امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43149 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر توفیقی در حاشیه نشست مشترک با پژوهشگاه استاندارد :

نشانِ استاندارد کالا، ابزار تحریکِ تقاضای دانش و فناوری است

خبرایران: روز‌چهار‌شنبه 22 آبان ماه با هدف گسترش همكاري‌هاي آتي روسا و مديران دو پژوهشگاه صنعت نفت و استاندارد با يكديگر نشست مشتركي برگزار كردند.
نشانِ استاندارد کالا، ابزار تحریکِ تقاضای دانش و فناوری است

به گزارش خبرایران از روابط‌عمومي پژوهشگاه صنعت نفت، دكتر جعفر توفيقي، رئيس پژوهشگاه صنعت نفت، پیشرفت مستمر پژوهشگاه استاندار را نشان از تفکر خلاق در مجموعهء راهبری سازمان دانست و گفت: موضوع استاندارد، علاوه بر نقش اصلي آن كه تامين ايمني، سلامت و استاندارد‌هاي كالا و خدمات است، آرامش و امنیتی است که مردم بعنوان مصرف كنندگان اين كالا‌ها با ديدن مهر استاندارد بر روي محصولات بدست می آورند.

وی افزود: برای وضعِ استاندارد بر روی کالا و فعالیت علمی در راستای یکدیگر هستند و عملا توليد‌كنندگان كالا براي تحقق استاندارد مورد نظر باید تلاش علمي و تحقیقی انجام دهند، مركز تحقيق و توسعه (R&D) راه‌اندازي كنند و از پژوهشگران مرتبط در آن زمينه بهره‌مند شوند.

رئيس پژوهشگاه ادامه داد: همواره از گذشته اعقتادم بر اين بوده است كه ميان موضوع عرضه‌ي دانش و فناوري از يك‌سو و همچنين تقاضاي دانش و فناوري از سوي ديگر تعادل وجود ندارد، به عبارتي ديگر ميزان عرضه بيشتر از تقاضا است از اين رو به دنبال مكانيزمي براي تحريك تقاضا در جامعه بوده‌ايم.

ايشان موضوع استاندارد را يكي از ابزار‌هاي تحريك تقاضا براي دانش و فناوري دانست و افزود: وضع استاندارد بر روي يك كالا و يا خدمات به معناي آن است كه بايد براي رسيدن به آن استاندارد تلاش كرد و اين امر صرفا با دستيابي به دانش و فناوري مرتبط با آن استاندارد مورد نظر انجام‌پذير خواهد بود.

توفيقي با تاكيد بر اين‌كه استاندارد در توسعه بازار‌ها از اهميت بسزايي برخوردار است، تصريح كرد: توليدكننده‌اي كه استانداردهاي مورد نظر را داشته باشد در‌هاي بازار به روی او باز مي‌شود، براي نمونه در پژوهشگاه صنعت نفت، زماني كه میخواهیم يك تكنولوژي را وارد بازار كنيم، اولين سوال در این خصوص است كه چه موسسه و سازماني گواهي‌نامه استاندارد آن را صادر كرده است.

وي با اشاره به اينكه فعاليت‌هاي انحصاري در عصر حاضر نه علمي بوده و نه منطقي مي‌باشد ، گفت: يكي از استراتژي‌هاي پژوهشگاه صنعت نفت، تشكيل شبكه‌هاي همكاري است، چرا که عصر فعلي عصر شبكه است و شبكه‌سازي و استفاده از توان‌مندي‌هاي يكديگر ومبادله اطلاعات و موضوع نوآوري باز بسيار با اهميت است و باعث توسعه همكاري‌ها و استفاده از پتانسيل طرفين مي‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب