را بر پا کرد.

رئیس مرکز ملی فرش به افزایش پیمان سپاری ارزی فرش اشاره کرد و گفت: با دستور بانک مرکزی پیمان سپاری ارزی فرش دستباف از 7 ماه به یکسال افزایش یافت.

وی به تسهیل ورود فرش های مرجوعی که پیش از این تجار و بازرگانان برای فروش و صادرات به کشورهای دیگر برده بودند و به دلیل برخی مشکلات نمی توانستند برای انجام مرمت آنها را به کشور برگردانند خبرداد و گفت: با حمایت ها معاونت بازرگانی و همراهی گمرک، فرش مرجوعی که سبب اشتغال در کشور ترکیه شده بود به کشور برگردانده می شود.

دستپاک گفت: برای بیمه درمانی مکانیسم های دیگری نیز همچون بیمه سلامت ارایه شده است.

وی با اشاره به فعال بودن 2 میلیون نفر در صنعت فرش به بیمه قالیبافان اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته با هماهنگی هایی که با کمیسیون تلفیق، صنایع و اقتصاد مجلس صورت گرفت، بیش از سه برابر سال 97 بودجه برای موضوع بیمه تامین اجتماعی قالیبافان اختصاص داده شد. ولی درسال 98 به دلیل کمبود بودجه این مساله هنوز محقق نشده است ولی در مکاتبه با وزیر رفاه و تامین اجتماعی ودر تفاهم نامه با این مرکز قالی بافان می توانند از بیمه روستایی و عشایری استفاد کنند

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به این که 80 درصد از تولیدات فرش ایرانی در حوزه صادرات است، گفت: 20 درصد بافته های دستی به تولید داخل کشور می رسد و ما درصدد هستیم که مردم در تجهیزات و تزیینات منازل خود که سلامت جسمی آنها را نیز در پی دارد، از فرش دستباف استفاده کنند.

دستپاک در خصوص مشکلات صادرکنندگان حوزه فرش و تعهد ارزی آنها گفت:‌ سال گذشته زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات را به هفت ماه افزایش دادیم و اخیرا نیز با دستور وزیر صمت این بازه زمانی به یک سال افزایش یافت. همچنین با هماهنگی‌هایی که با گمرک صورت گرفته فرش‌های مرجوعی به راحتی می‌توانند به کشور عودت شوند.

وی با اشاره به اثرگذاری تبلیغات در میزان افزایش فروش فرش گفت: ما در بازار داخل و خارج باید کارهای تبلیغاتی انجام دهیم تا بتوانیم سهم خود را از بازار فرش جهانی افزایش دهیم. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بهترین راه تبلیغ برگزاری نمایشگاه باشد. در نمایشگاه فرش که مهرماه برگزار شد مطابق آمار فروش فرش دستباف پس از آن افزایش داشته است و امیدواریم برای نمایشگاه سال بعد بیش از هزار غرفه به این امر اختصاص یابد

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به برگزاری نمایشگاه واردات چین از حضور 20 غرفه از فرش دستباف ایران در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در تفاهم نامه مشترک اتاق بازرگانی ایران و چین و همچنین برگزاری میز مشترک می خواهیم صادرات فرش ایرانی به چین را افزایش دهیم.

در ادامه این نشست خبری، محمد رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به این که از سال 2006 صادرات به چین در افق نگاه ما بود ، گفت: از سال 2010 توانستیم به بازار چین وارد شویم.

او در ادامه با اشاره به این که سیاست گذار دولتی همیشه باید با بخش خصوصی همراه شود، گفت: در همه جای دنیا، ایران را با فرش ایرانی می شناسند و فرش از معدود کالاهایی است که برند جهانی آن به نام ایران است.

او با اشاره به بازار چین به عنوان یک فرصت طلایی برای افزایش صادرات کالاهای کشورمان به آن کشور تصریح کرد: چین بیش از 2 هزار و 280 میلیارد دلار وادرات دارد و ما در صادرات به کشورهای دیگر علاوه بر بعد اقتصادی به بعد فرهنگی آن نیز توجه می کنیم و فرش از معدود کالاهای ایرانی است که فرهنگ ایرانی را نیز می توان با آن به رخ کشید.

حریری با اشاره به این که سلیقه و فرهنگ چینی ها با بازارهای آمریکایی که پیش از این ما وارد آن ها شده ایم فرق دارد گفت: ما باید با کمک همه سیاست گذاران و فعالان در بازار چین حضور موثر تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: فرش کالایی است که به راحتی در دسترس است و ما از هر شهری که بخواهیم می‌توانیم یک نوع فرش دست‌باف تهیه کنیم. در سال جاری نزدیک به 200 میلیون دلار صادرات فرش داشتیم و با یک برنامه پنج ساله می‌توان این عدد را دو برابر کرد. بازار چین این ظرفیت را دارد که سالانه یک میلیارد دلار فرش دستباف از ایران وارد کند

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب