امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43128 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مرتضی زینعلی درنشست خبری اعلام کرد؛

جشنواه ملی نشر دانشگاهی با شعار«کتاب، دانشگاه، توسعه» برگزارمی شود/ هدف ما ارتباط نظام‌مند میان تولید دانش در سطح ملی است/ تکثیر فایل پی‌دی‌اف فروش نشر دانشگاهی را دچار مشکل کرده/ درعرصه تولید دانش با تهدید مواجه هستیم

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی نشر دانشگاهی گفت: «کتاب، دانشگاه، توسعه» شعارجشنواره ملی نشر دانشگاهی بوده و رسالت اصلی جشنواره رسیدن به خودکفایی در تولید آثار علمی است.
جشنواه ملی نشر دانشگاهی با شعار«کتاب، دانشگاه، توسعه» برگزارمی شود/ هدف ما ارتباط نظام‌مند میان تولید دانش در سطح ملی است/ تکثیر فایل پی‌دی‌اف فروش نشر دانشگاهی را دچار مشکل کرده/ درعرصه تولید دانش با تهدید مواجه هستیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «جشنواه ملی نشر دانشگاهی» صبح امروز دوشنبه ۲۰ آبان‌ماه 1398 با حضور« مرتضی زینعلی» رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی نشر دانشگاهی، «سیدعباس حسینی‌نیک» مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و رئیس ستاد اجرایی جشنواره ملی نشر دانشگاهی، «مسعود پایدار» رئیس کمیته همایش ملی نشر دانشگاهی جشنواره  ،«سیدمهدی صادقی‌نژاد» رئیس کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی جشنواره ملی نشر دانشگاهی واصحاب رسانه در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی برگزار ودراین نشست «سیدمهدی صادقی‌نژاد » رئیس کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی جشنواره ملی نشر دانشگاهی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در سخنانی گفت: جشنواره ملی نشر دانشگاهی در سه محور اصلی نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، همایش آینده‌نگری نشر دانشگاهی ایران و انتخاب کتاب و ناشر برگزیده نشر دانشگاهی برگزار می‌شود. البته محور سوم امسال برگزار نخواهد شد.

وی تصریح کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره  ملی نشر دانشگاهی در انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی شکل گرفته است، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات، مرکز نشر دانشگاهی و دانشگاه آزاد را به عنوان حامیان این جشنواره معرفی کرد.

 

زینعلی: درعرصه تولید دانش ما با یک تهدید مواجه هستیم

مرتضی زینعلی رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در سخنانی درباره انگیزه شکل‌گیری آن گفت: از مهم‌ترین علت‌های شکل‌گیری جشنواره مسائلی است که صنعت نشر را دربرگرفته است؛ مشکلاتی در حوزه تولید دانش و عرضه آثار مکتوب. این تهدید به سمتی می‌رود که به مرور ممکن است به عنوان تهدید ملی درنظر گرفته شود.

وی افزود: درعرصه تولید دانش ما با یک تهدید مواجه هستیم و در دانشگاه‌ها آثار علمی‌ای که به دانشجویان معرفی می‌شود آثار وارداتی هستند. با این جشنواره می‌خواهیم ارتباط نظام‌مندی  میان تولید دانش در سطح ملی ایجاد کنیم و نظر مراکز و نهادهای تولید دانش را به این موضوعات جلب کنیم.

زینعلی ابرازداشت: تولید آثار مکتوب دانشگاهی با مشکلات زیادی از جمله افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های ترجمه و تألیف و توزیع و فروش کتاب‌های دانشگاهی مواجه است و یکی از مسائلی که در این جشنواره به آن اهتمام ویژه خواهند داشت مسائل مربوط به کپی‌رایت است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مسائل مربوط به حوزه فروش کتاب دانشگاهی است که ما نیاز داریم همکاران‌مان در زمینه بازاریابی و فروش کتاب‌ها به‌روزرسانی داشته باشند. از طرفی هم ما شاهد تلاطم  فناوری  هستیم که حوزه نشر دانشگاهی در ایران را نیز درگیر و عرصه تولید  و چاپ آثار علمی را با اشکال مواجه کرده است؛ از جمله تکثیر فایل پی‌دی‌اف که فروش نشر دانشگاهی را دچار مشکل کرده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی نشر دانشگاهی سپس بیان کرد: «کتاب، دانشگاه، توسعه» شعار این جشنواره است، اما رسالت اصلی جشنواره رسیدن به خودکفایی در تولید آثار علمی است. امیدوارم این حرکت سرآغاز راهی برای رسیدن به این هدف باشد و  امیدوارم برگزاری پنل‌های تخصصی در این جشنواره از نظر آموزشی و انتقال تجربیات مفید باشد.

زینعلی درپایان سخنان خود گفت: ما طرحی برای پیشگیری از تکثیرهای غیرقانونی در دانشگاه‌ها و تکثیر کتاب‌های دانشگاهی به صورت پی‌دف داشتیم. مکاتباتی با روسای دانشگاه‌ها داشتیم و به آن‌ها اخطار دادیم اگر این تکثیرهای غیرقانونی ادامه داشته باشد ممکن است دیگر تولید آثار دانشگاهی نداشته باشیم.

 

حسینی‌نیک: کتاب‌سازی  یکی از آسیب‌های حوزه رعایت حقوق مولفان است که در قوانین نشر ما دیده نشده است

سیدعباس حسینی‌نیک مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و رئیس ستاد اجرایی جشنواره ملی نشر دانشگاهی- نیز به برگزاری نمایشگاه تخصصی ناشران دانشگاهی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۹ ما شش دوره این نمایشگاه را برگزار کرده‌ایم. امسال نیز هفتمین دوره نمایشگاه تخصصی ناشران دانشگاهی را از تاریخ ۲۶ تا ۲۹ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در خیابان سئول برگزار خواهیم کرد.  ۱۵۰۰ متر زیربنای مفید داریم و پیش‌بینی می‌کنیم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناشر در نمایشگاه شرکت کنند. با توجه به اساس‌نامه و کمبود جایی که داریم ناشران فقط تازه‌های نشر خود را در نمایشگاه به نمایش خواهند گذاشت. همچنین با معاونت فرهنگی ارشاد  مذاکراتی برای تخصیص یارانه به دانشجویان و استادان دانشگاه داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: شعار اصلی این نمایشگاه تجهیز کتابخانه‌های تخصصی دانشگاه‌ها، ارگان‌ها و اداره‌هاست به همین دلیل تأکید داریم ناشران آثار جدید خود را به نمایشگاه بیاورند. همچنین در روز ۲۷ آذرماه همایش «آینده‌نگری نشر دانشگاهی» را برگزار خواهیم کرد.

حسینی‌نیک درپاسخ‌ به این‌که چه تمهیداتی در حوزه کتاب‌سازی در حوزه نشر دانشگاهی توسط انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی اندیشیده شده است، با اشاره به برگزاری «همایش حقوق نشر» در ایام هفته کتاب، گفت: کتاب‌سازی  یکی از آسیب‌های حوزه رعایت حقوق مولفان است که در قوانین نشر ما دیده نشده است، زیرا قانون‌گذار بر حمایت از پدیدآورندگان تاکید داشته و این موضوع را در نظر نگرفته است که پدیدآورده می‌تواند ناقض حقوق پدیدآورده‌ باشد. 

وی تأکید کرد: مبارزه با کتاب‌سازی نیاز به آموزش دارد. ما مذاکراتی با  دانشگاه‌ها داشته‌ایم. هنوز بسیاری فکر می‌کنند نقل قول کردن در کتاب‌ها آزاد است در حالی که این موضوع تخلف است.

 

پایدار: سند چشم‌اندازه ۱۴۰۴ و برنامه‌ پنج‌ساله توسعه اسناد بالادستی ما هستند

مسعود پایداررئیس کمیته همایش این جشنواره درباره شکل‌گیری انجمن فرهنگی ناشران کتاب‌ دانشگاهی با توجه به موضوع تخصصی کردن نشر توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سند چشم‌اندازه ۱۴۰۴ و برنامه‌ پنج‌ساله توسعه اسناد بالادستی ما هستند که در صورت انسجام درونی ذی‌نفعان حوزه نشر دانشگاهی می‌توانیم به آن برسیم و این موضوع در نمایشگاه تخصصی نشر دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

مسعود پایدار نیز علت این  کتاب‌سازی‌ها را موانعی در راه تولید فکر و محتوای کتاب‌ها و برخی حمایت‌های غیرهدفمند در عرصه کاغذ و نشر عنوان کرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب